Budowa autostrad

Na A4 będzie można płacić bez zatrzymywania!

Kosztem blisko 16 milionów złotych, Stalexport Autostrada Małopolska S.A. wymieni urządzenia poboru opłat na A4 Katowice-Kraków.

Pozwoli to na sprawne dokonywanie płatności za przejazd autostradą także przy użyciu nowych form płatności, takich jak karty zbliżeniowe (tzw. karty RFID), karty paliwowe i flotowe oraz bez konieczności zatrzymywania pojazdu.

Reklama

Program wymiany urządzeń poboru opłat potrwa dwa lata - jego zakończenie zaplanowano na październik 2014 roku.

- Budowa dodatkowych stanowisk na placach poboru opłat, wprowadzenie nowych metod płatności, pozwalających m.in. na bezosobową obsługę kierowców, to działania, które zminimalizują ryzyko zbyt długiego oczekiwania na przejazd przez bramki. Już za dwa lata zakończymy wszystkie działania związane ze zwiększeniem przepustowości PPO, co dodatnio wpłynie na płynność ruchu na bramkach, szczególnie w okresie wzmożonego natężenia ruchu - mówi Rafał Czechowski, rzecznik prasowy Stalexport Autostrada Małopolska S.A.

Program składa się z dwóch etapów. Pierwszy z nich obejmuje wymianę kilkunastu kabin, z których część zastąpi obecne, zaś pozostałe zostaną zamontowane przy dobudowywanych aktualnie pasach poboru opłat. W pierwszym etapie inwestycji zostaną uruchomione linie dedykowane trzem różnym metodom płatności. Na części stanowisk będzie można uiścić płatność w trybie manualnym wręczając inkasentowi gotówkę lub jedną z kart: płatniczą, paliwową, flotową bądź dedykowaną kartą zbliżeniową, która zastąpi dotychczasowe abonamenty. Na pozostałych liniach transakcje dokonywane będą automatycznie.

W pierwszej fazie programu, do października 2013 r., zostaną przygotowane również stanowiska umożliwiające przejazd przez bramki w systemie elektronicznego poboru opłat (ETC) "slow & go" (zwolnij i jedź). Koncesjonariusz tak dostosuje stanowiska poboru opłat by mogli z nich korzystać kierowcy samochodów osobowych oraz pojazdów ciężarowych, którzy będą mieli zainstalowane w samochodzie niewielkie urządzenie pokładowe, umożliwiające automatyczne pobranie opłaty przy przejeździe przez bramki. Takie rozwiązanie pozwoli podnieść szlaban na tyle wcześnie, aby kierowca jadący z prędkością 40 km/h mógł przejechać przez bramki nie zatrzymując pojazdu.

Kierowca pojazdu wyposażonego w urządzenie pokładowe, który nie wjedzie na pas dedykowany systemowi "slow & go" i wybierze stanowisko służące do manualnego poboru opłat, skorzysta z opcji "stop & go" (zatrzymaj się i jedź), pozwalającej na uiszczenie opłaty w ramach ETC, po zatwierdzeniu transakcji przez inkasenta.

Dokładny termin uruchomienia usług ETC zależeć będzie od uzgodnień ze stroną publiczną.

Drugi etap przedsięwzięcia zakłada uruchomienie linii automatycznych, umożliwiających bezosobową obsługę kierowców przy wykorzystaniu samoobsługowych czytników dla kart płatniczych, flotowych i paliwowych oraz kart RFID. Realizacja całej inwestycji zakończy się w drugiej połowie 2014 r.

W ramach programu zwiększenia przepustowości placów poboru opłat trwa również budowa nowych stanowisk do obsługi podróżnych. PPO Mysłowice zostanie poszerzony o cztery dodatkowe pasy ruchu wraz ze stanowiskami do obsługi pojazdów (po dwa w każdym kierunku). Zakończenie prac w Mysłowicach zaplanowano na grudzień 2012 roku. Prace w tym samym zakresie będą prowadzone także na placu poboru opłat w Balicach, gdzie zostaną dobudowane trzy dodatkowe pasy - jeden w kierunku Krakowa i dwa w kierunku Katowic.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje