Rajd Paryż - Dakar 2001

1 stycznia o świcie wyruszyło z Paryża 113 samochodów, 133 motocykle, 30 ciężarówek i 82 pojazdy towarzyszące. Ten słynny rajd po trzech latach powrócił na oryginalną trasę prowadzącą ze stolicy Francji do Dakaru. Rajd Paryż - Dakar jest pierwszym rajdem samochodowym w nowym tysiącleciu. Zawodnicy rozpoczęli współzawodnictwo od prologu w Paryżu, następnie pojadą na południe Francji i do południowo-zachodniej Hiszpanii. Odbędą się tam, głównie z myślą o kibicach, odcinki specjalne. W gronie ponad 600 uczestników tegorocznego maratońskiego rajdu znalazło się pięciu Polaków.

1 stycznia o świcie wyruszyło z Paryża 113 samochodów, 133 motocykle, 30 ciężarówek i 82 pojazdy towarzyszące. Ten słynny rajd po trzech latach powrócił na oryginalną trasę prowadzącą ze stolicy Francji do Dakaru. Rajd Paryż - Dakar jest pierwszym rajdem samochodowym w nowym tysiącleciu. Zawodnicy rozpoczęli współzawodnictwo od prologu w Paryżu, następnie pojadą na południe Francji i do południowo-zachodniej Hiszpanii. Odbędą się tam, głównie z myślą o kibicach, odcinki specjalne. W gronie ponad 600 uczestników tegorocznego maratońskiego rajdu znalazło się pięciu Polaków.

Reklama

Przed zawodnikami, wśród których są trzej polscy motocykliści - Jacek Czachor, Marek Dąbrowski i Wojciech Rencz oraz załoga terenowego auta - Andrzej Dziurka, Maciej Stańco, 20 etapów o łącznej długości 10 739 km. Meta rajdu - 21 stycznia w Dakarze w Senegalu.

Na pierwszym etapie długości 916 km, prowadzącym szosami Francji, z Paryża do Narbony, zawodnicy zmagali się z zimnem i deszczem. Wczoraj odbył się także pierwszy, krótki, bo zaledwie sześciokilometrowy odcinek specjalny w miejscowości La Chartre.

Wśród motocyklistów najszybszy był doświadczony Hiszpan - Joan Roman, który przesiadł się w tym roku z austriackiego KTM na niemieckie BMW. Drugie miejsce, z takim samym czasem, zajął Włoch Giovanni Sala na KTM, a ubiegłoroczny zwycięzca rajdu, Francuz Richard Sainct był czwarty, ze stratą 3 sekund.

Bardzo dobrze pojechał debiutujący w rajdzie Wojciech Rencz (KTM), który zajął 14. miejsce ze stratą 19 s do zwycięzcy. Marek Dąbrowski był 41. - strata 45 s, a Jacek Czachor - 52 - strata 54 s.

Wśród kierowców samochodów osobowych pierwsze miejsce na odcinku specjalnym zajął Hiszpan Josep Maria Servia a drugi był dwukrotny zwycięzca rajdu Paryż - Dakar, Francuz Jean-Luis Schlesser ze stratą 2 sekund. Dwie czołowe załogi jadą autami typu buggy, konstrukcji Schlessera. Trzecia lokata przypadła Japończykowi Kenjiro Shinozuce (Mitsubishi), który stracił do Servii pięć sekund. Dziurka i Stańco sklasyfikowani zostali na 103 pozycji - strata 1,59.

Dzisiaj rajd wjedzie na terytorium Hiszpanii. Etap z Narbony do Castellon ma 560 km, a 30 kilometrowy odcinek specjalny znajduje się jeszcze we Francji, w Chateau Lastours.

