Budowa autostrad

Pierwszy krok w kierunku budowy nowego odcinka S11

Droga ekspresowa S11 od Bobolic do Szczecinka będzie gotowa do budowy za dwa lata. Przez ten czas koncepcję, prace geologiczne oraz projekt budowlany i wykonawczy zrealizuje za 6 mln zł gdańska firma. W poniedziałek podpisano umowę.

Wykonawcą koncepcji, prac geologicznych oraz dokumentacji projektowej, budowlanej i wykonawczej, został wybrany w przetargu zorganizowanym przez szczeciński oddział GDDKiA Transprojekt Gdański. Firma zrealizuje zadanie za nieco ponad 6 mln zł.

W poniedziałek w koszalińskiej delegaturze Urzędu Wojewódzkiego z wybranym wykonawcą dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA  Łukasz Lendner podpisał stosowną umowę. Obecni byli również m.in. wiceminister w MSWiA Paweł Szefernaker, wiceminister w MŚ Małgorzata Golińska oraz wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc.

Reklama

"Dziś podpisujemy umowę na prace koncepcyjne, geologię i projekt budowlany oraz wykonawczy dla odcinka Bobolice - Szczecinek. To 24-kilometrowy odcinek drogi S11 z ważną decyzją środowiskową do 2021 r. Utrata jej ważności, to byłaby tragedia dla procesu inwestycyjnego" - mówił w poniedziałek Lendner.

Pełna dokumentacja odcinka Bobolice-Szczecinek ma być gotowa w IV kwartale 2020 r. Natomiast wybór wykonawcy drogi planowany jest w połowie 2021 r. W latach  2022 - 2023 r. trwać ma jej budowa.

Dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA dodał, że Generalna Dyrekcja widzi budowę S 11 z perspektywy całego kraju. "To ogólnopolski projekt. 1,7 mln mieszkańców w województwie zachodniopomorskim, 3,4 mln  osób odwiedza je w ciągu roku. Droga krajowa nr 11, w szczególności ten fragment między Poznaniem a Koszalinem, jest objęta dużym natężeniem ruchu. W okresie wakacyjnym ten zwiększa się trzykrotnie. Są wypadki. Nie ma lata bez tragedii. Budowa S 11 jest potrzebna, by  poprawić komunikację, ale też bezpieczeństwo kierujących" - zapewniał Lendner.

Wiceminister Szefernaker podkreślił, "że dla mieszkańców Pomorza Środkowego, ale także dla tych wszystkich, którzy przyjeżdżają tu wypocząć, realizacja tej drogi jest strategiczna". Dodał, że i "dla rozwoju przemysłu w regionie, połączenie Koszalina, Kołobrzegu, portu w Darłowie z autostradą A2, z Poznaniem, jest niezwykle ważne".

"Droga Koszalin-Poznań musi zostać jak najszybciej zrealizowana. Chciałbym zapewnić, że jeśli chodzi o drogę S6  i S11  jestem w permanentnym kontakcie z GDDKiA i rząd, posłowie ziemi koszalińskiej i Pomorza Środkowego dołożą wszelkich starań, żeby obie drogi powstały. By środki na realizację obu dróg były zapisane w programach rządowych, bo wiemy, że nie będzie rozwoju tego regionu bez dobrej infrastruktury" - stwierdził Szefernaker.

W poniedziałek podpisano umowę na prace projektowe na odcinku S 11 Bobolice-Szczecinek. Te już prowadzone są od kilku miesięcy na 47 km od Koszalina do Bobolic. Dokumentacja powinna być gotowa w III kwartale 2018 r. i GDDKiA będzie mogła ogłaszać przetarg na budowę tego odcinka. Rząd przeznaczył na ten cel 1,2 mld zł. Do końca 2019 r. gotowa ma być obwodnica Szczecinka. Oddane mają być też do użytku realizowane odcinki między Kołobrzegiem a Koszalinem.

Dyrektor Lendner dodał, że obecnie wszystkie prace dotyczące budowy dróg ekspresowych w Zachodniopomorskim objęte są albo pracami przygotowawczymi i to zaawansowanymi albo są już w realizacji.  "Wartość inwestycji prowadzonych bądź przygotowywanych do realizacji w województwie to 7,5 mld zł. Chodzi o 280 km dróg" - poinformował.

Najbardziej problematyczną inwestycją drogową w Zachodniopomorskim jest obecnie budowa S6 na odcinku obwodnicy Koszalina do Sianowa. "Podczas inwestycji wykryto samowypływy, od węzła Koszalin do węzła Koszalin-Wschód. W ubiegłym roku zostały przeprowadzone badania georadarowe przez Państwowy Instytut Geologiczny. Wykazały, że będzie wymagana zmiana technologii na tym odcinku. Zakładaliśmy kolumny kamienne, ale muszą być wykonane kolumny przemieszczeniowe" - poinformował dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA.

To oznacza wydłużenie czasu realizacji o rok, do końca 2019 r. oraz wzrost wartości kontraktu. Mowa jest o 200-250 mln zł. Trwają negocjacje z wykonawcą. Łączny koszt budowy tego odcinka S6 może więc kosztować nawet 1 mld zł.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy