Kolejne zmiany dla firm transportowych. Chodzi o rejestr transportu odpadów

Firmy transportujące odpady oraz rozpuszczalniki i rozcieńczalniki będą musiały korzystać od 22 lutego z systemu zgłoszeń SENT. Przewoźnicy chcą wydłużenia terminu wejścia w życie nowych przepisów.

Działający od września 2017 roku System Elektronicznego Nadzoru Transportu (SENT) przeznaczony był m.in. dla firm trudniących się przewozem tzw. "towarów wrażliwych". Do tej grupy zaliczały się paliwa opałowe i silnikowe, ale też alkohole czy susz tytoniowy.

Zarządzana przez Krajową Administrację Skarbową platforma SENT wymaga, aby przewoźnicy nie tylko zgłaszali szczegóły wykonywanych przez siebie operacji przewozowych, ale też żeby każdy używany do tego środek transportu był wyposażony w urządzenie przekazujące dane geolokalizacyjne.

Przewozy drogowe odpadów, rozpuszczalników i rozcieńczalników objęte systemem SENT

Teraz rozporządzeniem ministra finansów wydanym 25 stycznia 2022 roku nadzorem SENT objęci zostali przewoźnicy drogowi transportujący rozpuszczalniki i rozcieńczalniki o kodzie CN 3814, które zawierają więcej niż 70% masy olejów ropy naftowej oraz inne niż towary objęte tą pozycją zawierające alkohol etylowy.

Reklama

Zgłoszeniu będą podlegały przesyłki tego towaru o masie powyżej 500 kg lub objętości przekraczającej 500 litrów. Z obowiązku zgłaszania będą zwolnione przewozy towarów objęte procedurami celnymi oraz powrotnym wywozem a także towary w opakowaniach jednostkowych o objętości do 11 litrów.

Obowiązkiem rejestracji objęte zostały także firmy transportujące odpady przywożone do Polski lub przewożone "w tranzycie" z jednego państwa członkowskiego UE do drugiego państwa członkowskiego UE, przez Polskę oraz transportowane na podstawie przepisów rozporządzenia nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przemieszczania odpadów.

Jak informuje Krajowa Administracja Skarbowa, z obowiązku zgłaszania będą zwolnione przewozy odpadów, o których mowa w art. 3 ust. 2 rozporządzenia 1013/2006, jeżeli ich ilość w przesyłce nie przekracza 20 kg.

Polscy przewoźnicy protestują, chcą dłuższego vacatio legis

Nowe przepisy mają wejść w życie już 22 lutego, co wzbudziło protesty organizacji zrzeszających polskich przewoźników drogowych. Maciej Wroński, prezes związku pracodawców Transport i Logistyka Polska, wysłał do ministra finansów apel w sprawie wydłużenia terminu wejścia w życie nowych przepisów.

TLP Polska wskazuje w swoim piśmie, które trafiło również do szefów resortu infrastruktury oraz ministerstwa klimatu i środowiska, że przewoźnicy aktualnie zmagać się muszą z nowymi obostrzeniami w ramach wprowadzanego Pakietu mobilności. Teraz dodatkowo czeka ich w krótkim czasie objęcie rygorystycznymi zasadami zgłaszania poprzez platformę SENT, gdzie kary sięgać mogą nawet 46% wartości brutto towaru.

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: przewoźnicy drogowi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy