Rewolucyjna zmiana. Prawo jazdy bez kursu teoretycznego!

Przedstawiciele wszystkich klubów opowiedzieli się w Sejmie za poparciem projektu zmian w ustawie o kierujących pojazdami.

Przywraca ona m.in. odpowiedzialność merytoryczną ministra nadzorującego transport za treści zawarte w pytaniach egzaminacyjnych.

Reklama

Podczas sejmowej debaty poseł-sprawozdawca Leszek Aleksandrzak (SLD) poinformował, że projekt autorstwa sejmowej komisji infrastruktury doprecyzowuje system egzaminów na prawo jazdy. "Do projektu zgłoszono ponad 170 poprawek, które w znacznym stopniu rozszerzają zakres nowelizacji. Projekt upraszcza możliwość zdobycia prawa jazdy oraz wprowadza jednolite zasady" - powiedział Aleksandrzak.

Pytania testowe będzie układać specjalna komisja. Zniesiony ma być obowiązek uczestniczenia w prowadzonych przez ośrodki szkolenia kierowców kursach teoretycznych przygotowujących do egzaminu. Pytania mają być jawne i ogólnodostępne. Posiadacz prawa jazdy kat. B będzie zwolniony z egzaminu teoretycznego na motocykl z automatyczną skrzynią biegów, o pojemności do 125 cm sześc.

Podczas prac wycofano się z zapisu, który nakładał na wszystkie WORD-y obowiązek przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy na jednolitym systemie teleinformatycznym.

"W projekcie nie ma jednolitego systemu teleinformatycznego. Tutaj WORD-y mają pewną dowolność. Nie ingerujemy w ten obszar. Skoro WORD-y są jednostkami samorządowymi to trudno, aby decyzje w sprawie systemu teleinformatycznego podejmował rząd. Większość przychyliła się do takiego stanowiska" - powiedział wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Rynasiewicz.

Andrzej Kania (PO) powiedział, że po ponad rocznym obowiązywaniu ustawy projekt precyzuje niektóre z jej zapisów; poseł zgłosił poprawki, które - jak mówił - jeszcze bardziej dookreślają zapisy ustawy. Według jednej z nich egzamin będzie można zdawać samochodem, którym uczono jeździć w szkole nauki jazdy.

Bogdan Rzońca (PiS) ocenił, że obowiązująca ustawa jest krytykowana, ponieważ doprowadziła do bałaganu w WORD-ach. Poseł zgłosił dwie poprawki. Według jednej z nich w bazach ma być co najmniej 2 tys. pytań egzaminacyjnych. Obecnie jest ich kilkaset.

Poprawki zgłosił także Bartłomiej Bodio (PSL); jedna z nich określa, że przy wymianie karty motorowerowej na prawo jazdy kategorii AM niezbędne będzie orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych.

Piotr Chmielowski (SLD) podkreślił, że ustawa o kierujących pojazdami to jedna z najczęściej nowelizowanych przez Sejm. Odnoszę wrażenie, że niebawem ustawa będzie ponownie zmieniania - dodał. Projekt poparł także Michał Pacholski (TR), podkreślając potrzebę jego doprecyzowania.

Projekt autorstwa komisji infrastruktury - jak podkreślono w uzasadnieniu - ma m.in. rozwiązać problem z brakiem merytorycznego nadzoru państwa nad jakością pytań egzaminacyjnych zadawanych podczas części teoretycznej egzaminu. 19 stycznia 2013 r. weszła w życie nowela ustawy o kierujących pojazdami, która wprowadziła m.in. nowe kategorie prawa jazdy, nowy system egzaminów oraz elektroniczny obieg dokumentów.

Po wprowadzeniu nowych przepisów do WORD-ów zgłasza się mniej chętnych na egzamin na prawo jazdy według nowych zasad; większość kandydatów nie daje sobie rady z częścią teoretyczną.

Do dnia wejścia w życie ustawy o kierujących pojazdami za pytania egzaminacyjne odpowiedzialny był minister transportu. "Po wejściu przepisów ustawy o kierujących pojazdami odpowiedzialność za pytania egzaminacyjne, podobnie jak za system teleinformatyczny, została przeniesiona na WORD-y. Okazało się, że powstały konkurencyjne bazy danych, na podstawie których generowane są pytania egzaminacyjne, które należą do dostawców oprogramowania dla WORD, a nie do WORD" - podkreślono w uzasadnieniu.

Głosowanie nad projektem zmian w ustawie o kierujących pojazdami zaplanowano na piątek.

ZJEDŹ NA CHWILĘ NA POBOCZE

Polub MOTO INTERIA na Facebooku. Tam znajdziesz więcej zdjęć, ciekawostki i... konkursy. Do wygrania wkrótce samochód na weekend!. Wystarczy kliknąć TUTAJ.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje