Budowa autostrad

Autostrady A4 nie będzie na Euro?

Polsko-macedońskie konsorcjum firm NDI oraz SB Granit poinformowało Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad o zamiarze wypowiedzenia umowy na budowę blisko 21-kilometrowego odcinka autostrady A4 pomiędzy Brzeskiem a Wierzchosławicami w Małopolsce.

W środę wieczorem wpłynęło do GDDKiA pismo, w którym konsorcjum poinformowało, że w ciągu dwóch tygodni zamierza odstąpić od umowy podpisanej w lutym 2010 r.

Cezary Grabarczyk mówił w czwartek dziennikarzom, że resort i GDDKiA analizują sytuację. "Nie znamy - poza lakonicznym oświadczeniem - argumentacji wykonawcy. Dopiero jak poznamy uzasadnienie tej decyzji, będziemy mogli ją komentować. Poleciłem (...) aby GDDKiA przeanalizowała tę sytuację, bo to jest nowe zjawisko, jeśli chodzi o realizację projektów drogowych, i poprosiłem, żeby ta analiza była pogłębiona" - powiedział minister infrastruktury. Dodał, że polecił także zbadać, czy konsorcjum nie buduje poza A4 także innych odcinków dróg.

Reklama

Szef resortu infrastruktury wyjaśnił, że w ciągu 14 dni wykonawcy mogą wycofać swoje oświadczenie skierowane do GDDKiA, może też dojść do uzgodnień między inwestorem a wykonawcami. "Jeżeli to oświadczenie okaże się skuteczne, to GDDKiA wyegzekwuje od wykonawców kary umowne, w ciągu trzech miesięcy zostanie przeprowadzona inwentaryzacja i rozpocznie się nowe postępowanie przetargowe" - powiedział Grabarczyk.

Drogowcy szacują, że takie rozwiązanie opóźniłoby inwestycję o kilka miesięcy, więc odcinek może nie powstać na Euro 2012. Pierwotnie planowano zakończenie budowy na wiosnę 2012 r.

Jak poinformował PAP w komunikacie rzecznik NDI Paweł Mazur, wykonawca ma zamiar odstąpić od kontraktu na podstawie klauzuli mówiącej, że "zamawiający w istocie nie wykonuje swoich zobowiązań według kontraktu".

Rzecznik GDDKiA Marcin Hadaj przyznał, że w otrzymanym piśmie wykonawca podaje ogólny powód rezygnacji "ze względu na winę i zaniedbania GDDKiA". "My się z punktem widzenia nie zgadzamy, co więcej wykonawca ma kilkumiesięczne opóźnienie wynikające z jego winy" - zaznaczył Hadaj.

Rzecznik NDI w rozmowie z PAP poinformował, że na tym etapie firma nie będzie udzielać szerszych informacji o sprawie. "Prowadzone są rozmowy z zamawiającym, więc na tym etapie nie możemy nic więcej mówić" - zaznaczył.

Polsko-macedońskie konsorcjum firm NDI oraz SB Granit miało zbudować blisko 21-kilometrowy odcinek autostrady A4 między Brzeskiem a Wierzchosławicami w Małopolsce - jeden z trzech budowanych obecnie między Szarowem i Tarnowem. Konsorcjum przedstawiło najkorzystniejszą ofertę, która opiewała na blisko 623 mln zł brutto.

Podpisanie umowy z wykonawcą opóźniło się, gdyż po jego wyborze dwóch spośród pozostałych uczestników przetargu - Dragados oraz konsorcjum z POLDiM na czele - oprotestowało rozstrzygnięcie. Zostało ono jednak podtrzymane przez Krajową Izbę Odwoławczą działającą przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych.

Zgodnie z umową, konsorcjum miało dwa lata na realizację zadania - tak, jak wykonawcy dwóch pozostałych odcinków autostrady w Małopolsce: z Szarowa do Brzeska oraz z Wierzchosławic do Krzyża koło Tarnowa. Kierowcy mieli pojechać autostradą od Szarowa do Tarnowa wiosną 2012 r.

Wykonawcami pozostałych dwóch odcinków są: polsko-słowacko-czeskie konsorcjum firm Polimex-Mostostal, Doprastav oraz Metrostav oraz hiszpański Dragados.

Budowę blisko 57-kilometrowego odcinka autostrady A4 między Szarowem a Tarnowem dofinansowuje w znacznej części unijny Fundusz Spójności.

Autostrada projektowana jest, jako dwujezdniowa droga klasy A. Każda z jezdni będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pas awaryjny (3 m) oraz pobocze gruntowe (1,25 m). Ponadto przewidziano rezerwę terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu po zewnętrznej stronie każdej jezdni. Na trasie autostrady powstaną cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice, Krzyż. Zbudowanych zostanie sześć Miejsc Obsługi Podróżnych.

Autostrada z Krakowa do Tarnowa będzie częścią biegnącej z Europy Zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w III Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej. Łączna długość trasy wyniesie ok. 670 km.

Do tej pory wybudowano autostradę A4 na terenie Polski od polsko-niemieckiej granicy w Zgorzelcu przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków do Szarowa. Według planów dalsza część do wschodniej granicy w Korczowej miała być gotowa do 2012 r.

Zostań fanem naszego profilu na Facebooku. Tam można wygrać wiele motoryzacyjnych gadżetów. Wystarczy kliknąć w "lubię to" w poniższej ramce.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy