Szukasz auta? Te się nie psują!

Jednym z decydujących czynników przy wyborze auta są koszty eksploatacji. Te nie ograniczają się jednak wyłącznie do spalania.

Istotną rolę odgrywają również ceny części oraz awaryjność interesującego nas modelu. O ile sprawdzenie tych pierwszych nie sprawia większych trudności, o tyle uzyskanie rzetelnych i wiarygodnych informacji o częstotliwości występowania różnych awarii nie jest łatwe.

Każdego roku różne organizacje, na podstawie analizy danych statystycznych, publikują swoje raporty dotyczące awaryjności aut. Do najbardziej cenionych należy zestawienie przygotowywane przez niemiecki automobilklub ADAC.

Raport ADAC opracowywany jest na podstawie liczby wezwań pomocy drogowej do konkretnych modeli samochodów. Przygotowane przez Niemców zestawienie obejmuje auta w wieku od 1 do 6 lat. By auto znalazło się na liście, bez istotniejszych zmian misi być oferowane na rynku przez co najmniej trzy lata. Specjaliści z ADAC biorą pod uwagę tylko te modele, których sprzedaż w jednym roku na rynku niemieckim przekroczyła 10 tys. sztuk.

Reklama

Jakie pojazdy wyszły zwycięsko z najnowszego raportu ADAC 2010?

Segment A*

Wśród samochodów najmniejszych za najmniej awaryjny pojazd uznano toyotę aygo. Zaraz za nią uplasował się produkowany w Polsce fiat 500, trzeci w zestawieni był techniczny bliźniak małej toyoty - peugeot 107. Za podium - na czwartym miejscu - sklasyfikowano fiata pandę, piąta lokata przypadła renault twigno. W pierwszej dziesiątce znalazły się też kolejno: citroen C1, hyundai i10, VW fox, citroen C2 i ford ka.

Zdaniem niemieckich ekspertów, osoby ceniące sobie spokój unikać powinny zwłaszcza smarta fortowo oraz chevroleta matiza, które to modele znalazły się na szarym końcu zestawienia.

Segment B

W segmencie B za najbardziej niezawodne auto uznano mini. Na podium znalazły się również: peugeot 207 i mitsubishi colt. Czwarte miejsce zajął opel meriva, piąty był nissan note. Do "top ten" zakwalifikowano również kolejno: skodę roomster (6. miejsce), dacię sandero (7. miejsce!), forda fusiona (8. miejsce), mazdę 2 (9. miejsce) i VW polo (10. miejsce).

Na końcu liczącej 23 pozycje listy znalazły się: fiat punto, seat ibiza/cordoba i hyundai getz.

Segment C i klasa niższa średnia

Za najmniej awaryjne kompakty uznano BMW serii 1 oraz audi A3. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że oba samochody należą do klasy premium, za "moralnego" zwycięzcę zestawienia uznać można sklasyfikowanego na 3. pozycji peugeota 308. Za francuskim autem uplasowały się kolejno: mercedes klasy B (4. miejsce), mercedes klasy A (5. miejsce), toyota auris (6. miejsce), VW golf/bora (7. miejsce), seat leon/toledo (8. miejsce), VW eos (9. miejsce) i - zamykający pierwszą dziesiątkę - VW caddy.

Nieźle wypadły też zajmując kolejno: renault scenic (11. miejsce), VW touran (12. miejsce), mazda 3 (13. miejsce), toyota verso (14. miejsce) i renault megane CC (15. miejsce).

Liczącą 29 pozycji listę zamykają - tu ciekawostka - toyota corolla (z roczników 2005-2007), citroen C4, peugeot 307 i renault kangoo.

Samochody klasy średniej i wyższej średniej

Wśród pojazdów klasy średniej i średniej wyższej prym wiodą samochody z Niemiec. Za najmniej awaryjne auto ADAC uznało BMW X3. Na drugim miejscu sklasyfikowano mercedesa klasy C, na podium znalazło się też BMW serii 3. Czwarte miejsce zajął mercedes SLK, piąte przypadło audi A4. W pierwszej dziesiątce znalazły się też: nissan qashqai (6. miejsce), VW tiguan (7. miejsce), mercedes CLK (8. miejsce), skoda octavia (9. miejsce) i ford kuga (10. miejsce). Nieźle poradziły sobie również: VW passat (11. miejsce), toyota RAV4 (12. miejsce), toyota avensis (13. miejsce), hyundai tucson (14. miejsce) i mazda 6 (15 miejsce).

Szukający bezawaryjnego auta unikać powinni natomiast: renault laguny II, peugeota 407 (do roku modelowego 2008), forda mondeo, forda S-max oraz opla vectry.

Klasa wyższa

Ceniące sobie spokój osoby z grubszym portfelem zainteresować powinny się audi A5 (1. miejsce w klasie). Na drugiej pozycji znalazło się BMW serii 5 (w tym GT), trzecie miejsce przypadło audi A6. Zaraz za podium znalazły się kolejno: mercedes E (4. miejsce) i cała rodzina Volvo obejmująca modele S60, V70 i S80 (5. miejsce).

Ostatnie miejsca w zestawieniu przypadły: mercedesowi klasy M, BMW X5 i VW touaregowi.

Do najczęściej powtarzających się usterek - niezależnie od przynależności klasowej pojazdu - zaliczyć można awarie akumulatora, rozrusznika i alternatora. Łącznie stanowiły one aż 42,2 proc. wezwań pomocy drogowej ADAC. 9,9 proc. wezwań podyktowanych było usterkami systemów zarządzania silnikiem (głównie awarie elektronicznych czujników). Trzecim najczęstszym powodem interwencji pomocy drogowej były awarie mechaniczne silnika (7,6 proc. wezwań).

* przynależność klasowa wg ADAC.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: koszty eksploatacji
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy