LeMans: Peugeot kontra Audi

Już tylko kilka dni dzieli nas od 75. edycji najsłynniejszego wyścigu długodystansowego - 24h Le Mans.

W ten weekend na słynnym francuskim torze odbyły się ostatnie testy zespołów, które 28. maja zostały oficjalnie i ostatecznie zatwierdzone do ścigania się przez okrągłą dobę na tym słynnym torze niedaleko Paryża.

Reklama

Zdecydowanie najważniejszym (nie tylko dla Francuzów) wydarzeniem jest start w najsilniejszej klasie LM P1 konstrukcji Peugeot. Jest to ciekawe nie tylko dlatego, iż Peugeot już dwukrotnie triumfował w wyścigu (1992 i 1993, gdzie startował model 905). Główną cechą nowego 908 HDi jest silnik Diesla - a to oznacza, iż 75. Le Mans będzie pierwszym w historii, w którym rywalizować będą dwa różne samochody z tym właśnie typem silnika. Drugim będzie oczywiście Audi R10 TDi, a o tym, jak ciekawa będzie to rywalizacja, mówią wyniki weekendowego testu: w pierwszej szóstce znalazły się wszystkie prototypy z silnikiem Diesla - najszybciej okrążenie podczas dziewięciogodzinnego testu przejechał Peugeot 908 HDi z mistrzem American ChampCar Sebastianem Bourdais, Pedro Lamy oraz Stephane Sarazzin w drużynie; zaraz za nim uplasował się natomiast ubiegłoroczny zwycięzca Le Mans - Audi R10 TDi (Frank Biela, Emanuele Pirlo, Marco Werner), a następnym był drugi R10, oba z zespołu Audi Sport North America.

Nieco smuci fakt, iż w wyścigu nie wystartuje 7-krotny zwycięzca (w tym 6-krotnie w Audi) - Tom Kristensen, który musi leczyć się po groźnym wypadku w wyścigu niemieckiej serii DTM. Dopiero czwarty czas uzyskał pierwszy benzynowy Pescarolo C60 (w ubiegłym roku w Le Mans zajął drugie miejsce), tuż za nim jednak znów znalazły się Diesle - piątym był drugi Peugeot 908 HDi (na pokładzie m.in. Jacques Villeneuve), a szósty Audi R10 TDi zespołu Audi Sport Team Joest.

W słabszej kategorii prototypów P2 mówi się przede wszystkim o braku dwóch silnych pojazdów - Porsche RS Spyder oraz Acura ARX. Te dwie wyścigówki święcą triumfy za oceanem w serii American Le Mans Series, niestety żaden zespół nie zdecydował się wykorzystać ich w słynnym wyścigu we Francji. Walka może być jednak zaciekła - podczas testów praktycznie co godzinę zmieniał się lider, a wielokrotnie przebijano rekord okrążenia z ubiegłorocznego wyścigu?

Ostatecznie na czele pojawił się zespół Barazi Epsilon, którego dwa Zytek 075/2 uzyskały 16 i 17 czas w klasyfikacji generalnej, nieco ponad 12 sekund za pierwszym Peugeotem. Dobre czasy w P2 uzyskiwały także Lola AER i Courage AER wystawione przez cztery zespoły (m. in. ubiegłorocznego zwycięzcę, brytyjski zespół RML), które określa się jako pretendentów do podium w tej klasie.

W kategorii samochodów GT1 również działo się wiele. Oczekiwań nie spełnił zespół ORECA, wielokrotny triumfator wyścigów GT, który z dwoma Saleenami S7R zajął 4. i 11. miejsce w swojej klasie (28. i 37. w kl. gen.). Prym w GT1 wiodły Corvette C6-R fabrycznego zespołu Corvette Racing oraz Astony Martiny DBR9 również fabrycznego Aston Martin Racing. Ostatecznie pierwszy czas uzyskał Corvette C6-R (63) z Janem Magnussenem na czele załogi (24 czas w kl. gen.), drugi był Aston DBR9 (007), a trzecia - druga Corvette C6-R z Corvette Racing. Z wyjątkiem czwartego Saleena S7R, resztę czołowej ósemki GT1 zajęły Astony Martiny DBR9. Poza Corvette, Astonem i Saleenem, w stawce Le Mans znajdą się także pojedyncze Lamborghini Murcielago R-GT (zespół JLOC Isao Noritake, Japonia, 13. w GT1) oraz Ferrari 550 Maranello (Convers Menx Team, Rosja, 14. w GT1). Minusem jest natomiast brak bardzo silnych Maserati MC12 GT1.

W najsłabszej kategorii GT2 do czołówki wróciły Porsche z najnowszymi 997 GT3 RSR. Zajęły one trzy pierwsze miejsca (pierwszy z zespołu IMSA Performance, 42. w generalnej), dwa kolejne zajęły natomiast Ferrari 430 GT. Zawód sprawiły natomiast samochody, z których jeden w ubiegłym roku wygrał GT2 - Panoz Esperante zajęły dopiero 6. i 8. miejsce. Za nimi znalazły się już wyłącznie najsłabsze pojazdy GT2, w tym (9. i 11.) Spykery C8 Spyder GT, którym po raz kolejny nie udaje się zabłysnąć na tle Porsche i Ferrari.

24h Le Mans odbędzie się 16-17 Czerwca. (FC)

Dowiedz się więcej na temat: edycji | porsche | Corvette | le mans | peugeot | Audi

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje