INTERIA.PL w Brazylii. Świat bez pojazdów?

Bibendum. Tak ma na imię sympatyczny, człekoształtny stworek, będący logo koncernu Michelin, jednego z największych na świecie producentów opon. Wygląda niezmiennie młodo, tymczasem już w 1998 r. obchodził stulecie swoich urodzin.

Jednym z wydarzeń, towarzyszących temu jubileuszowi, był rajd na trasie z Clermont-Ferrand (tam mieści się centrala Michelin) do Paryża, pokazujący możliwości techniczne i technologiczne przemysłu motoryzacyjnego. Uczestnicy tamtego spotkania uznali wówczas, że warto rozmawiać na ten temat częściej i regularnie. W ten sposób narodziła się cykliczna impreza o nazwie Challenge Bibendum, organizowana w różnych miejscach na świecie. Trzy lata temu odbyła się w Szanghaju, w tym roku gości w Rio de Janeiro, po raz pierwszy w Ameryce Południowej.

Challenge Bibendum gromadzi wszystkich, którzy mają wpływ na to, by po drogach jeździły pojazdy coraz nowocześniejsze, bardziej zaawansowane technologicznie, zużywające mniej paliwa, bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego, bezpieczniejsze; by drogi były lepiej budowane, lepiej zarządzane, mniej zakorkowane.

Obok polityków, biznesmenów, przedstawicieli międzynarodowych instytucji i organizacji pozarządowych, naukowców z wyższych uczelni, ekspertów z placówek badawczych, ważną rolę w Challenge Bibendum odgrywają także ludzie mediów. Miło nam poinformować, że wśród około 500 zaproszonych do Brazylii dziennikarzy z całego świata jest także reprezentant INTERIA.PL.

Świat bez pojazdów?

Ludzkość zużywa dziś - w różnej formie - równowartość 225 milionów baryłek ropy naftowej. Dziennie! W ciągu najbliższych 25 lat liczba mieszkańców Ziemi wzrośnie, jak się ocenia, przynajmniej o 1,3 miliarda osób. Oznacza to wzrost konsumpcji energii o połowę. Tylko w ciągu jednego pokolenia...

80 proc. produkowanej obecnie energii pochodzi z paliw płynnych. Transport drogowy jest prawie całkowicie (w 98 proc.) uzależniony od ropy naftowej.

Około połowy globalnego wydobycia tego surowca służy właśnie napędzaniu samochodów. Większość ekspertów jest zdania, że taka sytuacja utrzyma się również przez następne dekady.

Potrzebna jest zmiana zachowań konsumentów

Trudno wyobrazić sobie współczesny świat bez pojazdów, zapewniających sprawne przemieszczanie się ludzi i towarów. Z drugiej strony to właśnie transport, wykorzystujący silniki spalinowe, jest źródłem licznych problemów, by wymienić tylko zawirowania ekonomiczne spowodowane rosnącym zapotrzebowaniem na paliwa i wahaniami ich cen, czy emisję dwutlenku węgla, przyczyniającego się do niekorzystnych zmian klimatycznych na naszej planecie.

Wiele obiecujemy sobie po postępach techniki. Nowe, coraz oszczędniejsze i efektywniejsze silniki spalinowe, napęd hybrydowy, biopaliwa, pojazdy zasilane energią elektryczną z wydajnych akumulatorów, paliwa syntetyczne, a w dalszej perspektywie ogniwa paliwowe i paliwo wodorowe. Wysiłki inżynierów to jednak za mało. Potrzebna jest jeszcze zmiana zachowań konsumentów i polityka, która sprawi, że oszczędzanie energii będzie opłacało się bardziej niż jej kupowanie; że nowe rozwiązania techniczne będą wprowadzane powszechnie i przy akceptowalnych kosztach.

Kompleksowe myślenie o przyszłości transportu drogowego w kontekście polityki energetycznej, ekonomii, postaw społecznych, rozwoju technologii, ekologii, zmian koniunktury gospodarczej, składa się na coś, co określa się angielskim terminem Sustainable Road Mobility. Tym właśnie zagadnieniom poświęcone są cykliczne spotkania w ramach Challenge Bibendum.

Challenge Bibedum w liczbach

2. Liczba miejsc w których odbywa się Michelin Challenge Bibedum 2010 w Rio de Janerio. Jest to centrum konferencyjno - wystawowe Riocentro oraz sąsiadujący z nim tor wyścigowy Jacarepagua.

5. Liczba polskich dziennikarzy obecnych na Challenge Bibedum 2010

47. Liczba wystawców zgromadzonych na Technological Exhibition Center.

80. Liczba narodowości reprezentowanych na 10. Michelin Challenge Bibedum.

150. Liczba pojazdów prezentowanych na Michelin Challenge Bibedum 2010 (z rowerami, samochodami elektrycznymi i pojazdami do transportu miejskiego włącznie).

300. Liczba pracowników grupy Michelin zaangażowanych pryz organizacji Michelin Challenge Bibedum.

500. Liczba dziennikarzy obsługujących Michelin Challenge Bibedum.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: paliwa | świat | Michelin
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy