Akumulatory bezobsługowe czy nie?

Kupując akumulator, patrzymy na pojemność i wymiary. Jak zawsze jednak istota rzeczy tkwi w szczegółach.

Wcześniej czy później nawet najbardziej trwały akumulator będzie wymagał wymiany. Można to zrobić w serwisie, ale ponieważ nie jest to trudna operacja, część klientów decyduje się na samodzielny montaż. Tu jednak dość często pojawia się problem właściwego doboru parametrów ogniwa. I wcale nie chodzi o jego pojemność czy prąd rozruchu.

Reklama

Wielkość

Jednym z podstawowych kryteriów doboru akumulatora są wymiary obudowy. Nowa bateria powinna bez problemów zmieścić się w przeznaczonej dla niej komorze. Warto zwrócić szczególną uwagę także na wysokość obudowy, bo w nowoczesnych samochodach przestrzeń pomiędzy akumulatorem a maską silnika jest bardzo niewielka. Duże znaczenie ma sposób dolnego mocowania ogniwa. Modelom przeznaczonym do aut japońskich i koreańskich brakuje zazwyczaj tzw. wypustek u dołu obudowy. W pozostałych spotkamy się z trzema ich wysokościami - 10,5, 19 lub 29 mm. Warto znać wielkość akumulatora, który zamierzamy kupić, bo w przeciwnym razie mogą pojawić się problemy z jego zamocowaniem. Ważną rolę odgrywa układ biegunów ("plus" i "minus"). Jest on inny w autach z Dalekiego Wschodu i pojazdach europejskich. Jeśli się pomylimy, prawidłowe zamontowanie akumulatora stanie się niemożliwe. Trzeba też zwrócić uwagę na rodzaj klem. W większości pojazdów są stosowane stożkowe, ale starsze modele Forda mogą mieć klemy przeznaczone do przykręcania przewodów połączeniowych.

Parametry

Na obudowie każdego akumulatora znajdziemy dwie bardzo ważne wartości - pojemność i prąd rozruchowy. Zazwyczaj powinno się stosować akumulator o takiej pojemności, jaką w instrukcji obsługi zaleca producent samochodu. Przy dużych wydatkach energetycznych (podgrzewane fotele i lusterka, podgrzewana przednia szyba, mocny sprzęt audio itp.) można wybrać ogniwo o trochę większej pojemności, ale w granicach rozsądku (np. zamiast dotychczas używanego akumulatora o pojemności 45 Ah, zastosować 50 Ah, ale już nie 60 Ah). Akumulator o zbyt dużej pojemności będzie regularnie niedoładowywany przez alternator. Ma to zazwyczaj miejsce podczas jazdy po mieście, gdy często uruchamiamy samochód i pokonujemy niewielkie dystanse.

Dowiedz się więcej na temat: wymiary | pojemność | prąd | akumulator | Nie | akumulatory

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje