16 litrów pojemności, 680 KM i 3000 Nm

Następca MAN-a TGA pojawi się już niedługo. A nie ma łatwego zadania, gdyż poprzednik w ciągu niespełna 7 lat znalazł ponad 230 tys. nabywców.

Zanim twórcy nowego ciągnika zaczęli na pokazie przedpremierowym mówić o detalach, prezes MAN-a Anton Weinmann pochwalił się poprawiającymi, coraz lepszymi wynikami ekonomicznymi spółki.

Reklama

Na przykład udział w rynku europejskim wynosił w ub. roku 15,9%, a w I kwartale 16,7%. Rosną obroty, zamówienia, zyski, wskaźniki. Czy z nowym TGS/TGX będzie jeszcze lepiej?

Przed pokazaniem nowego samochodu projektanci mówili, na czym koncentrowały się ich prace. Dwa słowa wracały wielokrotnie: niezawodność i żywotność. A zaraz za nimi - niskie koszty eksploatacji.

Gama TGX/TGS przeznaczona dla dalekiego transportu, średniej dystrybucji i budowlanki podzielona jest na dwie części pod względem zastosowanych kabin. TGX ma mieć kabiny XL, XLX, XXL, natomiast TGS kabiny L, M i LX.

Pod względem silników w TGS/TGX znajdziemy znane już motory nowej generacji z wtryskiem common rail, D20 i D26, które w wersji Euro-4 nie potrzebują wtrysku mocznika. Lekką sensacją jest zapowiedziana topowa wersja z silnikiem V8.

Jak wiadomo, MAN przez lata miał w ofercie wielki silnik V10. Ale ten nowy, niepokazany dotąd, ma poj. 16 litrów, wtrysk common rail (!), moc aż 680 KM, a moment 3000 Nm. To efekt współpracy z firmą Liebherr, która podobnie jak MAN potrzebuje wielkich silników, ale w niedużych ilościach. Koszty podzielono na dwie firmy.

Rozsądnie, bo koszty przygotowania następcy TGA (bez silnika) wyniosły ponad 100 mln euro.

Czym różni się TGX od TGA, po którym odziedziczyło szkielet kabiny? Odpowiadający za prace rozwojowe dr Karl Schaller uważa, że pojazd jest nowy, bo zaprojektowany od początku na deskach kreślarskich, z nowymi założeniami. Jednak on sam przyznał, że o ile 7 lat temu TGA miał 100% nowych części (porównując z F2000), o tyle teraz TGX ma "tylko" 6000 nowych części, czyli ok. 35%.

Dowiedz się więcej na temat: MAN

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje