Coraz więcej uprawnień na prawo jazdy kategorii B

Osoby posiadające od 3 lat prawo jazdy kat. B będą mogły jeździć motocyklami o pojemności do 125 cm sześc. zarówno z automatyczną, jak i manualną skrzynią biegów - zakłada poprawka zgłoszona w czwartek w Senacie przez PiS do przepisów o kierujących pojazdami.

Obecnie, bez dodatkowego egzaminu, osoby mające prawo jazdy kat. B mogą jeździć małymi jednośladami, czyli motorowerami i skuterami (o pojemności maksymalnej 50 cm sześc.), czyli pojazdami, do których prowadzenia jest wymagane prawo jazdy kategorii AM.

Nowelizację przygotowała sejmowa komisja infrastruktury, która zaproponowała, aby rozszerzenie uprawnień ograniczało się do motocykli z automatyczną skrzynią biegów.

Senator Jan Maria Jackowski (PiS) ocenił, że faworyzuje to producentów takich jednośladów i zgłosił poprawkę, której celem jest wykreślenie zapisu o automatycznej skrzyni biegów. Dodał, że robi się moda na motocykle, które są tanim środkiem transportu pozwalającym szybciej poruszać się w miastach.

Reklama

Andrzej Matusiewicz (PiS) w imieniu grupy senatorów zgłosił dwie poprawki. Pierwsza z nich dotyczy określenia liczby pytań egzaminacyjnych do minimum 2 tys. (obecnie liczba ta nie jest ustawowo określona). Celem drugiej poprawki jest wykreślenie zapisu, według którego 1,5 proc. opłaty za egzamin na prawo jazdy ma zasilać budżet państwa.

Jeden ze sprawozdawców komisji senator Witold Gintowt-Dziewałtowski (PO) poinformował, że podczas dotychczasowych prac nad nowelą zaproponowano kilka poprawek, z którym większość ma charakter redakcyjny. Jedna przesuwa termin wejścia w życie nowych przepisów - ze stycznia 2015 roku na styczeń 2016 r. Gintowt-Dziewałtowski podkreślił, że w Polsce jest niewielki ruch jednośladów, zwłaszcza o małej mocy. Przyznał, że zaproponowane rozwiązania liberalizują przepisy o kierujących pojazdami.

Senator Ryszard Górecki (PO) ocenił, że po zmianie przepisów na drogach pojawi się wielu niedoświadczonych, głównie młodych kierowców. Podkreślił, że problemem pozostaje bezpieczeństwo ruchu drogowego i dlatego należałoby przygotować odpowiednie programy i kampanie edukacyjne.

Podczas dotychczasowych prac nad tą nowelizacją uznano, że nadanie dodatkowych uprawnień nie powinno być rozszerzane o motocykle z manualną skrzynią biegów ze względów bezpieczeństwa - podkreślił wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Rynasiewicz.

Przypomniał, że trwają prace nad kilkoma projektami, które zmierzają do dalszej poprawy bezpieczeństwa drogowego. Przyznał, że choć z każdym rokiem maleje liczna śmiertelnych wypadków, to Polska w dalszym ciągu jest wśród państw europejskich, gdzie tych wypadków jest najwięcej. Według policyjnych statystyk w 2013 r. doszło do ponad 35 tys. wypadków - o 1,6 tys. mniej niż rok wcześniej. W ub. r. zginęło na drogach 3 291 osób - o 280 mniej niż w roku 2012.

Nowelizacja przywraca także odpowiedzialność merytoryczną ministra nadzorującego transport za treści zawarte w pytaniach egzaminacyjnych. Pytania, które będzie układać specjalna komisja, mają być jawne i ogólnodostępne. Zniesiony ma zostać obowiązek uczestniczenia w prowadzonych przez ośrodki szkolenia kierowców kursach teoretycznych przygotowujących do egzaminu.

19 stycznia 2013 r. weszła w życie poprzednia nowela ustawy o kierujących pojazdami, która wprowadziła m.in. nowe kategorie prawa jazdy, nowy system egzaminów oraz elektroniczny obieg dokumentów.

Do dnia wejścia w życie tej nowelizacji za pytania egzaminacyjne odpowiedzialny był minister transportu. Po wejściu nowych przepisów odpowiedzialność za pytania egzaminacyjne, podobnie jak za system teleinformatyczny, została przeniesiona na Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego.

Po wprowadzeniu tych przepisów do WORD-ów zgłasza się mniej chętnych na egzamin na prawo jazdy według nowych zasad; większość kandydatów nie daje sobie rady z częścią teoretyczną. Baza, w której obecnie znajduje się ponad 2,2 tys. pytań, jest niejawna.

Głosowanie nad zmianami przepisów o kierujących pojazdami Senat zaplanował na piątek.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy