Używane: clio czy punto?

Oba auta w podstawowych odmianach są napędzane benzynowymi, czterocylindrowymi jednostkami o pojemności 1,2 litra i mocy w okolicach 60 KM. Jednak to Fiat zdecydowanie lepiej radzi sobie na drodze z tym silnikiem.

Reklama

W Punto II przed face liftingiem rolę mocniejszej jednostki przejęła 16-zaworowa odmiana silnika 1.2 osiągająca 80 KM. Jest ona zresztą równie wysoko oceniana przez użytkowników - silniki 1.2 produkcji Fiata są dynamiczne i potrafią obejść się naprawdę niewielką ilością paliwa.

Wersję 8-zaworową polecamy osobom, które rzadko jeżdżą w trasie - mocniejszej nie straszne jest także wyprzedzanie. Silniki te mają oczywiście pasek rozrządu, który wymienia się co 60 tys. km.

W Clio podstawowy silnik 1.2 jest zdecydowanie za słaby. Odradzamy tę jednostkę. Mocniejsza - 1.4/75 KM w wersji 8-zaworowej pali tyle samo, a jeździ o wiele lepiej. W autach po liftingu można zainteresować się dużo lepszą jednostką 1.2 16V/75 KM.

Najbardziej uniwersalnym silnikiem, spotykanym dopiero w autach po 1999 r. jest 1.4 16V/98 KM. Rozpędza się dynamicznie i niewiele pali. Jego jedyną poważną przypadłością są awaryjne cewki zapłonowe, o czym piszemy w rozdziale "co się psuje?". W Clio wybór popularnych silników wysokoprężnych jest ograniczony do starego, wolnossącego diesla 1.9/64 KM (głośny, niezbyt dynamiczny) lub nowoczesnego 1.5 dCi z systemem common rail, który wprawdzie jest cichy, ale jego wtryskiwacze źle znoszą polskie paliwo.

Rzadko występuje na rynku wtórnym wersja 1.9 dTi (75-80 KM), która łączy dynamikę z niskim zużyciem paliwa i trwałością. Jednak ciężki silnik 1.9 mocno nadwyręża zawieszenie przedniej osi, a prowadzenie w zakrętach nie jest zbyt pewne. Silnik 1.5 dCi pojawił się w 2001 r. i występuje w prostej wersji bez zmiennej geometrii łopatek turbiny (65 KM) bądź w mocniejszej, 82-konnej z większą liczbą nowoczesnych rozwiązań.

Zwolennikom długotrwałej eksploatacji polecamy odmianę słabszą. Diesle w Punto aż do modernizacji w 2003 r. miały wyłącznie pojemność 1,9 l. Dostępna była wersja 1.9 D/60 KM i mocniejsza, znacznie bardziej dynamiczna odmiana 1.9 JTD/80 KM (od 2001 r. przybyło jej 6 KM).

To prawda, że Punto z silnikiem Diesla jest dosyć ciężkie i podsterowne, ale 80-konny silnik JTD wypada polecić pod każdym względem.

Zawieszenie

Ciąg dalszy na następnej stronie

Dowiedz się więcej na temat: używana | Auta | paliwa | samochody | fiat | silniki | silnik | zakup samochodu

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje