Jak usprawnić seicento?

Dla kogoś, kto do seicento przesiadł się z malucha, pojazd ten wydaje się szczytem luksusu i bezpieczeństwa. Ale po kilku tygodniach okazuje się, że samochód niebezpiecznie przechyla się na zakrętach, źle przyspiesza, a i z hamowaniem też nie jest najlepiej. I wtedy zaczynamy myśleć o... tuningu. Najlepiej rozpocząć go od zmian w zawieszeniu oraz układzie hamulcowym.

Zawieszenie samochodów seryjnych wykonywane jest tak, aby było komfortowe, co z założenia jest sprzeczne z zawieszeniem bezpiecznym. Głównymi elementami odpowiedzialnymi za jakość zawieszenia są sprężyna oraz amortyzator. W skrócie można powiedzieć, że sprężyna reguluje twardość oraz wysokość samochodu, natomiast amortyzator odpowiada za tłumienie drgań podczas jazdy po Jest wiele firm zajmujących się produkcją tuningowanych zawieszeń od tanich, np. OMP, VENTURA, po znakomitego PROFLEXA, którego cena może być porównywalna z wartością samochodu.

Reklama

Innym sposobem na poprawę kierowalności pojazdu jest zastosowanie tzw. poszerzaczy, czyli podkładek dystansowych zakładanych pomiędzy tarczę hamulcową a obręcz koła, co pozwala na zwiększenie rozstawu kół. Zastosowanie dystansów o niewielkiej grubości 10 15 mm jest ogólnie stosowanym zabiegiem tuningowym do samochodów seryjnych i można go polecić pod warunkiem stosowania materiałów z atestem: strasznie głupio się jeździ samochodem, z którego odpadło jedno koło, np. na skutek wady materiałowej śruby mocującej.

Seicento, podobnie jak większość nowoczesnych samochodów, ma układ hamulcowy wydajny, ale dostosowany do niezbyt agresywnego stylu jazdy. Firmy produkujące okładziny hamulcowe tak dobierają ich twardość, aby można było robić duże przebiegi bez konieczności wymiany. Klocki twarde powoli się zużywają, ale ich skuteczność może być w sytuacjach długotrwałego i częstego hamowania zbyt mała. Dla własnego bezpieczeństwa proponujemy stosowanie klocków hamulcowych o wyższych parametrach.

Jeżeli już nasze auto dobrze się prowadzi, dobrze hamuje, możemy zająć się tym, do czego serce każdego prawdziwego mężczyzny rwie się najbardziej, czyli do zwiększania mocy. Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę, że moc silnika jest parametrem wyłącznie matematycznym i w postaci czystej w przyrodzie nie występuje, a silnik wydziela z siebie siłę, którą nazywamy momentem obrotowym. Dopiero mnożąc moment przez ilość obrotów otrzymamy wartość mocy, która tak naprawdę decyduje tylko o prędkości maksymalnej, jaką nasz pojazd może rozwinąć.

Natomiast przyspieszenie samochodu, jego zdolność do pokonywania wzniesień i elastyczność są głównie powiązane z momentem obrotowym, a dokładniej jego charakterystyką. Dlatego też w normalnych warunkach drogowych najważniejsze jest, aby wartość momentu była duża w całym zakresie obrotów użytecznych.

Silnik seicento 1100 jest jednym z najlepiej zaprojektowanych i wykonanych silników. Jednostka ta dysponuje tak dużym zapasem wytrzymałości, że możemy, w rozwiązaniach sportowych, zwiększyć moc tego silnika ponaddwukrotnie (115-120 KM), a obroty chwilowe do 10 000 obr./min. Oto kilka rozwiązań, które za rozsądne pieniądze dadzą niezłe efekty bez pogorszenia trwałości silnika.

Tuning chipowy pozwala na wzrost mocy o 4-6 KM z równoczesną znaczną poprawą krzywej momentu obrotowego i, co najciekawsze, zmniejszeniem zużycia paliwa. Według opinii klientów, auto jest żwawsze, lepiej reaguje na gaz i pali od 0,5 do 1 litra mniej niż pojazd seryjny. Koszt chipa wraz z montażem oraz testami drogowymi wynosi 1000 zł.

Tuning kompleksowy wersja GT 72 KM. W wersji tej zastosowano całkowicie inny układ wydechowy, zmodyfikowano głowicę, kolektor ssący, przepustnicę oraz program w sterowniku. Wyniki testów drogowych potwierdzają, że wersja GT jest zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem dla kierowców lubiących szybką i dynamiczną jazdę. Samochód seicento sporting w tej wersji sprawia wrażenie pojazdu wyposażonego w dużo większy silnik. Przyspiesza zdecydowanie już od 3000 obr., a duży moment obrotowy powoduje, że jazda nawet na zatłoczonych ulicach może być przyjemnością. Zastosowanie specjalnego sterownika spowodowało, że pomimo dużego wzrostu mocy zużycie paliwa pozostało nie zmienione. Koszt wszystkich prac oraz materiałów wynosi 3800 zł.

Wersja GTA - 80 KM. W wersji tej silnik ma zmodyfikowaną głowicę, kolektor ssący, wałek rozrządu, oraz całkowicie nową wersję programu sterownika. W celu podkreślenia sportowego charakteru auta stosuje się pięknie brzmiący układ wydechowy firmy MICHAEL. Wszystkie modyfikacje silnika wykonywane były pod kątem osiągnięcia sportowych parametrów oraz dużej trwałości. Wyniki testów sportowych i drogowych potwierdzają, że wersja GTA, mimo przeznaczenia sportowego, znakomicie sprawdza się w ruchu ulicznym, szczególnie tam, gdzie wymagana jest szybkość i dynamika. Samochód seicento sporting w tej wersji zaskakuje elastycznością i zachęca do korzystania z górnego zakresu obrotów. Cena całkowitej modyfikacji wynosi 5500 zł.

Poniżej zestawienie cen poszczególnych elementów tuningowych możliwych do zastosowania w fiacie seicento lub cinquecento w wersji 1100.

Zawieszenie kompletne: od 2200 do 15000 zł

Zalecane amortyzatory Koni (komplet): 2560 zł

Sprężyny HR (komplet): 650 zł

Klocki hamulcowe: od 25 zł do 800 zł

Zalecane Ferrodo DS. 2000: 250 zł, DS. 3000: 375 zł

Tarcze hamulcowe 2 szt.: od 80 zł do 750 zł

Zalecane tarcze hamulcowe Brembo 2 szt.: 250 zł

Dystanse (komplet): od 100 do 200 zł

Filtry stożkowe: od 120 do 600 zł (g)

Andrzej Godula

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: układ | zastosowanie | zawieszenie | silnik | Pojazd
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy