INTERIA.PL w Portugalii!

Z zaśnieżonych, oblodzonych i mroźnych odcinków specjalnych Rajdu Szwecji czołówka światowa przenosi się na południe Europy, konkretnie zaś do portugalskiego Santa Maria da Feira koło Porto. To tutaj właśnie w najbliższy weekend (od 8 do 11 marca) rozegrana zostanie trzecia w tym roku eliminacja rajdowych MŚ - 35. Rajd Portugalii. Na starcie imprezy zobaczymy sto załóg (trzy polskie), w tym 40 na samochodach WRC. Miło nam poinformować, że do Portugalii jedzie także reporter INTERIA.PL.

Z zaśnieżonych, oblodzonych i mroźnych odcinków specjalnych Rajdu Szwecji czołówka światowa przenosi się na południe Europy, konkretnie zaś do portugalskiego Sta Maria da Feira koło Porto. To tutaj właśnie w najbliższy weekend (od 8 do 11 marca) rozegrana zostanie trzecia w tym roku eliminacja rajdowych MŚ - 35. Rajd Portugalii. Na starcie imprezy zobaczymy sto załóg (trzy polskie), w tym 40 na samochodach WRC. Miło nam poinformować, że do Portugalii jedzie także reporter INTERIA.PL.

Odpowiedzialne zadanie zdobywania punktów w Portugalii Peugeot powierzył Marcusowi Gronholmowi oraz Didierowi Auriolowi, desygnując do walki także trzeciego kierowcę, zwycięzcę Rajdu Szwecji Fina Harri Rovanperę, który próbował będzie w Portugalii wbogacić swoje własne konto. Kierownictwo Subaru stawia na swojego lidera Richarda Burnsa, na Norwega Pettera Solberga oraz dodatkowo na Estończyka Markku Martina. Punkty dla Mitsubishi tradycyjnie już zdobywać będą: Tommi Maekinen oraz Freddy Loix, dla Forda: Colin Mc Rae i Carlos Sainz, dla Hyundaia Kenneth Eriksson i Alister Mc Rae, zaś dla Skody Armin Schwarz i Bruno Thiry.

Reklama

Na trasach tegorocznego Rajdu Portugalii nie zabraknie także reprezentantów Polski. O wyprawie Janusza Kuliga i Jarosława Barana wiedzieliśmy już na początku roku, informacje o udziale w portugalskiej eliminacji Leszka Kuzaja (wystartuje z Maciejem Baranem jako pilotem) oraz Pawła Dytki dotarły do nas stosunkowo niedawno. Kulig i Kuzaj walczyć będą w kategorii samochodów WRC (World Rally Car), Dytko zmierzy swoje siły z zawodnikami ubiegającymi się o prymat w grupie N (samochody seryjne). Przypominamy, że po Rajdzie Szwecji załoga Kulig/Baran zajmuje trzecią pozycję w Team's Cup FIA.

43. Rajd Portugalii potrwa cztery dni. Już w czwartek (8 marca) o godzinie 18.30 rozegrany zostanie na specjalnym torze w Baltar liczący 3200 metrów super OS. Będzie to rozgrzewka do walki na trasie obejmującego dystans 1794,47 km rajdu (w tym 22 odcinki specjalne o łącznej długości 390,14 km).

W piątek (9 marca) uczestniczące w 35. Rajdzie Portugalii teamy pokonają trasę dziewięciu OS-ów w następującej kolejności: OS2 Fafe/Lameirinha 1 (15,16 km), OS3 Vieira do Minho 1 (22,20 km), OS4 Cabeceiras de Basto 1 (21,12 km), OS5 Fafe/Lameirinha 2 (15,16 km), OS6 Vieira do Minho 2 (22,20 km), OS7 Cabeceiras de Basto 2 (21,12 km), OS8 Amarante (18,44 km), OS9 Mondim de Basto (15,96 km) oraz OS10 (superpróba na torze w Lousadzie) Lousada (3,80 km). Start do rajdu nastąpi w Sta Maria da Feira o godzinie 6.30, zaś na metę pierwszego etapu załogi zjadą w tym samym dniu o godzinie 20.10.

W sobotę (10 marca) pozostałe na placu boju teamy walczyć będą na trasie dziewięciu kolejnych odcinków specjalnych. Oto ich pełny zestaw: OS11 Oliveira do Hospital (24,78 km), OS12 Arganil 1 (14,27 km), OS 13 Gois 1 (19,62 km), OS14 Oliveira do Hospital 2 (24,78 km), OS15 Arganil 2 (14,27 km), OS16 Gois 2 (19,62 km), OS17 Tabua (14,71 km), OS18 Mortagua (21,38 km) oraz OS19 Aguieira (23,93 km). Start do II etapu nastąpi o 6.30 rano, meta zaś o godzinie 21.00.

W trzeci, ostatni dzień rajdu, do pokonania pozostaną zaledwie trzy próby. Będą to następujące odcinki specjalne: OS20 Ponte de Lima/Este (21,89 km), OS21 Ponte de Lima/Oeste (23,11 km) oraz OS22 Ponte de Lima/Sul (11,15 km). Start do III etapu nastąpi tradycyjnie o godzinie 6.30, zaś na metę rajdu w Sta Maria da Feira załogi dotrą o godzinie 12.45.

Rajd Portugalii uważany jest za jedną z najtrudniejszych imprez rajdowych świata. Szutrowe odcinki specjalne najeżone są wprawdzie zakrętami, ale nie brakuje tutaj także partii szybkich. Nawierzchnia odcinków pozostawia często wiele do życzenia, co w dużej mierze decyduje o kondycji sprzętu. Jeśli chodzi o zwycięzców portugalskiej eliminacji, to najwięcej wygranych w tej imprezie ma na swoim koncie Fin Markku Alen, który zwyciężał tutaj aż pięciokrotnie. W ostatnich latach zwycięzcami Rajdu Portugalii byli: w 1998 i 1999 roku Szkot Colin Mc Rae, w 2000 roku Brytyjczyk Richard Burns.

Aktualna tabela rajdowych MŚ 2001:

Kierowcy: 1. Sainz, Maekinen, Rovanpera 10, 4. Delecour, Radstroem 6, 6. Gardemeister 5, 7. Schwarz 3, 8. Loix, Solberg 1.

Producenci: 1. Mitsubishi 23, 2. Ford 14, 3. Skoda 6, 4. Hyundai 5, 5. Subaru 4, 6. Peugeot 0.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: światowa | reporter | starcie | Na południe | Lima | start | odcinki | wrc | rajd
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy