Opony sportowe od podszewki

Sporty motorowe ma się we krwi. Rajdy, wyścigi, teamy fabryczne, kierowcy... to trzeba po prostu kochać. Uczestniczyć w rajdach, znać startujące zespoły i to jakimi jeżdżą samochodami to jednak nie wszystko. Nie ciekawi Was, jak to wygląda z drugie strony, od tzw. "podszewki". Może zacząć od opon. Oto klika technicznych faktów...

Identyfikacja opony
Oznaczenia rozmiaru widoczne na ściance bocznej określają nominalne wymiary opony, średnicę obręczy, szerokość i w niektórych przypadkach strukturę opony. W praktyce możemy się spotkać z dwoma odmiennymi systemami oznaczania rozmiaru

1. 195/65 R 15 W przypadku opony, której parametry zostały opisane w powyższy sposób: 195 oznacza nominalną szerokość przekroju opony wyrażoną w milimetrach (na rysunku wymiar C), 65 to stosunek między nominalną wysokością przekroju (h) i nominalną szerokością przekroju (C, h/C) R to oznaczenie opony o konstrukcji radialnej, zaś 15 to nic innego, jak średnica obręczy (D).

2. 225/600 - 16 Opis opony o charakterystyce 225/600 - 16 określa: 225 jako nominalną szerokość bieżnika wyrażona w milimetrach (A), 600 to nominalna średnica ogólna wyrażona w milimetrach (B), natomiast 16 oznacza średnicę obręczy (D).

Reklama

Kierunkowość opon
Strzałka na ściance bocznej opony wskazuje kierunek rotacji opony, szczególnie w przypadku osi napędowych bardzo ważne jest, aby strzałka wskazywała kierunek obrotu. Jeśli opony będą również asymetryczne, musimy rozróżnić oponę do zakładania po lewej i prawej stronie. Wskazania te umieszczone będą również na ściance bocznej. Przy zakładaniu opon rajdowych na nawierzchnie żwirowe dopuszcza się montaż w kierunku odwrotnym niż wskazuje strzałka. Ważnym czynnikiem, którego nie możemy zbagatelizować w tym przypadku jest jednak respektowanie zewnętrznej i wewnętrznej strony bieżnika.

Optymalne ciśnienie różnych opon
Ciśnienie w oponach rajdowych należy mierzyć, gdy opony są gorące, czyli zaraz po jeździe. Optymalne ciśnienie zależy przede wszystkim od rozkładu obciążenia na oponach, dodatkowo może się różnić zależnie od typu opony, ale w każdym przypadku ciśnienie musi być takie samo na jednej osi, zgodnie z ciśnieniami ogólnymi opisanymi niżej.

Oznaczenia opon rajdowych
Różne bieżniki przeznaczone do różnych rodzajów eksploatacji posiadają symbol złożony z litery i następnie dwóch liczb: litera określa typ bieżnika; pierwsza liczba oznacza zastosowanie opony; druga liczba to wersja opony (0 określa wersję pierwszą - czym większa liczba tym więcej usprawnień). Pirelli/

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Po prostu | ciśnienie | sportowe | opony
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy