Toyota GR Yaris AP4 - wyjątkowa rajdówka

Toyota Australia we współpracy z Neal Bates Motorsport pokazała Toyotę GR Yaris AP4, którą bracia Harry i Lewis Bates w barwach Toyota Gazoo Racing Australia będą rywalizować w mistrzostwach Australii. Pierwszy sprawdzian auta na początku kwietnia w Netier National Capital Rally.

Kategoria AP4 przygotowana została dla kierowców rywalizujących w mistrzostwach Azji i Pacyfiku oraz w krajowych czempionatach w tym regionie. Rajdówki zbudowane są w oparciu o samochody z segmentu B i mają napęd na cztery koła. AP4 to odpowiednik dobrze znanej w Europie kategorii Rally2, ale w lokalnym wydaniu. Jej założeniem jest dostarczenie auta w konkurencyjnej cenie i przy wykorzystaniu lokalnych podzespołów i części, by uniknąć niepotrzebnego zwiększania kosztów.

Nowy GR Yaris AP4 powstał w warsztatach zespołu Neal Bates Motorsport we współpracy z australijskim oddziałem Toyoty, a także przy wykorzystaniu komponentów produkowanych przez australijskie firmy. Toyota Gazoo Racing Australia od lat wspiera lokalnych kierowców rajdowych, ale teraz po raz pierwszy zaangażowała się w prace nad budową auta, a dział planowania i rozwoju zaprojektował elementy nadwozia.

Reklama

“To był prawdziwie zespołowy wysiłek i już nie możemy doczekać się rywalizacji w przyszłym miesiącu. Mamy nie tylko świetnie wyglądający samochód, ale dbałość o detale kształtu m.in. zderzaków z wykorzystaniem zaawansowanych technologii Toyoty, pomogła nam w kwestiach aerodynamicznych" - powiedział Neal Bates, szef Neal Bates Motorsport (NBM).

“Nasza współpraca z Neal Bates Motorsport jest wieloletnia i pełna sukcesów. Jestem podekscytowany tym, że prezentujemy GR Yarisa AP4, który zaprojektowaliśmy i zbudowaliśmy razem z NBM. Neal miał bardzo udaną rajdową karierę w ostatnich 30 latach, a jako szef zespołu przewodził stworzeniu tego fantastycznego auta. Wierzymy, że kolejne sukcesy przed nami" - powiedział John Pappas, szef marketingu Toyota Australia.

Niższa masa, większa moc

Jednym z atutów GR Yarisa jako bazy dla rajdówki jest jego niska masa. Zgodnie z regulaminem kategorii AP4 rajdówka ma ten sam dach z włókna węglowego oraz aluminiowe drzwi co cywilne auto, ale inne elementy zostały zmienione. Głównie pod kątem dalszej redukcji masy. Dlatego zastosowano klapę bagażnika oraz przednią klapę z włókna węglowego, lekkie lusterka wykonano w technologii druku 3D czy ultralekkie szyby z pleksi.

Zmian dokonano też pod maską. “Współpracowaliśmy z Toyota Gazoo Racing Europe nad trzycylindrowym silnikiem 1,6, który musiał być nieznacznie zmodyfikowany pod kątem przepisów kategorii AP4, ale wciąż gwarantuje bardzo szybką reakcję na gaz i optymalne możliwości pod kątem jazdy po odcinkach specjalnych" - powiedział Bates.

Zastosowano ten sam blok silnika, głowicę oraz kolektor dolotowy, ale pod kątem regulaminów zaprojektowano kolektor wydechowy, turbosprężarkę o maksymalnym doładowaniu 1,5 bara, a także tzw. zwężkę zgodną z przepisami kategorii AP4. Według Batesa samochód ma większą moc niż 261 KM, które są w cywilnym GR Yarisie, ale dokładnych danych nie ujawnia.

W rajdówce zastosowano sześciobiegową skrzynię sekwencyjną Sadev, a napęd na cztery koła ma centralną blokadę mechanizmu różnicowego, która rozdziela moc po równo między przednie a tylne koła. W związku z tym, że auto będzie wykorzystywane w rajdach szutrowych, zmodyfikowano także zawieszenie m.in. poprzez zwiększenie jego skoku.

“Ludziom wydaje się, że rajdówka to przerobione auto cywilne, ale dla mnie to wyścigowy supersamochód do jazdy po szutrze. Proces budowy tego auta jest bardzo zbliżony właśnie do wyścigówek tego typu" - stwierdził Bates.

Na sezon 2021 powstały dwa GR Yarisy AP4, a za ich kierownicą w mistrzostwach Australii zasiądą Harry i Lewis Bates, czyli synowie Neala. Harry w 2019 roku był mistrzem kraju, a jego brat wywalczył wówczas wicemistrzostwo. Ich pierwszym startem w rajdówce zbudowanej na bazie GR Yarisa będzie Netier National Capital Rally, który zaplanowano na dni 9-11 kwietnia.

***

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy