Budowa autostrad

Od września długość autostrad większa. O 6 km.

We wrześniu tego roku zostanie oddany do użytku sześciokilometrowy trzypasmowy śląski odcinek autostrady A1 - między węzłami Sośnica w Gliwicach a Maciejów w Zabrzu.

Odcinek będzie łączył przebiegającą przez te węzły autostradę A4 oraz drogę nr 88.

Reklama

Sześciokilometrowy odcinek z Sośnicy do Maciejowa to najbardziej zaawansowana część budowy A1 między węzłami Sośnica i Pyrzowice - przy porcie lotniczym Katowice. Cała autostrada z Sośnicy do Pyrzowic oraz pozostałe budowane odcinki A1 do granicy państwa w Gorzyczkach, mają być gotowe wiosną przyszłego roku.

W ramach kontraktu o wartości prawie 1,1 mld zł brutto kończony jest sześciokilometrowy odcinek trzypasmowej autostrady o nawierzchni mineralno-asfaltowej. Autostradę wytyczono w tym miejscu przez silnie zurbanizowany teren między Gliwicami a Zabrzem. Drogę prawie w całości finansuje Unia Europejska.

Inwestycja na A1 z Sośnicy do Maciejowa obejmuje budowę m.in. dwóch estakad (1663 m nad linią kolejową Gliwice-Katowice i rzeką Bytomską oraz 521 m nad rzeką Kłodnicą), ośmiu wiaduktów, trzech przejść dla zwierząt oraz obiektów tzw. obwodu utrzymania autostrady. Przed hałasem mają zabezpieczać ekrany o długości 2,6 km.

Liczącą ponad 1,6 km autostradową estakadę zbudowano w tzw. technice nasuwania, dzięki czemu nie było ograniczeń ruchu na przebiegającej poniżej głównej linii kolejowej Gliwice-Katowice czy głównej drodze łączącej Gliwice z Zabrzem - ul. Chorzowskiej.

Aby prace mogły być wykonywane tą techniką, trzeba było zbudować sześć żelbetowych stanowisk do wysuwania poszczególnych elementów. Po zakończeniu estakady będą one rozebrane. Z jednego takiego stanowiska po jego rozkuciu odzyskuje się 300 ton stali do zezłomowania.

Pierwotna umowa na wykonanie tego odcinka A1 zakładała zakończenie inwestycji w czerwcu tego roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała jednak, że ze względu na niezależne od wykonawcy zalewiska w rejonie budowy, które powstały podczas ubiegłorocznej powodzi, termin realizacji przesunięto.

Z powstaniem tego odcinka A1 nie udało się zgrać w czasie, budowy przecinającej go Drogowej Trasy Średnicowej. Ta komunikująca śląskie miasta - docelowo od Katowic do Gliwic - arteria kończy się obecnie w Zabrzu. Odcinki przecinające autostradę A1 i wiodące dalej przez centrum Gliwic do skrzyżowania z drogą nr 88 mają być wybudowane do 2014 r. Na potrzeby przyszłego węzła DTŚ i A1 na razie zbudowano drogi zbiorcze wzdłuż autostrady.

Kontrakt na odcinek między węzłami A1 z autostradą A4 (węzeł Sośnica) i drogą nr 88 (węzeł Maciejów) wykonuje konsorcjum, którego liderem jest firma Polimex-Mostostal, a partnerami Doprastav, Eurovia Polska i Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i Mostowych z Kędzierzyna-Koźla.

Natomiast nie wiadomo, kiedy ruszy budowa ponad 180-kilometrowego odcinka autostrady A1 z Pyrzowic do podłódzkiego Tuszyna. Do końca roku GDDKiA planuje ogłosić procedurę wyboru partnera prywatnego dla tej inwestycji.

W lutym tego roku Dyrekcja podpisała umowy na projekty i nadzór autorski dotyczące tej części A1. W umowach dla śląskich odcinków przewidziano szacunkowy 4,5-letni termin budowy trasy. Projekty budowlane odcinków łódzkich mają być gotowe do kwietnia 2012 r.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje