Wy pytacie, ekspert odpowiada
Dzisiaj rozpoczynamy publikację odpowiedzi na pytania z cyklu: "Wy pytacie, ekspert odpowiada".
Przypominamy, że na adres naszej redakcji motoryzacja@firma.interia.pl możecie przysyłać pytania dotyczące kwestii technicznych i związanych z tym problemów. Odpowiadał na nie będzie ekspert "Motoru".
Dzisiaj pierwsza porcja pytań i odpowiedzi.
Denerwujące stuki
Mam Forda Focusa 1.8 z roku 2004. Od początku eksploatacji mam z nim jeden problem. Podczas jazdy po wyboistej drodze w tylnej części nadwozia, w okolicy mocowania pasów bezpieczeństwa lub baku, słychać wyraźne stuki. Na przeglądach gwarancyjnych (ostatni w kwietniu) zgłaszałem tę usterkę, ale za każdym razem oświadczano mi, że wszystko jest w porządku. Próbowałem sam znaleźć przyczynę tych stuków: wyrzuciłem wszystko z bagażnika, nawet koło zapasowe i tapicerkę, ale nic to nie pomogło. Być może ma to coś wspólnego z bezpieczeństwem jazdy, na pewno jest jednak denerwujące. Może przyczyna tkwi w zawieszeniu?
Twardnienie poduszek silnika
Wiem, że poduszki gumowe mocowania silnika z czasem twardnieją i powodują, że jego praca staje się głośniejsza. Mam jednak pytanie: czy twardnienie gumy tych poduszek zależy od czasu? Mam sześcioletnią Skodę Octavię 1.9 TDI (90 KM) o przebiegu 75 tys. km. Czy już powinienem wymienić poduszki?
Nie warto mieszać paliw
Czy do Lanosa 1.5 SOHC z 1998 r. ma sens tankowanie pół na pół benzyny 95 i 98 oktanów? Panuje opinia, że praktycznie wszystkie benzyny sprzedawane na polskim rynku mają mniejszą liczbę oktanową od deklarowanej.
Wymiana paska w Tico
Chciałbym wymienić pasek zębaty rozrządu w Tico. Proszę o wyjaśnienie, jak powinno wyglądać montowanie sprężyny napinacza paska.
Wymiana płynu hamulcowego
Jeżdżę samochodem dość ostrożnie i chyba nie zdarzyło mi się jeszcze, żebym przegrzał hamulce. Czy mogę więc nie wymieniać płynu hamulcowego co dwa lata, ale co trzy? To bardzo pracochłonna czynność i jeżeli nie jest to konieczne, wolałbym uniknąć wykonywania tej operacji.
Astra źle pali
Jeżdżę 13-letnim Oplem Astra 1.6. Mam duże problemy z rozruchem silnika. Muszę kilkakrotnie kręcić rozrusznikiem, auto "załapuje", a chwilę potem gaśnie. Dopiero za piątym razem zaczyna pracować. Na biegu jałowym silnik utrzymuje bardzo wysokie obroty pomimo osiągnięcia normalnej temperatury pracy. Dopiero po zgaszeniu silnika i ponownym zapaleniu obroty wracają do normy, jednak podczas jazdy silnik szarpie. Wymieniłem już przewody wysokiego napięcia, świece i kopułkę rozdzielacza, ale bez rezultatu. Co może być przyczyną tej usterki?
Olejowy dylemat
Dwa lata temu kupiłem używaną Skodę Superb z silnikiem 1.9 TDI (obecnie ma 130 tys. km). Na stacji obsługi zalano olej silnikowy Castrol SLX 0W-30. Rok później na przeglądzie było dokładnie tak samo. Jednak gdy w tym roku robiłem przegląd, stacja obsługi Skody zalała olej Mobil 1 Formula 5W-30, o czym świadczy wywieszka w komorze silnika. W książce serwisowej z kolei wpisany jest olej Castrol SLX. Jednak gdy zadzwoniłem do stacji obsługi, powiedziano mi, że powinien być stosowany Castrol TXT. Proszę mi doradzić, jaki olej stosować, bo już sam się gubię.
Hałaśliwa praca wycieraczek
Za każdym razem, gdy włączam wycieraczki w moim Punto, słyszę przeraźliwy pisk. Kupiłem nowe pióra, ale niczego to nie zmieniło. Czy może coś hałasować wewnątrz napędu wycieraczki? Czy da się to jakoś nasmarować?
Auto nierówno hamuje
Wymieniłem niedawno szczęki tylnych hamulców. Niedługo potem miałem badanie techniczne i okazało się, że jedno z tylnych kół hamuje wyraźnie gorzej. Co może być przyczyną? Czy można to jakoś naprawić? Przecież szczęki są nowe.
Światła dzienne
Chciałbym zamontować w moim aucie dodatkowe reflektory do jazdy dziennej. Kupiłem nawet taki zestaw po atrakcyjnej cenie. Czy są jakieś przepisy mówiące o tym, gdzie konkretnie mają być przymocowane takie światła i jak mają działać?