Prawdziwe współzawodnictwo rozpocznie się dopiero po wylądowaniu w Maroko w Afryce. Piaszczysta trasa poprowadzi zawodników na południe do Mauretanii. Z całą pewnością przejazd przez piaszczyste wydmy w Mauretanii będzie najtrudniejszym sprawdzianem dla załóg i ich pojazdów. Ostatnie etapy rajdu będą wiodły pełnymi pułapek i kurzu bezdrożami Mali i Senegalu. Faworytami w tej imprezie będą zapewne jak co roku samochody Mitsubishi.

Mitsubishi pajero w grupie T2 (zmodyfikowanych aut terenowych) pojadą m.in.: z numerem 201 Jean-Pierre Fontenay, zdobywca trzeciego miejsca w ubiegłym roku, z numerem 203 Kenjiro Shinozuka, zwycięzca z 1997 roku, z numerem 205 Jutta Kleinschmidt, najszybsza kobieta za kierownicą samochodu terenowego, z numerem 207 Miguel Prieto, zdobywca drugiego miejsca 1999 roku.

Kierowcy:

Kenjiro Shinozuka (Japonia)

Urodzony w 1948 roku. Pracował w Mitsubishi Motors Corporation w Tokio. W rajdach zadebiutował w 1967 roku, od 1970 roku jako kierowca fabryczny Mitsubishi. Odniósł wiele sukcesów za kierownicą Pajero, Colta , Lancera, Galanta, Lancera Evolution. W 1991 roku zwyciężył, jako pierwszy japończyk, w Rajdzie Wybrzeża Kości Słoniowej liczonym do Mistrzostw Świata. W 1997 roku, również jako pierwszy japończyk, zwyciężył w Rajdzie Paryż-Dakar. W 2000 roku, w Rajdzie Paryż-Kair został ranny gdy jego samochód spadł z bardzo wysokiej wydmy. Na trasy rajdowe powrócił we wrześniu w Rajdzie Por Las Pampas w Argentynie gdzie zajął trzecie miejsce.

Jean-Pierre Fontenay (Francja)

Urodzony w 1957 roku. zadebiutował w Rajdzie Paryż-Dakar jako pilot w 1983 roku. W 1993 roku zwyciężył w 5 kolejnych imprezach do Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych. Odniósł zwycięstwa w Australijskim Safari 1994 oraz w Rajdzie Paryż-Pekin 1995 pokonując swoim Mitsubishi Pajero gr. T1 (samochody seryjne) znacznie mocniejsze auta z grupy T3 (prototypy). Po 16 latach startów przypieczętował swoją karierę zwycięstwem w Rajdzie Paryż-Granada-Dakar w 1998 roku. W 2000 roku zajął trzecie miejsce w Rajdzie Paryż-Dakar-Kair. W argentyńskim Por Las Pampas Rally był trzeci, a w UAE Desert Challenge, gdzie pomógł kosztem swojego czasu Juttcie Kleinschmidt zajął czwarte miejsce.

Jutta Kleinschmidt (Niemcy)

Urodzona w 1962 roku. Od 1987 roku, kiedy to wzięła udział w Rajdzie Faraonów, aż do 1992 roku startowała w wielu rajdach terenowych w kategorii motocykli. Starty samochodami rozpoczęła jako pilot J-L. Schlessera w 1993 roku. Jako kierowca zadebiutowała w 1994 roku w Rajdzie Tunezji. Do 1996 roku startowała w wielu rajdach zarówno motocyklami jak i samochodami. Od 1997 roku startuje wyłącznie w kategorii samochodów terenowych, w rajdzie Dakar-Agades-Dakar zajęła piąte miejsce pozostawiając za sobą wielu mężczyzn... W 1999 roku w Rajdzie Granada-Dakar zajęła trzecie miejsce udowadniając, że jest znakomitym kierowcą i wiele zwycięstw jest jeszcze przed nią. W sezonie 2000 czterokrotnie zwyciężyła w swojej klasie w eliminacjach Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: pojazdy | odcinki | trzecie miejsce | jean | KTM | Na południe | zawodnicy | motocykle | Mitsubishi | rajd | Dakar | Paryż
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama