Nowy numer Auto Techniki Motoryzacyjnej

Na rynku pojawił się nowy, czwarty numer reaktywowanej "Auto Techniki Motoryzacyjnej". Pismo to ma już ponad 50-letnią historię. A co w nim znajdziecie?

M.in. informacje o hamulcach, które przejmują kontrolę, czyli o układach ABS i ESP. A także jak elektroniczni pomocnicy radzą sobie z autami napędzanymi potężnymi silnikami wysokoprężnymi. Który samochód pozwolił się okiełznać - BMW 535d Touring czy Mercedes-Benz CLK 320 CDI? Czy Mercedes-Benz Sprinter 313 CDI potrzebuje ESP? I kiedy pojawiły się pierwsze urządzenia zapobiegające blokowaniu kół podczas hamowania?

Okazuje się bowiem, że konstruktorom znacznie łatwiej przychodziło rozpędzanie samochodów niż ich hamowanie. Barierę prędkości 100 km/h pokonano już w 1899 roku, a hydrauliczny układ hamulcowy zastosowano dopiero 20 lat później! Od 2004 roku wszystkie pojazdy sprzedawane w UE są wyposażone w seryjny układ ABS. W Polsce - od połowy tego roku.

Reklama

Drugi ważny temat marcowego ATM jest olej silnikowy. To ważny materiał eksploatacyjny. Coraz bardziej zaawansowane jednostki napędowe wymagają coraz bardziej zaawansowanych olejów. Oprócz smarowania współpracujących elementów oczekuje się także od nich wpływu na ograniczenie zużycia paliwa czy emisji spalin. Ponadto przegląd rynkowy - produkty siedmiu firm.

Jak wygląda nowe miejsce pracy Roberta Kubicy? Najważniejsza zmiana w regulaminie technicznym F1 to wprowadzenie w tym sezonie mniejszych silników 2.4 V8, zamiast 3-litrowych V8. Pierwsze testy jednostki napędowej odbyły się w maju 2005 roku. Wibracje są największą bolączką nowych silników. Pierwszy prawdziwy sprawdzian BMW F1.06. nastąpi 12 marca w Bahrajnie.

Polecamy artykuł o bojowych hybrydach. Badania nad wykorzystaniem alternatywnego napędu pojazdów bojowych to nie tylko chęć uzależnienia się od dostaw ropy ze świata arabskiego i bezpieczeństwo energetyczne sił zbrojnych. Oznacza to także, że ogromne wojskowe budżety przyczyniają się do rozwoju danej dziedziny, a tym samym do przyspieszenia rozwoju zbliżonych technologii cywilnych. A to może oznaczać obniżenie kosztów wytwarzanych komponentów do cywilnych samochodów osobowych.

Marcowy numer Auto Techniki Motoryzacyjnej jest do nabycia w dużych salonach prasowych.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: techniki | auto
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy