Mamy autostrady, ale czy wiemy, jak nimi jeździć? Wstrząsający film z A2

W końcu doczekaliśmy się autostrad, warto więc wyrobić sobie nawyki właściwego zachowania się na takich drogach i poznać najważniejsze zasady dotyczące poruszania się nimi.

Tego typu typu wiedzy nie zdobywa się bowiem w trakcie kursu na prawo jazdy.

Według statystyk przygotowanych przez EuroRap (europejski atlas bezpieczeństwa na drogach), autostrady to najbezpieczniejsze drogi w naszym kraju - ryzyko wypadku jest na nich znikome. Jeśli jednak już do niego dojdzie, konsekwencje są zwykle poważne: śmiertelność na autostradach jest wyższa niż na pozostałych trasach. Dlatego bardzo ważne jest, aby wszyscy przestrzegali określonych reguł, zarówno zapisanych w kodeksie drogowym, jak i zwyczajowych. Odpowiednie zachowanie w trakcie jazdy i prawidłowa reakcja na zagrożenia to podstawa szybkiej i bezpiecznej podróży. A jeśli już dojdzie do kolizji (czy choćby awarii), należy zachować się w określony sposób, aby nie powiększać zagrożenia.

Reklama

Jazda po autostradzie to jednak nie tylko wyższy komfort i bezpieczeństwo podróży. To także określone koszty. Docelowo wszystkie drogi tego typu będą u nas płatne, choć dzisiaj częścią z nich podróżuje się za darmo. Ale i tak można pogubić się w stosowanych sposobach opłat i miejscach, w których można to robić. Do podróży trzeba zatem odpowiednio się przygotować. Jakie są dobre praktyki w jeździe po autostradzie?

Płynnie włączaj się do ruchu

Po to są długie pasy rozbiegowe, aby z nich korzystać. Na docelowy pas ruchu można zjechać dopiero po odpowiednim zwiększeniu prędkości (zrównaniu jej z innymi uczestnikami ruchu). Widząc auto próbujące włączyć się do ruchu należy, o ile to możliwe, zjechać na sąsiedni pas.

Jedź prawym pasem

Autostrada nie jest wyjątkiem - na niej też obowiązuje ruch prawostronny. Nawet jadąc z maksymalną dopuszczalną prędkością z prawego pasa zjeżdża się tylko na czas wyprzedzania. Wbrew obiegowej opinii jazda 140 km/h wcale nie upoważnia do stałego zajmowania lewego pasa drogi. Można za to dostać mandat do 500 zł.

Nie wyprzedzaj z prawej

W Polsce na autostradzie formalnie nie ma zakazu wyprzedzania z prawej strony, ale w wielu innych krajach (np. w Niemczech) jest to zabronione. Niezależnie od istnienia bądź braku kodeksowych zakazów, taki manewr stwarza duże zagrożenie - wyprzedzany kierowca może nie spodziewać się auta z prawej i w ostatniej chwili zmienić tor jazdy. Przy dużych prędkościach jakiekolwiek zaskakujące zachowania stwarzają poważne zagrożenie. Nie ma wyjścia, należy zwolnić i cierpliwie poczekać, aż kierowca z przodu zjedzie na lewy pas.

Hamuj wcześniej niż zwykle

Na zwykłych trasach hamuje się zwykle z prędkości nie przekraczających 100 km/h i droga zatrzymania (uwzględniająca czas reakcji) wynosi wtedy ok. 70 m. Na autostradzie zatrzymanie z dozwolonych 140 km/h zajmuje prawie 120 m. Różnica 50 m to aż 10 długości samochodu!

Unikaj jazdy na ogonie

Nic tak nie irytuje, jak zawalidroga na lewym pasie ruchu. Jednak jazda "na centymetry" za nim jest złym pomysłem. W praktyce w Polsce nie jest to karane, ale w Niemczech takie agresywne zachowania są wykroczeniem i w skrajnym przypadku mogą się skończyć nawet aresztem. Kontrola odległości wykonywana jest fotoradarami.

Nie przesadzaj z prędkością

W Polsce na autostradzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 140 km/h (dla auta ciągnącego przyczepę - 80 km/h). W praktyce poruszanie się z prędkością do 20 km/h wyższą może się upiec. W Szwajcarii czy Skandynawii na żadną tolerancję jednak liczyć nie można.

Patrz w lusterka

Z uwagi na większe prędkości, rozwój sytuacji należy przewidywać z odpowiednim wyprzedzeniem, a do tego konieczne jest ciągłe kontrolowanie sytuacji z tyłu. Auto ledwo widoczne w lusterku po kilku sekundach może być tuż za nami - przy różnicy prędkości 60 km/h w 10 s dojedzie do samochodu odległego początkowo o blisko 170 m. Rozpoczęcie wyprzedzania bez upewnienia się, że z nikt nie nadjeżdża z tyłu, przypomina rosyjską ruletkę.

Jedź na zakładkę

Zbliżając się do zwężenia drogi należy stosować się do zasady "zamka błyskawicznego" - auta powinny na zmianę zajmować miejsce na jednym pasie. Manewr trzeba wykonać płynnie, aby przy dużej prędkości nikt nie został zaskoczony nagłą zmianą pasa. Niedopuszczalne jest zarówno wyprzedzanie "na siłę", do samego zwężenia, jak i blokowanie aut zjeżdżających z sąsiedniego pasa.

Jakie zagrożenia wiążą się z jazdą po autostradzie? Co robić w razie kolizji lub awarii? Odpowiedzi na te pytania i porady motoryzacyjne znajdziesz na stronach magazynauto.pl.

A tutaj wstrząsający film z autostrady A2

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy