Budowa autostrad

Szok! Kolejny wykonawca nie radzi sobie z budową A1!

Minister transportu Sławomir Nowak nie jest zadowolony z postępu prac na budowie odcinka autostrady A1 między Czerniewicami i Kowalem (woj. kujawsko-pomorskie). Zapowiedział rozmowę z włoską firmą Salini Polska, która jest liderem konsorcjum budującego ten odcinek.

"Nie ukrywam, że nie jestem zadowolony z postępu prac na autostradzie A1 między Czerniewicami a Kowalem. W tym tygodniu mamy zamiar spotkać się jeszcze z szefostwem włoskiego koncernu Salini, również poprosiłem ambasadora Włoch o spotkanie, abyśmy mogli porozmawiać o tej kłopotliwej inwestycji i zaangażowaniu włoskiej firmy na tym kontrakcie" - powiedział w poniedziałek dziennikarzom Nowak.

Reklama

Minister przypomniał, że po wykluczeniu z kontraktu irlandzkiego wykonawcy w postępowaniu przetargowym wygrało włosko-polskie konsorcjum, którego liderem jest firma Salini Polska.

"O ile zaangażowanie polskiego wykonawcy jest duże i widać to zaangażowanie na placu budowy, o tyle do zaangażowania włoskiego partnera w konsorcjum mamy pewne zastrzeżenia. Stąd potrzebna będzie taka męska, twarda rozmowa, co dalej z tym kontraktem, czy mają zamiar wywiązać się z terminów kontraktowych" - dodał Nowak. Zaznaczył, że wcześniejsze deklaracje ze strony wykonawców nie do końca zostały spełnione.

W kwietniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała z włosko-polskim konsorcjum, którego liderem jest firma Salini Polska, umowy na dokończenie dwóch odcinków A1 z Czerniewic do Kowala. Konsorcjum dokończyć ma odcinek A1 w woj. kujawsko-pomorskim za 1,05 mld zł. Na dokończenie budowy autostrady A1 nowi wykonawcy mają od dnia podpisania umowy od 11 do 12 miesięcy.

Nowak spotkał się w poniedziałek z dziennikarzami w Pawlikowicach na budowie jednego z łódzkich odcinków trasy ekspresowej S8, po wizycie na budowanych odcinkach autostrady A1 w województwie kujawsko-pomorskim oraz łódzkim, a także drogi ekspresowej S8 w Łódzkiem.

Nowak zapowiedział, że już latem 2014 roku fragmenty drogi ekspresowej S8 w granicach woj. łódzkiego będą oddawane do użytkowania, a wiosną, najdalej wczesnym latem 2015 roku, przejedziemy już na całym odcinku między Łódź-Południe a Wrocławiem. Według niego, fragment S8, który buduje Budimex jest bez zastrzeżeń, ale nie wszystkie odcinki są tak zaawansowane. "Tam też jest potrzebna dodatkowa mobilizacja" - mówił.

Minister zapowiedział, że na wtorkowej Radzie Ministrów omawiany będzie załącznik nr 5 do Krajowego Planu Budowy Dróg i Autostrad. Jego zdaniem, jest on kluczowy "abyśmy płynnie przeszli od starej perspektywy, do realizacji nowych projektów drogowych w nowej perspektywie (lat 2014-2020 - PAP)".

Jego zdaniem, jeśli RM przyjmie załącznik to już we wtorek możliwe będzie ogłoszenie przetargów na kolejne odcinki dróg ekspresowych. "Będą to pierwsze fragmenty drogi ekspresowej S7 na północ od Warszawy i fragmenty drogi S3" - mówił Nowak.

"Mam nadzieję, że jutro Rada Ministrów przyjmie moją propozycję, abyśmy już w najbliższych dniach ogłaszali przetargi na kolejne ponad 700 km nowych dróg ekspresowych. To jest ponad 30 mld zł, również unijnych pieniędzy, z tych, które udało się premierowi Tuskowi wynegocjować, tak abyśmy mogli płynnie przechodzić z perspektywy do perspektywy" - ocenił minister transportu.

Pytany przez dziennikarzy, czy w nowej perspektywie będzie realizowana droga ekspresowa S14 (tzw. zachodnia obwodnica Łodzi), minister Nowak zaznaczył, że w nowej perspektywie na lata 2014-20 znajdą się przede wszystkim główne ciągi dróg ekspresowych, które będą domykały system dróg; wymienił drogi S7, S5, S3, S8, S61.

"To są te, które są kluczowe z punktu widzenia ruchu tranzytowego, z punktu widzenia usieciowienia całości kraju" - zaznaczył. Podkreślił, że nie wyklucza żadnej decyzji, również w sprawie S14.

"Ale moim priorytetem jest domknięcie sieci, a domknięcie sieci to są główne ciągi północ-południe i wschód-zachód i te będą miały pierwszeństwo i priorytet. To, co jest dla mnie podstawową przesłanką, to oprócz domknięcia sieci jest też natężenie ruchu i to badamy przede wszystkim. Więc wszystkie te najbardziej obciążone drogi są i będą budowane w pierwszej kolejności" - dodał Nowak.

Zapowiedział, że poza budowanym już w Łódzkiem odcinkiem autostrady A1 Stryków- Tuszyn, w tym roku ogłoszony zostanie przetarg na budowę odcinka Tuszyn-Pyrzowice, ale już poza systemem budżetowym. "Tak, abyśmy budowali to poza pieniędzmi unijnymi i budżetowymi" - zaznaczył.

Zapowiedział także, że jesienią na RM zostanie przedstawiony Krajowy Planu Budowy Dróg i Autostrad na lata 2014-20.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje