Rewolucja w świecie Diesla

Pierwszy diesel z syntetycznym GTL dostępny jest już dla polskich kierowców.

Coś wyjątkowego musi dziać się w świecie motoryzacyjnym, skoro napędzane dieslem Audi R10 TDI trzykrotnie zwyciężyło na torze w Le Mans, a połowa samochodów sprzedawanych w Europie to pojazdy z silnikiem Diesla. Rewolucja związana z silnikiem Diesla postępuje bardzo dynamicznie i wygląda na to, że szybko nie utraci swego impetu. Biuro badania rynku J.D. Power Automotive Forecasting przewiduje, że roczna globalna sprzedaż samochodów osobowych z silnikiem Diesla podwoi się w latach 2005-2012, zachowując tempo wzrostu w Europie, a przyspieszając w pozostałych częściach świata. O co więc chodzi? Dlaczego źródło zasilania ignorowane przez kierowców przez dużą część ubiegłego wieku stało się nagle tak popularne?

Reklama

Aby uzyskać odpowiedź na to pytanie musimy cofnąć się do początków tej niezwykłej historii. A historia ta rozpoczyna się wraz z Rudolfem Dieslem, niemieckim konstruktorem silnika Diesla. Jako nowatorski myśliciel, Diesel był w pełni przekonany, że jego silnik może stać się silnym i wydajnym źródłem zasilania, chociaż w 1913 roku jeszcze nikt w to nie chciał uwierzyć. Niestety dwa lata przed pierwszym zastosowaniem silnika Diesla w pojeździe osobowym, konstruktor zaginął w podejrzanych okolicznościach podczas przeprawy promem z Antwerp do Harwich. Najbardziej prawdopodobnym wyjaśnieniem tego zniknięcia było przypuszczenie, że nie wytrzymał naporu trudności jakie spotkały go podczas konstrukcji silnika Diesla. Teraz okazuje się, że nie mylił się co do możliwości swojego wynalazku, chociaż musiały minąć dziesiątki lat, aby badania i unowocześnienia odkryły pełen potencjał Diesla.


Shell V-Power Diesel z syntetycznym GTL to prawdziwa innowacja w dziedzinie paliw

Anglik Harry Ricardo, wielki zwolennik silników Diesla, opracował w 1931 r. system wtrysku pośredniego (indirect injection system - IDI), czyniąc tym samym wielki postęp w rozwoju silników tego typu. Wynalazek ten pozwolił ostatecznie na powszechne użycie silników Diesla w pojazdach samochodowych. W latach 80-tych, korzyści ekonomiczne wynikające z wykorzystania technologii IDI w silnikach lekkich pojazdów samochodowych spowodowały powstanie licznej rzeszy zwolenników Diesla na całym świecie. Był to jednak tylko mały krok do powstania systemu wtrysku bezpośredniego w latach 90-tych, który okazał się prawdziwie rewolucyjny, dzięki transformacji Diesla z ekonomicznego, lecz głośnego i powolnego silnika w szybkie i zawansowane technologicznie urządzenie.

Jednak nie tylko silnik uległ zmianie. Podczas gdy rozmaici producenci pojazdów pracowali nad udoskonaleniem konstrukcji i wydajności silnika, firmy paliwowe dążyły do ulepszania paliw. Stworzony specjalnie na potrzeby silników Diesla Shell V-Power Diesel to prawdziwa innowacja w dziedzinie paliw. Jest to pierwsze paliwo wykorzystujące technologię GTL (ang. Gas-To-Liquids), technologię uzyskiwania syntetycznego paliwa z gazu ziemnego. GTL posiada niezwykłą czystość oraz wysoką liczbę cetanową, dzięki czemu zapewnione jest bardziej efektywne spalanie niż w przypadku tradycyjnego diesla. Liczba cetanowa jest miarą jakości spalania paliwa, analogiczną do liczby oktanowej w benzynie - im wyższa liczba cetanowa, tym pełniejszy proces spalania. Liczba cetanowa paliwa GTL to 75-80 - znacznie więcej niż typowego oleju napędowego, gdzie wynosi 51-56.


Wyjątkowa czystość paliwa Shell GTL (po prawej stronie) jest widoczna,
gdy porówna się go ze zwykłym olejem napędowym (po lewej stronie)

Kilka lat temu inżynierowie z Audi Sport postanowili przetestować paliwo Shell na torach wyścigowych Le Mans w samochodzie Audi R10. W 2006 roku Audi Sport i Shell połączyły swoje siły, by wziąć udział w 24 godzinnym maratonie Le Mans. I zwyciężyli - było to pierwsze takie zwycięstwo na silniku Diesela . Wyznaczyło to początek nowej ery.Audi Sport oraz Shell nie zamierzali poprzestać na jednym zwycięstwie. Chcieli przekonać się, czy technologia paliwowa Shell V-Power Diesel może pokonać silniki benzynowe po raz kolejny i kolejny. Trzecie z rzędu, oszałamiające zwycięstwo odniesione w 2008 roku, dało dowód na to, że lata badań i rozwoju nie poszły na marne.

Teraz, można bez wątpienia powiedzieć, że rewolucja związana z Dieslem rzeczywiście ma miejsce. Shell V-Power Diesel z syntetycznym GTL oferowany jest w 11 krajach świata. Od 1 kwietnia 2009 r jest także dostępny w Polsce.

materiały promocyjne
Dowiedz się więcej na temat: sport | paliwa | Audi | rewolucja

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje