Imię boga Zaratustrian

Kto szukałby źródła słowa "Mazda" w języku japońskim, ten będzie zawiedziony.

Nazwa "Mazda" pochodzi z języka starszego awestyjskiego i jest imieniem boga Zaratustrian - Ahury Mazdy. Miał on być jedyną istotą nie stworzoną - a przez to doskonałą.

Przypadkiem - ale czy można wierzyć takim przypadkom? - tak się złożyło, że nazwisko założyciela firmy Toyo Cork Kogyo, który w 1920 roku uruchomił w Tokio produkcję narzędzi, brzmiało Jujiro Matsuda. Wymawia się je tak samo jak imię boga...

Toyo Cork rozwijała się podobnie do innych japońskich firm tego okresu. Produkcję narzędzi zakończono stosunkowo szybko, bo już w 1931 roku firma zaprezentowała swój pierwszy pojazd. Była to Mazda - Go, będąca pionierskim projektem rikszy motorowej. Japonia była głodna takich prostych, użytecznych wehikułów i dlatego Mazda - Go była sukcesem. Jednak istnienie tego skrzyżowania motoroweru z furmanką miało znacznie dalej idące konsekwencje.

Reklama

Samochody Mazda stały się symbolem doskonałości małej formy - a firma została uznana za specjalistę od nowoczesnych, niewielkich konstrukcji. Model R360 stał się pionierem klasy nazywanej w Japonii "keicar" - małych samochodów miejskich. Wszystko, co jest japońskim autem klasy mini, jest inspirowane pierwszą małą Mazdą.

Jednak ambicje sięgały dalej - prawdopodobnie nawet sama firma nie zdawała sobie sprawy z tego, że tworzy legendę. Od lat 60 XX wieku Toyo Cork eksperymentowała z najmodniejszym podówczas, awangardowym źródłem napędu, jakim był silnik Wankla. I jako jedyna poradziła sobie z ogromem technologicznych wyzwań, jakie niosła ze sobą ta konstrukcja.

Zaczęło się od owianej mitami Mazdy Cosmo Sport - przepięknego, luksusowego coupé klasy GT. O poziomie komplikacji może świadczyć garść faktów: od prezentacji na Tokyo Motor Show w 1964 roku do rozpoczęcia produkcji upłynęły trzy lata, przez pięć lat życia modelu hale fabryczne opuściło tylko 1519 sztuk, a wszystkie składane były ręcznie, niczym w luksusowej manufakturze!

Cosmo było pionierem linii RX - której uwieńczeniem jest obecny model RX-8. Jednak samochody Mazda zyskały sobie zwolenników nie tylko dzięki niesamowitym (i - przyznajmy - zawodnym w tych czasach) silnikom Wankla.

Reputację marki zbudowały auta mniejsze, w budowie których Mazda była uznanym specjalistą. Niezawodność serii 323 znalazła potwierdzenie w ponad 10 milionach egzemplarzy, która przez 39 lat produkcji (1964 - 2003) Mazda sprzedała na całym świecie. Mając tak doskonały model podstawowy Mazda pozwalała sobie wręcz na ekstrawagancje - choćby prezentując w 1985 roku Mazdę 323 GTX, która posiadała turbodoładowany silnik i napęd na 4 koła; zastąpioną później kolejną legendą - modelem 323 GT-R.

W wyższych klasach Mazda była pionierem segmentów "premium" - a to z pomocą modeli linii Xedos, które były luksusowymi odpowiednikami aut 626 i 929. Roadster MX-5, zbudowany w 1989 roku jako eksperyment, stworzył nową modę na otwarte auta.

Dziś Mazda to firma znakomicie osadzona w motoryzacyjnym świecie. Alians z Fordem wspomógł ją technologicznie i marketingowo. Jednak wartości leżące u podstaw tej marki - najwyższa jakość i sportowa determinacja - pozostały niezmiennie takie same.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy