Tragedia przy dystrybutorze

Wlanie innego paliwa niż to, które jest przewidziane do pojazdu, może mieć przykre następstwa.

Zdarza się to na szczęście rzadko, ale może być, że przez pomyłkę czy roztragnienie wlejemy inne paliwo niż to, które jest przewidziane do używanego przez nas pojazdu.

Reklama

Pół biedy, jeśli przed uruchomieniem samochodu uświadomimy sobie nasz błąd. Wtedy jest spora szansa, że koszty naszej pomyłki nie będą gigantyczne, a wszystko sprowadzi się do zlania mieszaniny paliwa i przeczyszczenia całego układu. Gorzej wygląda jednak sytuacja, kiedy uruchomimy auto i nim odjedziemy. Taka pomyłka w przypadku pojazdów z silnikiem wysokoprężnym może być już bardzo kosztowna. Warto wiedzieć, co należy zrobić, kiedy pomylimy pistolety dystrybutorów.

Niewłaściwa liczba oktanowa

Na krajowych stacjach znajdziemy benzynę o liczbie oktanowej 95, 98 i 99. Nowe auta są dostosowane do tych trzech rodzajów paliw, bo sterownik silnika dzięki danym z czujnika spalania stukowego sam zmienia kąt wyprzedzenia zapłonu, zapobiegając spalaniu stukowemu. I nawet jeśli samochód dostosowany jest do paliwa o liczbie 91 czy 95 (np. starsze modele VW), to jedyny niekorzystny efekt, który da się zauważyć po zastosowaniu benzyny o liczbie 98 lub 99, to... większy rachunek przy kasie.

Zupełnie inaczej ma się sytuacja, jeśli liczba oktanowa paliwa będzie za niska w stosunku do przewidzianej. W starszych autach zasilanych benzyną o liczbie 98, po zastosowaniu paliwa o liczbie 95 lub - co gorsza - nadal popularnej w Niemczech, o liczbie 91, może dojść do wystąpienia tzw. spalania stukowego, objawiającego się spadkiem mocy i charakterystycznym dźwiękiem jednostki napędowej. W takiej sytuacji można kontynuować jazdę, pamiętając, by nie forsować obrotami silnika i jak najszybciej dopełnić bak paliwem o odpowiedniej liczbie oktanowej lub zastosować specjalny dodatek podnoszący liczbę oktanową.

Ciąg dalszy na następnej stronie.

Zjedź na pobocze.

Dowiedz się więcej na temat: układ | auto | tragedia | paliwa

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama