Pasja do wyścigów

Samochody brytyjskiej marki Radical Sportscars są już dostępne w Polsce. Wyłącznym dystrybutorem jest firma Radical Motorsport Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Sopocie.

Radical Sportscars

Reklama

Jak każda wybitna marka samochodów, Radical powstał w wyniku pasji do wyścigów. Dwóch brytyjskich inżynierów - Mick Hyde i Phil Abbott - niewątpliwie je kocha, w końcu startują w nich przez całe życie. Korzystając ze swojej wiedzy i doświadczenia, postanowili stworzyć samochód, który stanowiłby dla nich idealne rozwiązanie: przy stosunkowo niedużych kosztach i prostych rozwiązaniach chcieli zrobić bezkompromisowy bolid, który nie da szans nikomu na torze, a potem jeszcze na własnych kołach legalnie podwiezie ich pod dom.

Dzisiaj Mick i Phil już wiedzą, że nie tylko oni potrzebowali czegoś takiego: mając na koncie ponad tysiąc sprzedanych autorskich konstrukcji, Radical to największy producent samochodów wyścigowych na świecie. Firma zatrudnia ponad sto osób, a bolidy z żółtym R ścigają się w jedenastu firmowych seriach wyścigowych na torach całego świata.

Niezależnie od tego, czy to Monza, Suzuka czy Sebring - nikt na świecie nie oferuje takich osiągów w tak przystępnej formie. Począwszy od 1996 firma Radical Sportscars nieustannie doskonaliła się i ewoluowała, mogąc dzisiaj oferować zaawansowane technologicznie, niezawodne i bezpieczne bolidy nadal wierne początkowym założeniom. Tym samym wpisuje się w obraz brytyjskich firm związanych z motorsportem, gdzie bogata historia miesza się z kreatywnymi, zaawansowanymi rozwiązaniami inżynieryjnymi. Fabryka Radical w Peterborough

Każdy aspekt samochodu Radical - począwszy od komputerowego projektu, prototypu, rozwoju, poprzez wytwarzanie poszczególnych podzespołów i kompozytów aż po budowanie silników i ostateczny montaż - prowadzony jest wyłącznie we własnej fabryce o powierzchni 3000 m2 w Peterborough.

To właśnie miejsce, ulokowane w samym sercu brytyjskiego motorsportu, można uznać za dom Radicala: to tu, w miejscu powstania każdego egzemplarza, pracują wszyscy pracownicy firmy.

Zespół stu dziesięciu wysoko wykwalifikowanych techników buduje wszystkie samochody ręcznie. Kupujący wybiera spośród wielu możliwości indywidualizacji i dodatkowego wyposażenia, maksymalnie dopasowując swój bolid do własnych potrzeb i gustu.

Fabryka jest w całości samowystarczalna: pod jednym dachem wytwarzane jest tu nadwozie z włókna szklanego (bądź węglowego), elementy aerodynamiczne z włókna węglowego, a nawet wykonane z tego samego materiału lusterka.

Dedykowani specjaliści szlifują ręcznie elementy zespołu napędowego (z dokładnością do 20 mikronów) oraz spawają elementy wyposażenia bezpieczeństwa. Stworzona specjalnie w tym celu firma-córka Powertec projektuje i buduje tu swoje silniki, a dużą część powierzchni zajmuje magazyn części.

Pojedynczy egzemplarz Radicala składa się z około tysiąca elementów, a każdy z nich jest dostępny 24 godziny na dobę. W sąsiedztwie siedziby znajduje się znany tor wyścigowy Rockingham Speedway. Notabene to od jego nazwy model SR3 RS zyskał swój przydomek, upamiętniający zwycięstwo już w swoim pierwszym starcie.

Na obiekcie tym firma przeprowadza testy i ewaluację nowych rozwiązań - nowe modele to ciągle efekt pasji, a nie wyłącznie bezdusznego zliczania danych w programach komputerowych. Partnerzy technologiczni

W obecnych realiach samochód jest zbyt skomplikowanym mechanizmem, aby móc zbudować go samodzielnie od A do Z w myśl oczekiwanych standardów. Radical ma to szczęście, że zdobyte uznanie przyciągnęło do współpracy najlepszych partnerów technologicznych o międzynarodowej sławie. Asystują oni w rozwoju i utrzymaniu nowych modeli już od samego początku procesu produkcyjnego.

Rozwój aerodynamiczny modeli prowadzony jest wspólnie z brytyjskimi inżynierami z MIRA, wiodącymi specjalistami w tym zakresie, którzy mają na swoim koncie wiele uznanych samochodów sportowych.

Testy bezpieczeństwa stanowią poważny przedmiot rozważań Uniwersytetu w Cranfield. Silnik jest kluczem do najwyższych osiągów, dlatego w tym zakresie Radical nie szedł na żadne kompromisy: wybrał najbardziej wydajne jednostki, stosowane zarówno w motocyklach (Suzuki) jak i samochodach (Honda).

Lekkie, kompaktowe i dysponujące dużą mocą konstrukcje są zmieniane w rasową broń na tor przez oddział Radicala Powertec. W rezultacie ciężko poznać pierwotny projekt, z którego pozostał właściwie tylko blok: reszta to wyczynowe rozwiązania przejęte wprost z Formuły 1 i czołowej serii motocyklowej Superbike.

Nie byłoby to możliwe bez wydatnej pomocy dwóch brytyjskich technologicznych legend: Coswortha i Quaife. Firmy te - podobnie jak Radical - są typowymi przedstawicielami świata brytyjskiego motorsportu: działają zgodnie z bogatą tradycją według najbardziej zaawansowanych rozwiązań inżynieryjnych.

Radicalowi nieobca jest również współpraca ze światowymi gigantami: Dunlop przygotowuje opony specjalnie do bolidów tej marki, co jest potwierdzone przez logo zamieszczone na każdym slicku i deszczówce. W kwestii smarów, olejów i paliw Radical polega na firmie Shell, słynącej ze swojego wyścigowego rodowodu.

Prowadząc Radicala, korzystasz z doświadczenia zdobytego na przestrzeni dziesiątek lat przez ludzi z całego świata. Dobrze jest jechać w takim towarzystwie.

Serie wyścigowe

Unikalna dla Radicala gama serii wyścigowych, w obrębie których ścigają się modele tylko tej jednej marki, zyskuje na popularności na całym świecie. Możliwość korzystania z wachlarza bolidów o najwyższych osiągach oraz asysty na każdym kroku przeszkolonych w fabryce specjalistów dysponujących kompletem części zamiennych gwarantuje konkurencyjne i beztroskie ściganie się dla wszystkich zawodników w stawce.

Dzięki programom szkoleniowym dla kierowców i najwyższej klasy organizacji weekendowych eskapad, serie wyścigowe prowadzone Radical Motorsports to zarówno świetny sposób na spędzenie wolnego czasu dla amatorów jak i poważny krok naprzód w karierze zawodowych kierowców - przyszłych uczestników Le Mans!

Firmowa seria marki Radical ruszyła w Wielkiej Brytanii wkrótce po rozpoczęciu działalności i szybko przebiła się na tym wymagającym przecież rynku. Udanej formuły pozazdrościli entuzjaści szybkiej jazdy z innych krajów i zorganizowali swoje własne serie, często w różnych egzotycznych miejscach.

Obecnie na całym świecie działa już jedenaście różnego typu pucharów i mistrzostw. Europejska seria wytrzymałościowa Shell Racing Solutions Radical European Masters będzie miała w 2010 roku bardzo obszerną listę startową. Wyścigi rozgrywają się w obrębie klas: SR8 LM, SR8 Supersport, SR5 Endurosport oraz SR3 w wariantach 1300 i 1500 cm3.

Zespoły z jednym lub dwoma kierowcami występują na torze jako suport dla wyścigów Le Mans Series na Spa-Francorchamps, Silvertone oraz Hungaroringu, oraz odwiedzają inne najbardziej wartościowe tory w tej części świata: Nürburgring, Zandvoort oraz nowopowstały Yas Marina w Abu Dabi.

W Wielkiej Brytanii, puchar Quaife Radical Clubman's Cup składa się z ośmiu rund obejmujących pary dwudziestominutowych wyścigów rozgrywanych zaraz po sobie.

Przystępna seria przeznaczona jest dla wszystkich modeli zasilanych silnikami wywodzącymi się z serii Superbike. Puchar Competition Car Insurance Radical UK Cup składa się z ośmiu rund, do których dopuszczone są wszystkie modele marki Radical, prowadzonych przez jednego bądź dwóch kierowców. Weekendy składają się z półgodzinnych kwalifikacji oraz dwóch 40-minutowych wyścigów. Obydwie serie są transmitowane w telewizji w ramach bloku Dunlop 'Great & British' na kanale Sky Sports.

Wszystkie rundy są także przekazywane na żywo przez internetowy kanał tv Radical Sportscars. Inne europejskie serie wyścigowe marki Radical prowadzone są w Czechach, Niemczech, Holandii i Szwecji.

W Polsce planowane jest rozpoczęcie własnej serii wyścigowej w 2011 roku.

Obydwa wybrzeża USA mogą pochwalić się stojącymi na wysokim poziomie seriami wyścigowymi: Radical Challenge West zajmuje się wozami głównie ze stanów Nevada i Kalifornia, natomiast Radical Challenge East skupia się na egzemplarzach z Florydy i Georgii. Rekord Radicala na Nordschleife

Radical SR8 Supersport pokonał legendarną pętlę Nordschleife w 6 minut 48 sekund, zyskując miano najszybszego produkcyjnego samochodu na świecie. 19. sierpnia 2009 roku angielski producent samochodów sportowych Radical poprawił rekord czasu okrążenia "Zielonego Piekła" wśród samochodów produkcyjnych aż o osiem sekund. Tym samym pobił swój własny wynik, który ustanowił cztery lata wcześniej tym samym modelem poprzedniej generacji.

Historyczny przejazd był obserwowany i potwierdzony przez dwa niezależne specjalistyczne pisma: brytyjskie EVO oraz niemieckie Sport Auto. Dla potwierdzenia produkcyjnego statusu i użyteczności na zwykłych drogach, kierowca wyścigowy Michael Vergers wyruszył samochodem z fabryki w Peterborough i na tych samych oponach Dunlop Direzza ruszył na tor, z miejsca ustanawiając nowy rekord - jeszcze bardziej nieosiągalny dla samochodów innych marek.

Radical Motorsport Polska

Podobnie jak sama marka Radical Sportscars, polskie przedstawicielstwo również powstało w wyniku życiowej pasji do wyścigów. Gdy pochodzący ze Szwecji Hakan Petersson przeniósł się do Polski, w naszym kraju brakowało mu szerokiego dostępu do świata wyścigów w profesjonalnym wydaniu. Powziął sobie za cel zmianę tego stanu rzeczy. Uznał, że to właśnie wszechstronny, tani i łatwy w obsłudze Radical będzie stanowił najlepsze narzędzie do jego realizacji.

Swoje plany szybko przekuł w rzeczywistość - powstała w lutym 2010 roku firma Radical Motorsport Polska Sp z o.o. jest oficjalnym i wyłącznym dystrybutorem samochodów marki Radical w Polsce.

Obecna załoga firmy to poświęcony swojej pasji do wyścigów zespół specjalistów z branży motorsportu, rynku mediów, marketingu i eventów. Swoje wieloletnie doświadczenie wykorzystują teraz w rozwoju marki Radical na polskim rynku. Wszechstronne kwalifikacje naszych pracowników umożliwiają kompetentne przygotowanie oferty i profesjonalną obsługę w każdym zakresie.

Oferta i wyścigi

Z racji scentralizowanej organizacji firmy, Radical Motorsport Polska oferuje kompleksowe usługi związane z obsługą i użytkowaniem zakupionych samochodów - począwszy od opcji finansowania, poprzez przechowywanie i serwis aż po organizowanie startów w krajowych i zagranicznych seriach wyścigowych.

Dla tych, którzy nie są jeszcze zdecydowani na posiadanie Radicala na własność, a chcieliby poczuć jego imponujące osiągi na własnej skórze, przewidziano szeroką gamę różnego typu szkoleń i spotkań na Torze Poznań: od półtoragodzinnej "zachęty" do całodniowych sesji sam na sam z bolidem i instruktorem.

Radical Racing Academy to program szkoleniowy przeznaczony dla klientów indywidualnych, korporacji oraz agencji marketingowych. Podstawowym założeniem jest dostarczenie wrażeń z jazdy na poziomie nieznanym dotąd w Polsce.

Każdy uczestnik Akademii będzie podejmowany w profesjonalny sposób: do jego dyspozycji jest nowy egzemplarz modelu SR3 RS, zawodniczy kombinezon wraz z osprzętowaniem (bielizna, kask, HANS, rękawice, buty), profesjonalny zespół instruktorów oraz najlepszy obiekt wyścigowy w Polsce: Tor Poznań.

Imprezy będą trwały od półtorej godziny (25 km jazdy na torze) do całodniowych sesji sam na sam z samochodem. Na ten cel Radical Motorsport Polska zarezerwował już ponad 200 godzin wyłącznego użytku Toru od maja do października.

Polska seria wyścigowa to zakrojone na szeroką skalę wydarzenie, która ma stać się główną atrakcją wyścigów płaskich w Polsce, ciesząc się powszechnym zainteresowaniem. W pierwszym sezonie na starcie ma stanąć kilkanaście zespołów - zarówno komercyjnych, jak i prywatnych. Zaletami jest stosunkowo niski koszt partycypowania oraz duża ekspozycja (planowane także wyścigi miejskie).

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje