Wspólna płyta

Mania "małżeństw", zawieranych pomiędzy wielkimi koncernami, nie ominęła również przemysłu motoryzacyjnego. Ostatnio świat zelektryzowała wiadomość o możliwym przejęciu całego Fiata Auto przez General Motors, który jak na razie ma symboliczne udziały we włoskim koncernie. Można wyobrazić sobie posiedzenie gremium prezesów GM.

     Mania "małżeństw", zawieranych pomiędzy wielkimi koncernami, nie ominęła również przemysłu motoryzacyjnego. Ostatnio świat zelektryzowała wiadomość o możliwym przejęciu całego Fiata Auto przez General Motors, który jak na razie ma symboliczne udziały we włoskim koncernie.  Można wyobrazić sobie posiedzenie gremium prezesów GM.

- Panowie, nadszedł czas, abyśmy mocniej weszli do Europy.

- Co proponujesz, Jack?

- Byłem ostatnio w Warsaw i widziałem tam takie śmieszne, małe samochodziki. Co jeszcze śmieszniejsze, ludzie nimi jeżdżą. Pytałem, mówili, że te maleństwa robi Fiat.

- Fiat? Coś słyszałem. No to co, bierzemy?

- OK.

Rywalizację, często pozorną, bowiem nominalnych konkurentów łączą powiązania kapitałowe, zastępuje zupełnie jawne jednoczenie wysiłków. Opel od lat funkcjonuje w Wielkiej Brytanii pod zasłużoną historycznie na Wyspach marką Vauxhall. Zjednoczenie pod wspólną flagą Volkswagena, Seata i Skody spowodowało, że arosa jest bliźniaczo podobna do lupo, a octavia wykorzystuje liczne elementy z golfa, audi i passata. Dzięki bliskim związkom Forda z Mazdą fiesta jest lustrzanym odbiciem modelu 121.

Reklama

Do czego to wszystko zmierza? Cel jest jasny: maksymalna redukacja kosztów funkcjonowania. Niewykluczone, że za 20-30 lat po kolejnych fuzjach i megafuzjach na świecie pozostanie jeden producent samochodów, powiedzmy - Global Motors Corporation. Ziści on raczkującą obecnie ideę tzw. samochodu światowego. Roboty, pracujące przy taśmach montażowych w fabrykach GMC na wszystkich kontynentach, będą składały praktycznie identyczne samochody, różniące się jedynie nazwami, szczegółami karoserii i wyposażeniem, dopasowanym do upodobań i zamożności lokalnej klienteli. Budowane jednak oczywiście - co bardzo dzisiaj modne - na wspólnej płycie podłogowej.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: General Motors
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy