Wykręć świece i zastąp je drewnianymi kołkami

Dziś przygotowanie auta do dłuższego postoju to czysta abstrakcja.

Samochód przestał być już synonimem luksusu, dlatego nie może liczyć na nic więcej. Lato, czy zima, deszcz, czy słońce - musi jeździć. Inaczej do tej kwestii podchodzono jeszcze kilkanaście lat temu. Dla wszystkich, którzy narzekają na awaryjność swoich nowoczesnych pojazdów przytaczamy fragment książki Wojciecha Szenejko ze słynnej serii: "Jeżdżę samochodem...". Opracowanie z 1974 roku dotyczy polskiego fiata 125p. Niektóre z porad, wciąż okazać się mogą przydatne.

Reklama

Decydując się na zimowy lub wielomiesięczny postój samochodu należy wykonać wszystkie czynności, dzięki którym na wiosnę samochód będzie w pełni sprawny i gotowy do jazdy. Zakres zasadniczych czynności obsługowych jest następujący:

- Umyć dokładnie cały samochód, a następnie wytrzeć do sucha nadwozie i osuszyć podwozie.

- Zakonserwować powierzchnię nadwozia pastą woskową i wypolerować, a chromowane części pokryć bezkwasową wazeliną lub bez barwnym lakierem.

- Zabezpieczyć podwozie. Jeżeli blacha lub inne części podwozia są zardzewiałe, to należy użyć farby antykorozyjnej CYNKOR lub CYNKAN (nazwy handlowe), albo też innej o podobnych właściwościach.

Farbę tę można nakładać na części metalowe, które zostały skorodowane. Powierzchnie należy oczyścić jedynie zgrubnie. Jeżeli jednak stosujemy powłoki antykorozyjne, jak: minia, lakier asfaltowy, farba chlorokauczukowa lub farba pod nazwą handlową CSANAMIDAN, to wówczas należy bezwzględnie powierzchnię oczyścić papierem ściernym lub odrdzewiaczem, a następnie odtłuścić przed nałożeniem warstwy ochronnej.

- Szyby należy okleić papierem, zdjąć wycieraczki, a pod ramiona dźwigni wycieraczki podłożyć kawałki korka, gumy lub miękkiego drewna.

- Wnętrze nadwozia dokładnie oczyścić i nakryć siedzenia.

- Układ chłodzenia należy opróżnić i dokładnie przepłukać

- Uruchomić i zagrzać silnik, a następnie po zatrzymaniu silnika spuścić olej z miski olejowej i dokładnie zakręcić korek spustowy.

- Wykręcić świece i zastąpić je drewnianymi kołkami, dzięki czemu można uniknąć korozji na gwincie i w pobliżu komory spalania.

- Przez otwory świec należy wlać po ok. 25 cm3 oleju silnikowego, obracając przy tym wał korbowy rozrusznikiem w celu rozprowadzenia oleju po ściankach cylindrów.

- Nasmarować wszystkie punkty podane w tablicy smarowania.

- Olej w skrzynce biegów i tylnym moście można pozostawić. Jeżeli jednak olej był użytkowany ponad przewidzianą normę, to lepiej go wymienić.

- Zdjąć pasek klinowy wentylatora i po umyciu ciepłą wodą z mydłem przechowywać we wnętrzu samochodu.

- Spuścić paliwo z gaźnika, pompy i zbiornika paliwa. Usunąć ze zbiornika brud i osady, po czym napełnić go paliwem do pełna w celu uniknięcia korozji wewnętrznych powierzchni ścianek.

- Zakleić przetłuszczonym papierem lub płótnem wlot filtru i wylot rury wydechowej tłumika.

- Oczyścić i wytrzeć do sucha przewody instalacji elektrycznej.

- Nasmarować bezkwasową wazeliną techniczną styki przerywacza.

- Naładować akumulator do pełnej pojemności, oczyścić jego czopy biegunowe i łączniki międzyogniowe, po czym pokryć je warstwą bezkwasowej wazeliny technicznej. Jeżeli temperatura w garażu może spaść poniżej 0°C, to akumulator należy wyjąć z samochodu i przechować w ciepłym pomieszczeniu, doładowując go co miesiąc.

- Wyjąć z samochodu odbiornika radiowy wraz z zasilaczem, głośnikiem i anteną i przechować w suchym, ciepłym pomieszczeniu (nie jest to potrzebne, gdy temperatura w garażu będzie powyżej 5°C).

- Podnieść samochód, podkładając klocki lub podpórki, aby koła znalazły się około 10 cm nad powierzchnią podłogi, a elementy zawieszenia zostały odciążone. Należy przy tym samochód zabezpieczyć przed ewentualną możliwością obsunięcia się z podpórek.

- Zdjąć koła, a z nich ogumienie. Uszkodzone ogumienie oddać do naprawy. Oczyścić tarcze i obręcze kół oraz usunąć z nich ślady korozji. Założyć ogumienie i napompować je do 1/3 - 1/4 ciśnienia nominalnego.

Dowiedz się więcej na temat: abstrakcja | olej | akumulator | świece

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje