Choroba szalonych diesli. Ciebie też dotyczy?

Filtry cząstek stałych mogą sprawiać nie lada problemy, zwłaszcza w starszych samochodach, prowadząc nawet do unieruchomienia pojazdu i zniszczenia silnika.

Jak radzić sobie z kłopotami i ograniczyć koszty obsługi auta?

Filtr cząstek stałych - jak wszystkie filtry stosowane w aucie - w trakcie jazdy ulega zanieczyszczeniu. Filtry powietrza, paliwa i oleju są stosunkowo tanie i podlegają okresowej wymianie. Niestety - filtr cząstek stałych jest dla odmiany znacznie droższy (nawet 100-krotnie!) i choć zapełnia się w trybie ekspresowym, powinien wytrzymać przynajmniej 100 tys. km. Aby to było możliwe, podczas pracy samoczynnie się oczyszcza, dopalając zawartość.

Niestety - wszystko odbywa się zgodnie z planem tylko teoretycznie. W praktyce systemy samooczyszczania mają niewystarczającą wydajność. Pierwszym problemem jest zbyt mała pojemność użyteczna filtra oraz niedostateczna efektywność samooczyszczania podczas zwyczajnej jazdy miejskiej. Problemem drugim jest ilość sadzy produkowanej przez silnik. Niestety, wraz z przebiegiem i zużyciem układu wtryskowego sadzy powstaje coraz więcej. Zabójcze dla filtra są także drobiny oleju silnikowego, przepalane przez silnik, które dostają się do komór spalania przez zużyte pierścienie lub zużytą turbosprężarkę.

Reklama

Trzeba powiedzieć wprost - filtry cząstek stałych w starszych, wyeksploatowanych autach są elementem awaryjnym, kosztownym w naprawie i potrafią nie tylko unieruchomić samochód, ale także trwale zniszczyć silnik.

W materiale przestawiliśmy trzy główne problemy, z którymi borykają się użytkownicy 5-10 letnich aut jeżdżących po naszych drogach. Pierwszy z nich jest typowy dla wszystkich modeli z filtrem cząstek, ale bez dodatkowego wtryskiwacza paliwa. Drugi dotyczy aut z filtrami, które wymagają stosowania płynów, a trzeci - może spotkać każdego użytkownika diesla z filtrem cząstek.

Jak eksploatować samochód z filtrem cząstek stałych? Jakie awarie mogą trapić takie auta i ile kosztuje ich naprawa? Sprawdź na magazynauto.pl.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy