Tajemniczy konwój na drogach Europy

Od marca do października po całej Europie krąży 100 nowych Stralisów. 6 zestawów przyjechało w maju do naszego regionu - Europy Wschodniej.

Pokazane zaledwie wiosną nowe ciężkie Iveco ma być zauważone przez przewoźników i kierowców. I trudno nie zauważyć 6 Stralisów przemieszczających się autostradą A-4 z Wrocławia.

Reklama

Nie wiem, czy rugby zyska teraz w Polsce na popularności, natomiast pomysł z czarnym kolorem i tatuażami nowozelandzkiego zespołu mistrzów rugby All Blacks uniemożliwia obojętne prześliźnięcie wzroku po Stralisach.

Jednak przecież nie o kolorach mowa. Nowy Stralis został poddany modernizacji, która przyniosła wyraźną poprawę warunków pracy kierowcy. Kabina na dalekie trasy, czyli Active Space Cube, jest teraz większa o 1,8 m3. Przesunięto tylną ścianę, podniesiono inaczej wyprofilowany dach. Zatem jest więcej miejsca w środku, dwie leżanki mają nowe stelaże. Górne łóżko jest odchylane o 90 stopni (wcale nie reguła w ciężarówkach), przez co wykorzystanie wnętrza jest lepsze.

O ile samo powiększanie kabiny, z pozostawieniem bocznych ścian, jest operacją dość trudną, o tyle zadziwia fakt, że większa o 20% kabina ma wskaźnik aerodynamiki poprawiony o 2%.

Musimy wspomnieć o zmianach w środku kabiny. Dalekodystansowe AS dostało lepsze plastiki i znacznie spokojniejszą, wręcz elegancką kolorystykę kokpitu. Mające odróżniać Stralisa od innych ciężarówek, ale ciut odpustowe srebrnoniebieskawe kolory zastąpiono stonowanymi - czernią i szarością.

Nowa jest też kierownica. Fotel przesuwać można o dodatkowe 4 cm.

W polskiej prezentacji Stralisów wzięło udział 6 zestawów. Tylko jeden Active Time (węższy od AS) sugerował, że w nowej odsłonie Stralisów chodzi o transport daleki, do którego najlepiej nadaje się Active Space, najgruntowniej zmodernizowany.

Stralis ma do dyspozycji trzy silniki Cursor, ale w tej demonstracji mieliśmy Cursora 10 o mocy 450 KM oraz 13-litrowe Cursory 13. Tu moc w wersjach Euro-5 (tylko takie pokazano we Wrocławiu) wynosi albo 500, albo 560 KM. Najsilniejsza wersja dysponuje ponadto wysokim momentem maksymalnym wynoszącym 2500 Nm ("500" ma 2300 Nm).

Dowiedz się więcej na temat: europ | 100 | 6 | konwój | Iveco

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje