Najpopularniejsze klasyki w Polsce

W 2020 roku najczęściej ubezpieczanymi klasykami były wśród aut osobowych: Volkswagen Golf, Fiaty 126p i 125p oraz Volkswagen Garbus. Jakie jeszcze marki i modele cieszą się szczególnym wzięciem wśród miłośników klasycznej motoryzacji?

Choć pojęcie "klasyk" jest bardzo pojemne, nie każdy samochód zasługuje na to miano. Podstawowym kryterium jest wiek, bo przecież auta nie od razu stają się klasykami. To przede wszystkim pojazdy zabytkowe, mające wartość kolekcjonerską lub sentymentalną, z różnych względów wyjątkowo popularne czy wręcz kultowe. Jakie klasyki najczęściej pojawiają się na polskich drogach?

Sprawdzili to eksperci Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group, którzy przeanalizowali ok. 30 tys. polis OC, zawartych w 2020 roku przez właścicieli samochodów w wieku co najmniej 25 lat.

Reklama

- W przeważającej większości są to auta kierowców zrzeszonych we współpracujących z nami klubach: Polskim Związku Motorowym (PZM), Clubie Antycznych Automobili i Rajdów (CAAR) i Klubie Pojazdów Zabytkowych. Na potrzeby analizy pogrupowaliśmy pojazdy na cztery kategorie wiekowe: samochody w przedziale od 25 do 29, od 30 do 39, od 40 do 49 i powyżej 50 lat - tłumaczy Karol Domżała, Dyrektor Biura Taryfikacji Ubezpieczeń Klientów Indywidualnych w firmie Compensa. 

Jakimi konkretnie modelami jeżdżą najczęściej polscy fani dawnej motoryzacji?     

Samochody w przedziale 25-29 lat

Wśród tzw youngtimerów - w tym przypadku wyprodukowanych w latach 1991-95 - dominują auta pochodzenia niemieckiego. Przede wszystkim Volkswagen Golf drugiej i trzeciej generacji, a także Passaty. Bardzo popularne są również Audi 80, BMW serii 3 oraz pojazdy Opla: Astra i Vectra.       

Samochody w przedziale 30-39 lat

Niekwestionowanym liderem wśród aut wyprodukowanych w latach 80. jest Fiat 126p, czyli Maluch lub - potocznie -  "kaszlak". W tym przedziale wiekowym również dużo jest Volkswagenów Golfów, 80-tek od Audi i BMW "trójek". Popularnością cieszą się też: Mercedes 190, Polonez czy Suzuki Samurai. Zaskakuje stosunkowo niewielka liczba Trabantów.       

Samochody w przedziale 40-49 lat

Klasyki z lat 70. to przede wszystkim polskie lub sowieckie modele. Najpopularniejszy z nich to Fiat 125p, czyli tzw. "duży Fiat". Za nim znalazły się: Syrena, Trabant, Zastava, Wartburg i terenowy UAZ. Wysokie miejsce zajmuje też Volkswagen Garbus i Chevrolet Corvette.        

Samochody minimum 50-letnie

Wśród najstarszych samochodów królują: Volkswagen Garbus, FSO Warszawa i Ford Mustang. Warto dodać, że auta 50+ to często amerykańskie modele. Takie jak: Ford Taurus, Chevrolet Impala czy Camaro oraz Cadillac Fleetwood czy Deville.

Właściciele użytkowanych na drogach klasyków muszą wykupić polisę OC. Auta ubezpiecza się zazwyczaj na rok, ale pojazdy historyczne można ubezpieczyć krótkoterminowo - na minimum 30 dni. To możliwe w przypadku pojazdów zabytkowych, będących tzw. dobrami kultury w muzeach, ponad 40-letnich i ponad 25-letnich, jeśli te ostatnie mają dużą wartość historyczną lub są unikatowe.

- Zauważamy, że właściciele klasyków często decydują się na zakup OC z miesięcznym okresem ubezpieczenia. Chcą w ten sposób oszczędzić na składce, czyli nie płacić za cały rok ochrony. Zwłaszcza, jeśli samochód przez kilka miesięcy stoi nieużywany w garażu. Przed zakupem warto jednak zrobić symulację obu wariantów - miesięcznego i rocznego, bo w wielu przypadkach oszczędność jest tylko pozorna - dodaje Karol Domżała z Compensy. Warto również pamiętać, że dzięki rocznej polisie właściciel auta nie musi kupować OC za każdym razem, gdy po dłuższym czasie wyjeżdża na drogę. Mając ubezpieczenie nabywa też zniżki za bezszkodową historię ubezpieczenia, które obniżają składkę za OC auta użytkowanego na co dzień.

Compensa/Interia.pl

***

Samochód 20-lecia na 20-lecie Interii!

Zagłosuj i wygraj. CODZIENNIE CZEKA OD 20 000 zł do 40 000 zł! 

Zapraszamy do udziału w 5. edycji plebiscytu MotoAs. Wyjątkowej, bo związanej z 20-leciem Interii. Z tej okazji przedstawiamy 20 modeli samochodów, które budzą emocje, zachwycają swoim wyglądem oraz osiągami. Imponujący rozwój technologii nierzadko wprawia w zdumienie, a legendarne modele wzbudzają sentyment. Bądź z nami! Oddaj głos i zdecyduj, który model jest prawdziwym MotoAsem!

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy