... to już 30 lat

Zaczęło się 4 lutego 1974 roku o 11.18 . W 7-minutowej audycji "Nie tylko dla kierowców" najwięcej miejsca poświęcono temu, czym debiutantka na antenie I programu Polskiego Radia miała w przyszłości się zajmować.

A tematów przybywało wręcz z dnia na dzień, wraz z budząca się motoryzacją , z której do historii odchodziły Warszawy i Syreny zastępowane przez produkowane wielkoseryjnie Polskie Fiaty 125 i 126.

Reklama

Te pierwsze audycje przygotowywali na antenę red .: Wojciech Kalina - pierwszy kierownik zespołu Radia Kierowców, Lech Pędzich (obaj już nie żyją) , Andrzej Komorowski (emeryt) , Marek Barański, Nina Laskowska i Olga Braniecka pod kierownictwem Jerzego Gruma. Wkrótce do zespołu doszlusowali, Marian Przetakiewicz - Leśniewski, Zofia Chomicz oraz Aleksander Żyzny.

Z początkiem roku 1975 utworzono Zespół Radia Kierowców, który przygotowywał na antenę już 5 audycji: drugą w ciągu dnia, 5-minutową o godzinie 18.25 oraz trzy nocne , również 5-minutowe o 1.05 , 2.05 i 3.05. Każda z nich zawierała prognozę pogody oraz relacje korespondentów terenowych, wywiady, felietony, komentarze.

Prawdziwą próbą zespołu redakcyjnego była "Zima stulecia" z przełomu lat 1978/1979 , kiedy życie wymusiło wejścia na żywo z najbardziej aktualnymi informacjami o warunkach atmosferyczno-drogowych i z dróg .Wtedy też okazało się jak ważne dla kierowców są informacje pogodowe.

Z czasem specjalnością Radia Kierowców stały się wykraczające poza stałe czasy antenowe akcje "Uwaga! Bądź przezorny na drodze", organizowane przy okazji wzmożonego ruchu wakacyjnego czy świątecznego.

Audycje wędrowały po radiowej ramówce zmieniając pory emisji, dochodziły dodatkowe pozycje jak "Z melodią w samochodzie" w sobotnie przedpołudnia czy "Radio w samochodzie" a później "Salon samochodowy Radia Kierowców" w porze niedzielnych, popołudniowych powrotów.

Z biegiem lat zmieniał się charakter oferty antenowej, prawie zanikły porady techniczno-eksploatacyjne i skargi na jakość usług naprawczych a zdecydowanie poszerzyła się warstwa informacyjna. Do aktualnych meldunków o pogodzie, robotach drogowych doszły wiadomości z granic a ostatnio wzbogacają antenę informacje od słuchaczy o korkach, wypadkach i innych niebezpieczeństwach nadsyłane SMS-ami na redakcyjny telefon. Niezmiennie przez 30 lat dominującym tematem pozostaje bezpieczeństwo, propagowanie prawa o ruchu drogowym oraz bezpiecznych i kulturalnych zachowań. Jest to skądinąd misja radia publicznego, którą Radio Kierowców wypełnia przez cały czas obecności na antenie programu I Polskiego Radia.

Dowiedz się więcej na temat: radio

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje