Bezpieczne skręcanie na śniegu

Lekarze zgodnie twierdzą, że zawsze o wiele rozsądniej jest zapobiegać niż leczyć. Co ciekawe, to samo odnosi się też do techniki jazdy samochodem.

Największym koszmarem każdego kierowcy jest nagły poślizg. By sobie z nim poradzić nie wystarczą zimowe "kręciołki na ręcznym", jakie wielu kierowców ćwiczy na opustoszałych placach. Samemu wywołując poślizg jesteśmy przygotowani do kontry, gdy dochodzi do niego z znienacka górę biorą stres i emocje.

Dlatego właśnie, oprócz umiejętności radzenia sobie w sytuacjach ekstremalnych, z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy, równie ważna jest też umiejętność ich unikania.

Wbrew pozorom nie chodzi wyłącznie o to, by "dostosować prędkość do warunków jazdy". Nawet na suchym asfalcie poślizg skutkujący obróceniem pojazdu może się przytrafić przy prędkości 60-70 km/h, czyli zdecydowanie niższej, niż - poza obszarem zabudowanym - dopuszczają przepisy kodeksu drogowego. Bezpośrednią przyczyną wielu skrajnie niebezpiecznych sytuacji są błędy kierowców - wielu z nas swoim zachowaniem nieświadomie przyczynia się do wywołania poślizgu. Chociaż może się to wydawać dziwne, zdecydowana większość kierujących nie potrafi np. prawidłowo pokonać zakrętu!

Reklama

Dlaczego tak się dzieje? Duża część kierowców jest zdania, że zakręt zaczyna się w momencie, gdy zabieramy się za kręcenie kierownicą. To podstawowy błąd. By pokonać go w sposób bezpieczny, przygotowania do skrętu powinniśmy zacząć o wiele wcześniej. Zanim ręce ułożą się w prawidłowym chwycie na kierownicy trzeba wykonać szereg innych czynności - dobrać prędkość, bieg i obrać prawidłowy tor jazdy.

Każde z tych zagadnień jest niezwykle ważne. Dla przykładu - wielu nawet doświadczonych kierowców nie zdaje sobie sprawy z faktu, że o kierunku poruszania się naszego pojazdu nie decyduje wyłącznie praca rąk na kierownicy, ale też to, co w danym momencie robimy ze stopami. Każde dotknięcie pedału przyspieszenia, hamulca czy sprzęgła w znacznym stopniu wpływa bowiem na pozorny środek ciężkości auta, a co za tym idzie, zmienia rozkład sił działających na nasz pojazd. Sporo złego spowodować też może nieprawidłowa praca rąk na kierownicy czy - tak błaha - z pozoru - sprawa, jak złe ustawienie fotela kierowcy!

O to, jak prawidłowo przygotować się do zakrętu, by pokonać go sprawnie, szybko i - co najważniejsze - bezpiecznie zapytaliśmy ekspertów ze Szkoły Jazdy Subaru.

Zapraszamy do obejrzenia naszego materiału filmowego.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy