ESP zapobiega?

Naukowcy z uniwersytetu stanowego Iowa (USA) zbadali przy pomocy symulatora jazdy reakcję kierowców na sytuacje krytyczne. Wyniki pokazują, że dzięki elektronicznemu systemowi kontroli trakcji ESP o 34% kierowców więcej potrafiło zapanować nad pojazdem, niż podczas symulowanych jazd autem bez systemu ESP.

Wyniki badań przedstawiono 8 marca podczas światowego kongresu SAE w Detroit (SAE - Society of Automotive Engineers). Badanie zostało zlecone przez amerykańską Koalicję na rzecz ESP (Electronic Stability Control Coalition), której celem jest przybliżenie opinii publicznej zalet wynikających z zastosowania systemu ESP.

Reklama

Do przeprowadzenia testów naukowcy wykorzystali oficjalny symulator jazdy amerykańskiego departamentu bezpieczeństwa drogowego NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration).

Uczestnicy testów jeździli dwoma różnymi, symulowanymi przez komputer pojazdami, z systemem ESP i bez systemu ESP. Podczas testu musieli poradzić sobie z trzema typowymi sytuacjami krytycznymi na drodze: ominięcie przeszkody, ostry zakręt i nagłe uderzenie bocznego wiatru. Wyniki testu pokazały, że kierowcy znacznie lepiej potrafili zapanować nad pojazdem wyposażonym w ESP. Kontrolę nad samochodem utrzymało o 34% więcej kierowców, niż podczas symulowanych jazd autem bez systemu ESP.

Wyniki pokrywają się z rezultatami innych, międzynarodowych badań i potwierdzają, że ESP w dużym stopniu przyczynia się do zmniejszenia liczby ciężkich kolizji drogowych. Również badania na zlecenie koncernów takich, jak DaimlerChrysler czy Toyota dowodzą, że seryjny montaż systemów ESP pozwoliłby ograniczyć liczbę niebezpiecznych wypadków drogowych nawet o 50%.

System ESP zaprojektował i wprowadził do produkcji seryjnej w 1995 roku Bosch we współpracy z koncernem DaimlerChrysler. System ESP rozpoznaje moment wpadania pojazdu w poślizg i skutecznie zapobiega mu, redukując moment obrotowy silnika oraz wyhamowując poszczególne koła. Od chwili debiutu na rynku Bosch wyprodukował ponad 10 milionów systemów ESP, a na rok 2004 zaplanowano produkcję kolejnych 4 milionów. W Niemczech już co drugi nowo rejestrowany pojazd jest wyposażony w system ESP.

Dowiedz się więcej na temat: NAD | zapobiegać | jazdy | naukowcy | ESP

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje