Budowa autostrad

Przetarg na kolejny odcinek autostrady A2

​Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na trzeci z czterech odcinków autostrady A2 między Siedlcami a Białą Podlaską - poinformował na piątkowej wideokonferencji minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Chodzi o przetarg na zaprojektowanie i budowę odcinka autostrady A2 Swory - Biała Podlaska o długości ponad 14 km.

"Potrzebna jest autostrada A2, która docelowo włączy się w system drogowy na wschód od naszej granicy, w system drogowy Białorusi i dalej na wschód. Wreszcie będziemy mogli mówić o bezpiecznych połączeniach drogowych, wreszcie logistycy będą mogli planować kanały dystrybucji, kanały transportowe właśnie w oparciu o bezpieczne, nowoczesne i najlepsze jakościowo drogi, bo takie budowane są w naszym kraju" - powiedział minister Adamczyk.

Adamczyk podziękował wszystkim zaangażowanym osobom i instytucjom, dzięki którym, jak zaznaczył, "możemy mówić o tym, że autostrada A2 do 2025 roku będzie już sięgała do Białej Podlaskiej".

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber powiedział, że autostrada A2 "jest nie tylko niezbędnym elementem komunikacyjnym, ale również rozwojowym Polski wschodniej". "Ona ma komunikować wschodnią część woj. mazowieckiego, północną część woj. lubelskiego nie tylko z centrum, ale też z zachodem Polski i z innymi krajami Europy, dlatego dużą wagę przykładamy do tej inwestycji" - powiedział Weber. Zaznaczył, że na odcinku Swory - Biała Podlaska autostrada A2 będzie się łączyła z budowaną drogą S19 Via Carpatią - ważnym szlakiem komunikacyjnym na osi północ-południe.

Weber podkreślił, że mimo pandemii trwa budowa najważniejszych szlaków, które tworzą polski system drogowy. "Pomimo trudnej sytuacji epidemicznej wszystkie budowy są kontynuowane" - dodał wiceminister.

Reklama

Jak poinformowała GDDKiA, ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i budowę około 14-kilometrowego fragmentu A2 pomiędzy rejonem miejscowości Swory a węzłem Biała Podlaska (w okolicy miejscowości Cicibór) zostało przekazane do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, co oznacza, że postępowanie zostanie wszczęte w najbliższych dniach.

Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie budowa około 14,1-km autostrady A2 o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod budowę w przyszłości trzeciego pasa ruchu. Wybudowany zostanie również węzeł drogowy - Biała Podlaska. Ponadto powstaną drogi równoległe do obsługi przyległego terenu, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Wykonawcy mają możliwość wyboru rodzaju nawierzchni - sami mogą zdecydować, czy trasę główną zbudują betonową czy bitumiczną. Oznacza to, że firma przystępująca do przetargu będzie mogła zastosować technologię, w której się specjalizuje i pod tym kątem dostosować ofertę.

Ogłoszony w piątek przetarg dotyczy trzeciego z czterech odcinków autostrady A2 między Siedlcami a Białą Podlaską (łącznie 63 km). Autostrada będzie tu budowana po nowym śladzie. GDDKIA wcześniej ogłosiła już przetargi na odcinki A2: między Siedlcami a miejscowością Malinowiec, który liczyć będzie prawie 19 km, oraz między miejscowościami Łukowisko i Swory o długości 12,5 km. Przetarg na ostatni - czwarty - odcinek Malinowiec-Łukowisko (18 km) ma być ogłoszony za tydzień - zapowiedział p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski.

Żuchowski podkreślił, że w następnej kolejności będzie budowana autostrada A2 od Białej Podlaskiej do granicy w Białorusią. "Pozostanie do granicy 32 kilometry. Jesteśmy na etapie końcowym odbioru dokumentacji koncepcji programowej i wówczas, już w najbliższym czasie, będziemy gotowi z tematami iść do przodu" - powiedział Żuchowski.

Od sierpnia 2020 r. kierowcy korzystają już z ponad 15 km A2 pomiędzy węzłem Lubelska a obwodnicą Mińska Mazowieckiego, oddaną do ruchu w 2012 r. Jak informuje ministerstwo infrastruktury, wiosną tego roku zawarte zostały kontrakty na dwa kolejne odcinki autostrady na trasie Mińsk Mazowiecki - Siedlce pomiędzy węzłami: Kałuszyn i Groszki oraz Gręzów i Siedlce Zachód. Przewidywany termin ukończenia prac to jesień 2023 r. W przypadku odcinka węzeł Groszki - węzeł Gręzów toczy się postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy robót. Wybór najkorzystniejszej oferty jest planowany w listopadzie tego roku.

Trwa także opracowywanie elementów koncepcji programowej poszerzenia autostrady A2 na długości ok. 89 kilometrów o dodatkowy pas ruchu na odcinku Warszawa - Łódź. Równocześnie Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska w Łodzi i Warszawie prowadzą postępowania administracyjne w sprawie wydania decyzji środowiskowych w tym zakresie. Docelowo autostrada będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków po cztery pasy ruchu na jednej jezdni, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ trzy pasy ruchu - podała GDDKiA.

Dalszym etapem, po zapewnieniu finansowania, będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie "Projektuj i buduj". Budowa ma potrwać około dwóch lat i będzie prowadzona pod ruchem, czyli bez wyłączenia odcinka z użytkowania. Zakończenie prac przewiduje się w drugiej połowie 2025 r.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy