Które płyny są wrażliwe na mróz? Nie tylko ten do spryskiwaczy

Na które płyny w aucie trzeba uważać zimą, a które są niewrażliwe na mróz? To każdy kierowca powinien wiedzieć.

Olej napędowy

Pod wpływem zbyt niskich temperatur wytrąca się z niego parafina, która może zablokować filtr paliwa i unieruchomić silnik. Paliwo letnie wytrzymuje do około zera stopni, paliwo zimowe przynajmniej do -25?C. Oleje napędowe premium mogą mieć niższą temperaturę blokady filtra, rzędu -30?C. Temperaturę wytrącania parafiny można obniżyć o ok. 7°C, dodając do paliwa depresator, dostępny m.in. na stacjach benzynowych.

Olej silnikowy

Wraz z obniżaniem temperatury zwiększa swoją lepkość, czyli staje się mniej płynny. Pogarsza to warunki smarowania silnika i w pierwszych sekundach rozruchu może prowadzić do tzw. suchego startu (gdy olej nie dotrze jeszcze do wszystkich elementów wymagających smarowania). Dobrym sposobem na poprawienie płynności oleju zimą (i wydłużenie tym samym trwałości silnika) jest stosowanie olejów o możliwie najniższym wskaźniku lepkości zimowej (np. 0W lub 5W zamiast 10W, jeżeli tylko dopuszcza to producent auta). Oleje 15W przestają smarować przy -25?C, 10W przy -30?C, 5W przy -35?C, a 0W przy -40?C.

Reklama

Płyn do spryskiwaczy

Letni nie zawiera alkoholu, więc zamarza przy zerze stopni. Płyny zimowe mają temperaturę zamarzania zwykle poniżej -20?C, co jest zadeklarowanie na opakowaniu. Mieszanie płynów, a w szczególności wody i płynu zimowego, powoduje zmiany tej temperatury w zależności od proporcji składników.

O wrażliwości innych płynów eksploatacyjnych na mróz przeczytasz na magazynauto.pl.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy