Historia: volkswagen golf I

Volkswagen golf I serii pojawił się w sprzedaży wiosną 1974 roku. Był to historyczny moment - niemiecki koncern zerwał z tradycją produkowania modeli z silnikami montowanymi z tyłu.

Samochód debiutował w bardzo trudnym okresie - z uwagi na archaiczną konstrukcję zainteresowanie "garbusem" wyraźnie malało, w Europejczykom dawał się we znaki kryzys paliwowy.

Zaprojektowany pojazd był - jak na owe czasy - bardzo nowoczesny. Samochód posiadał przedni napęd (konkurencyjne auta, jak np. ford escort czy opel kadett miały napęd na tylną oś, przez co ich prowadzenie wymagało większych umiejętności), czterocylindrowy montowany poprzecznie silnik chłodzony cieczą, zawieszenie przednie z kolumnami McPhersona i sprężynami śrubowymi oraz oś tylną z belką skrętną.

Reklama

Poza nowoczesną techniką, kluczem do sukcesu okazało się być niezwykle praktyczne nadwozie. Chociaż Volkswagen nie był pierwszym producentem, który stosował nadwozie typu hatchback, po raz pierwszy zamontował je w samochodzie o kompaktowych wymiarach. Takie podejście okazało się być przysłowiowym "strzałem w dziesiątkę".

W 1976 roku zaprezentowano model GTI z benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM. Samochód szybko stał się pojazdem kultowym - dziś powszechnie uznawany jest za ojca tzw. "hot-hatchy". W 1976 roku pojawiła się też odmiana golfa z jednostką wysokoprężną. Było to wówczas pierwsze na świecie kompaktowe auto napędzane silnikiem Diesla.

Ważnym atutem Golfa była jego niska cena. Wersja podstawowa kosztowała 7995 marek, dzięki czemu samochód był w zasięgu szerokiej rzeszy nabywców.

Już w październiku 1976 roku wyprodukowano milionowego golfa. Trzy lata później - we wrześniu 1979 roku - produkcja osiągnęła 3 miliony.

Ostatni (wyprodukowany w Europie) golf pierwszej generacji zjechał z linii montażowej w 1983 roku. Na Starym Kontynencie wyprodukowano aż 6 780 050 egzemplarzy tego modelu.

Pierwsza generacja golfa, przez długi czas po zakończeniu produkcji w Europie, montowana też była w Brazylii. Auto o nazwie rynkowej citi golf przetrwało w produkcji aż przez 25 lat. Ostatnie egzemplarze zmontowano w sierpniu 2009 roku - 35 lat po debiucie golfa na Starym Kontynencie.

Siedem generacji golfa. Wybierz najładniejszą według ciebie.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Volkswagen Golf
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy