Budowa autostrad

W sierpniu będzie gotowy nowy odcinek drogi S19. Ma... 6 km

W ok. 65 proc. zaawansowane są prace na podkarpackim odcinku drogi ekspresowej S19 od węzła Świlcza do węzła Rzeszów Południe. Ten ponad 6-kilometrowy odcinek ma być gotowy w sierpniu 2017 r. Kosztował będzie ponad 342,5 mln zł.

W ok. 65 proc. zaawansowane są prace na podkarpackim odcinku drogi ekspresowej S19 od węzła Świlcza do węzła Rzeszów Południe. Ten ponad 6-kilometrowy odcinek ma być gotowy w sierpniu 2017 r. Kosztował będzie ponad 342,5 mln zł.

W czwartek wykonawca, konsorcjum Eurovia Polska i Warbud, przedstawił postęp prac na budowanym odcinku S19.

Piotr Żydek, kierownik robót drogowych powiedział dziennikarzom, że zaawansowanie prac na tym odcinku wynosi obecnie ok. 65 proc. "Teraz skupiamy się głównie na robotach ziemnych. Wszystkie pracy przebiegają zgodnie z przyjętym przez nas harmonogramem. Dlatego odcinek powinien być oddany zgodnie z zapisami kontraktu, czyli do 9 sierpnia przyszłego roku" - dodał.

Reklama

Na odcinku codziennie pracuje niemal 200 osób oraz ponad 100 maszyn. Zaawansowanie robót na większości obiektów inżynierskich, takich jak przejścia dla zwierząt czy wiadukty, sięga 80 proc. Pod koniec sierpnia br. wykonawca przekazał do użytkowania wiadukt na drodze powiatowej nr 1434R w miejscowości Kielanówka.

Żydek zaznaczył, że trudność tej inwestycji polega przede wszystkim na bardzo zróżnicowanym terenie, przez który przebiegać będzie trasa. Dlatego wykonawca musiał wykonać bardzo dużo wzmocnień, różnymi metodami, np. kolumnami betonowymi, żwirowymi czy drenami VD.

Przy budowie tego odcinka używana jest również nowatorska metoda wzmacniania podłoża - trenchmix. Polega ona, jak tłumaczyli drogowcy, na wgłębnym wymieszaniu na miejscu gruntu z zaczynem cementowym. Trenchmix jest metodą wykorzystywaną w specyficznym, podmokłym lub osuwiskowym terenie.

Piotr Żydek podkreślił, że na budowanym odcinku S19 w związku z ukształtowaniem terenu potrzebne są duże nasypy. Jeden z nich ma 22 metry; jest jednym z największych w kraju. "Nasyp ten jest gotowy w 90 proc." - powiedział.

W ramach budowy powstała już m.in. niemal 500-metrowa estakada nad ul. Dębicką w Rzeszowie. Wykonawca wykona w sumie 12 obiektów inżynierskich, w tym węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka), łączący S19 z planowanym odcinkiem drogi wojewódzkiej 878.

Odcinek ten jest realizowany w systemie optymalizuj - projektuj - buduj. System ten oznacza, że wykonawca otrzymał już gotową część dokumentacji i mógł wprowadzać do niej pewne zmiany, np. proponować nowe technologie czy rozwiązania. Warunkiem jest jednak zachowanie parametrów technicznych i jakościowych drogi.

Odcinek Świlcza-węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) będzie stanowił kolejną część tzw. autostradowej obwodnicy Rzeszowa. Pozwoli m.in. na odsunięcie ruchu tirów od obszarów zabudowanych i centrum miasta, dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo na lokalnych drogach. Fragment ten będzie miał długość 6,3 km i będzie uzupełnieniem wykonanego już fragmentu S19 Rzeszów Zachód - węzeł Świlcza.

Droga ekspresowa S19 ma stać się główną trasą komunikacyjną na kierunku północ - południe we wschodniej części kraju. Ma przebiegać od przejścia z Białorusią w Kuźnicy do granicy ze Słowacją w Barwinku.

Ma też być częścią międzynarodowej trasy Via Carpatia, która przebiegać ma z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: budowa dróg
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy