Budowa autostrad

Otwarto nowy odcinek autostrady A4

Po godzinie 15.00 w środę pierwsze samochody wjechały na odcinek autostrady A4 od Dębicy do Rzeszowa. Nadzór budowlany wydał zezwolenie na korzystanie z tej drogi.

37-kilometrowy odcinek A4 od węzła Dębica Pustynia do węzła Rzeszów zachodni gotowy był od ponad roku. Kierowcy nie mogli jednak z niego korzystać, ponieważ węzły: Dębica Pustynia i Rzeszów zachód, które zapewniałyby wjazd na ten odcinek nie były gotowe. Wybudować je mieli inwestorzy sąsiednich odcinków, z którymi GDDKiA zerwała umowy. Teraz, po wybraniu nowych firm, oba węzły zostały już wybudowane.

Zdaniem Joanny Rarus, rzeczniczki GDDKiA, otwarcie odcinka autostrady A4 z Dębicy do Rzeszowa jeszcze przed 1 listopada znacznie poprawi bezpieczeństwo i komfort kierowców, którzy będą w tym czasie podróżować. "Kierowcy będą mieli wybór: albo jechać +starą+ drogą krajową nr 4 albo autostradą" - dodała.

Reklama

Łatwy przejazd z drogi krajowej numer 4 na nowy odcinek autostrady jest możliwy dzięki wybudowaniu specjalnego łącznika.

W ramach odcinka od węzła Dębica Pustynia do węzła Rzeszów Zachodni wykonawca, firma Budimex, wybudowała m.in. 43 obiekty mostowe.

"W trakcie budowy tego fragmentu miesięcznie wykonywaliśmy ok. 20 tys. badań różnego rodzaju próbek np. gruntu czy asfaltu. W okresie najbardziej intensywnych prac na placu budowy pracowało ok. 3 tys. osób. Ilość stali, jaką zużyliśmy wystarczyłaby na wybudowanie trzech Wież Eiffla" - powiedział dyrektor rejonu firmy Budimex Grzegorz Domaradzki,

Koszt budowy tego odcinka wyniósł ponad 1,4 mld zł.

Firma Budimex wygrała także przetarg na dokończenie prac po firmie Radko na odcinku autostrady A4 od węzła Rzeszów zachód do węzła Rzeszów centralny. Ten niespełna 4-kilometrowy odcinek trasy został wykonany sześć miesięcy szybciej niż zakładała podpisana umowa.

Teraz kierowcy będą czekać na oddanie prawie 35-km odcinka autostrady A4 od węzła Dębica Pustynia (woj. podkarpackie) do węzła Krzyż k. Tarnowa (woj. małopolskie). Ten fragment drogi pierwotnie budowało konsorcjum firm m.in. SIAC Construction i Hydrobudowa, ale GDDKiA zerwała umowę z powodu niewywiązywania się z zapisów kontraktu. W przetargu na wykonawcę inwestycji zostało wybrane konsorcjum firm Heilit - Woerner Budowlana i Budimex, które złożyło najkorzystniejszą ofertę na kontynuację budowy o wartości 981,5 mln zł brutto.

Pierwsze zadanie, jakie konsorcjum wykonało, to dokończenie budowy węzła Dębica Pustynia, który umożliwił otwarcie autostrady do Rzeszowa.

Cały fragment od Dębicy do Tarnowa ma być gotowy pod koniec 2014 r. Po oddaniu tego fragmentu kierowcy będą mogli przejechać autostradą A4 od granicy z Niemcami do Rzeszowa.

Podkarpacki fragment autostrady A4 jest częścią biegnącej z Europy zachodniej na Ukrainę trasy, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej. Łączna długość autostrady A4 w Polsce wyniesie ok. 670 km.

Według zapowiedzi cała autostrada A4 miała być gotowa na Euro 2012.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: autostrada A4
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy