Co robić, gdy stanie silnik?

Awaria jednostki napędowej to czarny sen właściciela samochodu. Gdy silnik niespodziewanie stanie, oznacza to przeważnie konieczność sięgnięcia głęboko do kieszeni.

Gdy poznamy już ogrom zniszczeń, pojawia się kolejny problem: naprawiać czy lepiej kupić używany motor? W wielu przypadkach to drugie wyjście może się okazać tańsze.

Reklama

Produkowane współcześnie silniki czołowych firm z powodzeniem wytrzymują przebiegi rzędu 300-400 tys. km bez poważniejszych napraw. W końcu jednak każda jednostka napędowa osiąga swój resurs i wymaga regeneracji kluczowych elementów. Problem ten może wystąpić wcześniej niż się spodziewamy, szczególnie w sytuacji, gdy przebieg samochodu nie jest dokładnie znany. Niestety, proceder cofania liczników jest w naszym kraju nagminny.

Tak zwana naprawa główna obejmuje wymianę lub regenerację kluczowych elementów silnika i pozwala przywrócić pełną sprawność jednostki napędowej, oczywiście tylko wtedy, gdy remont przeprowadzono profesjonalnie.

Na koszt naprawy silnika składają się ceny części zamiennych i robocizny. I w tym miejscu dochodzimy do sytuacji, w której ceny remontu tego samego silnika mogą się znacznie różnić. Jeżeli do naprawy zostaną użyte części oryginalne, często można podwoić wartość samochodu. Wybierając zamienniki, można oszczędzić na kosztach, ale czasami efekt końcowy może nie być idealny. A może po prostu lepiej kupić silnik używany?

Koszt naprawy

Jeżeli naprawie ma być poddany cały silnik, a nie tylko jego głowica, to konieczne jest jego wymontowanie z auta i rozebranie na drobne elementy, które następnie zostaną poddane weryfikacji. W prywatnym warsztacie za wyjęcie i demontaż silnika, jego późniejsze złożenie i zamontowanie w samochodzie zapłacimy mniej więcej od 1000 do 3000 zł (w przypadku droższych i bardziej skomplikowanych modeli). To jednak dopiero początek wydatków.

Jeżeli silnik jest w zaawansowanym stanie zużycia, to zwykle konieczna jest też wymiana tłoków i pierścieni na nowe, szlifowanie cylindrów, wału korbowego oraz zastosowanie tzw. podwymiarowych panewek.

Jeżeli dodamy do tego, zazwyczaj niezbędne, tzw. osiowanie bloku, planowanie jego płaszczyzny oraz kompletną regenerację głowicy, to okazuje się, że dojdziemy do całkiem pokaźnej sumy. Koszt samych obróbek mechanicznych w takim przypadku rozpoczyna się od 1200 zł (małe, ośmiozaworowe silniki), a kończy na 2000-3000 zł w przypadku bardziej zaawansowanych technicznie jednostek.

Komplet tłoków, pierścieni, panewek, niezbędnych uszczelek i zaworów oznacza wydatek 1000 zł (małe silniki i tanie zamienniki), 2000 zł (części oryginalne), a nawet 4000-8000 zł (bardziej skomplikowane silniki i części z górnej półki). Tak więc jeżeli silnik ma podlegać kompleksowej naprawie, to liczmy się z wydatkami od 3000-4000 zł (małe auta, części zamienniki) po sumy rzędu 10 000-15 000 zł (przy zastosowaniu lepszych części). Naprawa przeprowadzona w serwisie autoryzowanym może być dużo droższa.

Mały remont

Często okazuje się, że silnik wykazujący objawy zużycia wcale nie musi przechodzić kompleksowego remontu, a wystarczy jedynie regeneracja głowicy. Tak bywa w przypadku silników zasilanych gazem LPG, gdzie w przyspieszonym tempie dochodzi do zużycia zaworów i ich gniazd.

Podstawowy remont głowicy obejmuje wymianę lub szlifowanie zaworów, obróbkę gniazd zaworowych, planowanie płaszczyzny głowicy oraz wymianę niezbędnych uszczelek. Tu koszt zależy od liczby cylindrów i zaworów. W ośmiozaworowej głowicy liczmy się z kosztami na poziomie od 1000 zł po kwoty rzędu 3000 zł (większe silniki). Jakby nie było jest to jednak znacznie taniej niż w pierwszym przypadku.

Dlatego tak istotna jest właściwa ocena stanu silnika przed naprawą. Doświadczony mechanik, na podstawie oceny charakteru zużycia oleju, ciśnienia w cylindrach itp. jest w stanie z dużą dokładnością określić, czy potrzebny jest pełny remont silnika czy jedynie regeneracja głowicy.

Ciąg dalszy na następnej stronie...

Dowiedz się więcej na temat: Auta | regeneracja | wymiana | problem | naprawy | naprawa | remont | stan silnika | silniki | silnik | Co robić? | co robić

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje