Budowa autostrad

Kolejne umowy na budowę odcinków drogi S7 podpisane

Za trzy lata mają być oddane do użytku dwa odcinki trasy ekspresowej S7 między Południową Obwodnicą Gdańska a Elblągiem. Budowa ok. 40 km części trasy łączącej aglomeracje: gdańską, warszawską i krakowską ma kosztować ponad 3,2 mld zł.

W piątek w Gdańsku GDDKiA podpisała z wykonawcami, Metrostav a.s. i Budimex SA., umowy na budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S7: Koszwały - Nowy Dwór Gdański oraz Nowy Dwór Gdański - Kazimierzowo (k. Elbląga).

Dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA Robert Marszałek podczas podpisania umów powiedział, że "to największe kontrakty, jakie dotychczas Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad realizowała na Pomorzu".

Ocenił, że "to inwestycja o wielkim znaczeniu ekonomicznym i społecznym dla Pomorza", a droga ekspresowa umożliwi też dalszy rozwój gospodarczy województwa, samorządów. Skalę przedsięwzięcia porównał do jednoczesnej budowy Południowej Obwodnicy Gdańska, Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i tunelu pod Martwą Wisłą.

Reklama

Marszałek zwrócił uwagę, że 40-kilometrowa, dwujezdniowa droga ekspresowa powstanie na trudnym terenie Żuław. "Trzeba będzie włożyć wiele pracy przy wzmocnieniach gruntu - m.in. konieczna będzie wymiana podłoża, wbicie pali nawet kilkanaście metrów w głąb ziemi" - tłumaczył. W ramach inwestycji powstanie kilkadziesiąt obiektów inżynierskich, m.in. dwa nowe, prawie kilometrowe mosty przez Wisłę.

Pierwszym zadaniem jest budowa odcinka trasy od końca Południowej Obwodnicy Gdańska do Nowego Dworu Gdańskiego o długości 20,47 km. Zrealizuje je firma Metrostav a.s. Wartość tego kontraktu to ponad 1,642 mld zł. Radim Cap z Metrostavu powiedział podczas podpisania umowy, że "jest to drugi projekt, który firma będzie realizować w Polsce". Przyznał, że "jest on dwukrotnie większy od poprzedniego", ale zapewnił, że "firma jest przygotowana do realizacji przedsięwzięcia".

Na tym odcinku powstaną m.in. dwa nowe węzły drogowe "Cedry Małe" i "Dworek", drogi o znaczeniu lokalnym i wojewódzkim o łącznej długości prawie 25 km, ponad 18 km dróg dojazdowych, 18 obiektów mostowych, w tym dwa nowe mosty przez Wisłę w Kiezmarku. Obecny most w Kiezmarku będzie służył do obsługi ruchu lokalnego.

Drugim zadaniem jest budowa 19,14 km drogi z Nowego Dworu Gdańskiego do Elbląga, gdzie S7 połączy się z istniejącą obwodnicą tego miasta. Prezes Budimeksu Dariusz Blocher zapewnił, że "Budimex jest dobrze przygotowany do realizacji projektu". Podał, że na plac budowy S7 "przechodzi dobra ekipa, która budowała Pomorską Kolej Metropolitalną".

Na tym odcinku S7 powstaną m.in. dwa węzły drogowe "Żuławy Wschód" i "Elbląg Zachód", ponad 12 km dróg o znaczeniu lokalnym i krajowym, drogi dojazdowe (17,5 km) oraz 14 obiektów mostowych. Już istniejący węzeł w Nowym Dworze Gdańskim będzie zachowany jako część nowej drogi.

GDDKiA zapewniła, że w ciągu tygodnia przekaże wykonawcom place budowy. Realizacja obu odcinków ma trwać trzy lata. Pierwsze samochody mają pojechać trasą w październiku 2018 r.

Trasa S7 łączy trzy duże aglomeracje: gdańską, warszawską i krakowską. Nowa dwujezdniowa droga ekspresowa ma zdecydowanie poprawić komfort i bezpieczeństwo podróżowania krajową "siódemką".

GDDKiA zapowiada, że płynność ruchu zostanie poprawiona dzięki budowie dwujezdniowej drogi, dwupoziomowych węzłów oraz wyeliminowaniu jednopoziomowych skrzyżowań i zjazdów.

Nowa trasa ma przebiegać w śladzie lub w pobliżu istniejącej drogi krajowej nr 7. Istniejące odcinki obecnej "siódemki", niewykorzystane bezpośrednio na potrzeby budowy drogi ekspresowej, zostaną dostosowane do potrzeb ruchu lokalnego.

Obecna droga krajowa nr 7 jest jednym z ważniejszych elementów infrastruktury drogowej zarówno w Polsce, jak i w sieci dróg o znaczeniu międzynarodowym (E77). Projektowany odcinek drogi S7 od Gdańska do Elbląga leży w europejskim korytarzu transportowym IA Ryga - Kaliningrad - Elbląg - Gdańsk (Via Hanseatica) oraz w korytarzu z Gdańska przez Warszawę do Odessy (Via Intermare).

PAP
Dowiedz się więcej na temat: budowa dróg
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama