Czy na rondzie turbinowym można zawracać i co ze zmianą pasa?

Przejechanie przez rondo turbinowe może wywołać stres, i to nie tylko u początkujących kierowców. To rozwiązanie na polskich drogach stosowane od niedawna. Wystarczy jednak przypomnieć sobie zasady ruchu, aby prawidłowo pokonać takie rondo w wybranym kierunku. Pomocne będzie także oznaczenie poziome na rondzie turbinowym.

Przed każdym wjazdem na rondo powinien znajdować się znak C-12, oznaczający ruch okrężny, oraz znak A-7, nakazujący ustąpić pierwszeństwa, który dotyczy także tramwajów. Kierowca wjeżdżający na rondo mające kilka pasów, jeśli chce zjechać z niego pierwszym zjazdem, musi zająć prawy skrajny pas. Natomiast kierujący pojazdem planujący skorzystać z dalszych zjazdów powinien wybrać pas lewy lub środkowy, w zależności od tego, ile pasów ma rondo. 

Podczas jazdy po rondzie obowiązują ogólne zasady ruchu drogowego. Chcąc zmienić pas, należy ustąpić pierwszeństwa pojazdowi, który już znajduje się już na tym pasie. Niestety zdarza się, że kierowcy o tym zapominają. Podczas zmiany pasa ruchu, np. w celu zjazdu z ronda z jednego z wewnętrznych pasów, może dochodzić do niebezpiecznych sytuacji, a nawet kolizji.

Czym rondo turbinowe różni się od zwykłego?

Rondo turbinowe to w drogownictwie pewna nowość. Pierwsze zostało zbudowane w Holandii w 1998 roku. Nowatorskie rozwiązanie w założeniu miało uczynić ronda bezkolizyjnymi, dzięki zaprojektowaniu pasów ruchu w taki sposób, aby były od siebie oddzielone wysepkami i separatorami.

Reklama

Czym różni się rondo turbinowe od zwykłego? Podstawową różnicą jest liczba pasów ruchu. O ile na zwykłym, małym rondzie może występować tylko jeden pas, to rondo turbinowe musi mieć ich co najmniej dwa, przynajmniej na pewnym odcinku.

Kolejna istotna różnica to oznaczenie kierunków jazdy na poszczególnych pasach przed wjazdem na rondo. Dzięki informacjom znajdującym na znaku F-10 oraz strzałkach namalowanych na jezdni kierowca wie, który pas zająć, aby pojechać w wybranym kierunku. 

Oznaczenie poziome na rondzie turbinowym

Klasyczne ronda turbinowe składają się z wysepek, krawężników lub innych separatorów pasów ruchu, które uniemożliwiają zmianę pasa poza wyznaczonymi miejscami. Rozwiązanie to w polskim klimacie jest trudne do realizacji z uwagi na problemy z odśnieżaniem tego typu konstrukcji i stąd rzadko stosowane.

Dlatego kluczowe jest oznaczenie poziome na rondzie turbinowym. Namalowane na drodze pasy wskazują, który pas zająć przed wjazdem na rondo, aby pojechać w wybranym kierunku. Oprócz tego na rondzie turbinowym linie ciągłe oraz przerywane wskazują przebieg pasa. Należy się do nich stosować i nie przekraczać linii ciągłych. Pozwoli to bezproblemowo przejechać rondo turbinowe w wybranym kierunku. 

Sprawy nieco komplikują się podczas opadów śniegu. Dopóki rondo turbinowe nie zostanie odśnieżone, kierowcy nie mają skąd czerpać informacji o tym, jak przebiega pas prowadzący w wybraną stronę. 

Jak zmienić pas na rondzie turbinowym?

Kierunek ruchu wskazany przed rondem turbinowym na oznakowaniu pionowym i poziomym pozwala kierowcy zająć pas zgodny z planowanym kierunkiem jazdy. Czasem jednak plan podróży może zmienić się w ostatniej chwili lub kierowca mógł się po prostu pomylić. 

Jak zmienić pas na rondzie turbinowym w przypadku zajęcia złego pasa podczas wjazdu na rondo? Zgodnie z przepisami kodeksu drogowego zmiana pasa ruchu możliwa jest tylko na linii przerywanej. Kierowca, który chce zmienić pas podczas jazdy po rondzie turbinowym, musi wypatrywać przerywanej linii pomiędzy pasem, który zajmuje, a tym, na który planuje wjechać. Podczas wykonywania manewru należy włączyć kierunkowskaz.

Jak zawracać na rondzie turbinowym?

Zawracanie na rondzie turbinowym nie stanowi problemu. Przed wjazdem na rondo należy zająć pas, który umożliwia poruszanie się w lewo. Następnie podczas jazdy należy trzymać się lewej strony i zwracać uwagę na przebieg pasów. Dopiero gdy kierowca dotrze do zjazdu, na którym dozwolone jest zakończenie manewru nawracania, musi zmienić pas na zewnętrzny w miejscu, gdzie występuje przerywana linia.

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: rondo | rondo turbinowe | przepisy ruchu drogowego
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy