Q5 po nowozelandzkich drogach i dróżkach

"Dla mnie w sam raz" - to hasło reklamujące jedną z sieci handlowych, ale pasuje również do audi Q5.

Im dłużej jeździmy po nowozelandzkich drogach i dróżkach średnim z gamy SUV-ów firmowanych przez producenta z Ingolstadt, tym bardziej przekonujemy się do tego pomysłu na samochód i tego konkretnego modelu. Na pozytywną jego ocenę duży wpływ mają silniki.

Nabywca "ku-piątki" może wybierać spośród pięciu jednostek napędowych - dwóch benzynowych i trzech wysokoprężnych. Wszystkie z nich to silniki turbodoładowane, z bezpośrednim wtryskiem paliwa i seryjnie montowanym systemem Start/Stop. Ich prezentację zacznijmy od diesli, bardzo popularnych nie tylko w Polsce...

Reklama

Zmodyfikowany przy okazji ubiegłorocznego odświeżenia audi Q5 silnik 2.0 TDI ma pojemność 1968 ccm i występuje w dwóch wersjach. Słabsza generuje 143 KM mocy i 320 Nm, dostępnego w zakresie od 1750 do 2500 obr./min. Tak napędzany samochód według danych producenta rozpędza się od zera do 100 km/godz. w ciągu 10,9 sekundy, osiąga prędkość maksymalną 192 km/godz. i zużywa średnio 5,3 l oleju napędowego na 100 km.

Mocniejszy dwulitrowy "tedeik" - 177 KM i 380 Nm w takim samym zakresie prędkości obrotowej jak wersja 143 KM - jest oczywiście zrywniejszy (przyspieszenie od zera do setki w czasie 9 sekund) i szybszy (200 km/godz.), a jednocześnie wykazuje nieznacznie tylko większy apetyt na paliwo (6 l/100km).

Na szczycie całej palety jednostek napędowych audi Q5 znajduje się zmodernizowany sześciocylindrowy silnik 3.0 TDI o pojemności 2967 ccm. Waży on nieco ponad 190 kg, ma łańcuchowy napęd rozrządu i oddzielne, połączone ze sobą zaworami obiegi chłodzenia cieczą skrzyni korbowej i głowic cylindrów. Generuje moc 245 KM i naprawdę godny szacunku maksymalny moment obrotowy: 580 Nm, w zakresie od 1750 do 2750 obr./min. Naprawdę jest czym jechać, czego zresztą dowodzą fabryczne dane dotyczące osiągów tak napędzanego audi Q5: samochód osiąga prędkość 100 km w czasie 6,5 s i może rozpędzić się do 225 km/godz. Średnie zużycie paliwa producent określa na 6,4 l/100 km.

Jak podkreśla Audi, benzynowy silnik 2.0 TFSI o pojemności 1984 ccm został praktycznie stworzony od nowa, przy wykorzystaniu licznych innowacyjnych rozwiązań technicznych, jak choćby dodatkowy, pośredni wtrysk paliwa. Osiąga on maksymalny moment obrotowy 350 Nm już przy 1500 obr./min. i utrzymuje do 4500 obr./min. Przy tej prędkości obrotowej rozwija też pełną moc: 225 KM. Audi Q5 2.0 TFSI z manualną skrzynią biegów, przyspiesza od zera do 100 km/godz. w 7,6 sekundy. Co ciekawe, z automatem tiptronic jest jeszcze zrywniejsze, osiągając setkę w 7,1 s. Prędkość maksymalna wynosi 222 km/godz. a średnie zużycie paliwa 7,6 l/100 km (z przekładnią tiptronic: 7,9 l).

Miłośnicy potężnych "benzyniaków" (tak, tak, są i tacy) powinni zainteresować się samochodem z silnikiem z doładowywanym sprężarką silnikiem 3.0 TFSI, który w ofercie Audi zastąpił 3,2-litrową jednostkę o zapłonie iskrowym. Trzylitrowe TFSI (dokładnie: 2995 ccm) generuje moc 272 KM i w zakresie od 1250 do 4780 obr./min osiąga maksymalny moment obrotowy o wartości 400 Nm. Przyspieszenie od zera do 100 km/godz.: 5,9 sekundy; prędkość maksymalna: 234 km/godz.; średnie zużycie paliwa (wg danych producenta): 8,5 l na 100 km.

Swoistą ciekawostką jest Q5 hybrid quattro. Model ten jest napędzany kombinacją dwóch silników: spalinowego benzyniaka 2.0 TFSI (211 KM, 350 Nm) i silnika elektrycznego (54 KM). Taki zestaw współpracuje ze skrzynią biegów tiptronic i dysponuje łącznie mocą 245 KM i 480 Nm momentu obrotowego. Według producenta, audi Q5 hybrid quattro rozpędza się od zera do 100 km/godz. w 7,1 s, a jego maksymalna prędkość wynosi 225 km/h. Przy stałej prędkości 60 km/godz. pokonuje do trzech kilometrów wyłącznie z napędem elektrycznym, osiągając przy tym maksymalną prędkość 100 km/godz.

Samochód może poruszać się tylko przy pomocy silnika TFSI, wyłącznie dzięki napędowi elektrycznemu (tryb EV) lub w trybie hybrydowym. Podczas hamowania odzyskuje energię, wykorzystywaną później przy dynamicznym przyspieszaniu.

Audi Q5 zjeżdżają z taśmy montażowej z jednym z trzech rodzajów układów przeniesienia napędu: ręczną skrzynią sześciobiegową, siedmiobiegową przekładnią automatyczną o charakterystyce sportowej S tronic lub komfortową tiptronic z aż ośmioma biegami. Ostatnia z nich to nowość, standardowo montowana w pojazdach 3.0 TFSI. W autach z najmocniejszym dieslem 3.0 TDI montuje się S tronic. W samochodach z silnikiem 2.0 TDI o mocy 177 KM przekładnia ta jest dostępna opcjonalnie. W automatach kierowca może zmieniać biegi ręcznie za pomocą manetek przy kierownicy.

Każde Q5 jest wyposażone w stały napęd na obie osie (quattro). Wyjątek stanowi model 2.0 TDI 143 KM, który ma napędzaną wyłącznie przednią oś. W przypadku quattro, samoblokujący, międzyosiowy mechanizm różnicowy podczas normalnej jazdy rozdziela do 40 proc. momentu na oś przednią i do 60 proc. na oś tylną. Gdy dochodzi do poślizgu jednego koła, większa część siły napędowej przenoszona jest na drugą oś - do 70 proc. momentu może trafić na oś przednią, a do 85 proc. na tylną. W razie niebezpieczeństwa utraty przyczepności kół toczących się po wewnętrznej stronie zakrętu elektronika samochodu decyduje o lekkim przyhamowaniu odpowiedniego koła. To dodatkowo poprawia trakcję. Pewności prowadzenia pojazdu sprzyja również jego wielowahaczowe zawieszenie i nowe, elektromechaniczne wspomaganie kierownicy.

Swoistą ciekawostką jest audi Q5 hybrid quattro. Model ten jest napędzany kombinacją dwóch silników: spalinowego benzyniaka 2.0 TFSI (211 KM, 350 Nm) i silnika elektrycznego (54 KM). Taki zestaw współpracuje ze skrzynią biegów tiptronic i dysponuje łącznie mocą 245 KM i 480 Nm momentu obrotowego. Według producenta, audi Q5 hybrid quattro rozpędza się od zera do 100 km/h w 7,1 s, a jego maksymalna prędkość wynosi 225 km/h. Przy stałej prędkości 60 km/h pokonuje do trzech kilometrów wyłącznie z napędem elektrycznym, osiągając przy tym maksymalną prędkość 100 km/h.

Samochód może poruszać się tylko przy pomocy silnika TFSI, wyłącznie dzięki napędowi elektrycznemu (tryb EV) lub w trybie hybrydowym. Podczas hamowania odzyskuje energię, wykorzystywaną później przy dynamicznym przyspieszaniu.

Na koniec dodajmy, że audi Q5 jeżdżą na kołach wykonanych ze stopów metali lekkich o średnicach od 17 do 20 cali.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy