40 lat silnika Wankla!

Mazda obchodzi dzisiaj 40. rocznicę rozpoczęcia sprzedaży samochodów z silnikiem Wankla.

Mazda cosmo sport / Kliknij
Mazda cosmo sport / KliknijINTERIA.PL

Historia silnika z wirującym tłokiem zaczęła się pod koniec lat 50-tych ubiegłego wieku. Wówczas to wielu producentów rozpoczęło badania możliwości praktycznego zastosowania takiej jednostki napędowej.

W teorii miała ona wiele zalet. Do największych należy zwartość konstrukcji (niewielkie wymiary) oraz duża moc uzyskiwana z małej pojemności. Jednak problemy techniczne (kłopoty z uszczelnieniem, stosunkowo duża zawodność, wysokie zużycie paliwa, spora emisja spalin) spowodowały, że kolejni producenci uznawali silnik Wankla za ślepy zaułek rozwoju motoryzacji i zarzucali nad nim pracę.

Dopiero Mazdzie udało się na tyle dopracować konstrukcję tej jednostki napędowej, że 30 maja 1967 roku rozpoczęto sprzedaż modelu cosmo sport, pod maską którego pracował silnik z wirującym tłokiem. Dalej już poszło łatwiej, kolejne modele japońskiej firmy z Wanklem to m.in. familia rotary coupe, cavanna i RX-7.

Oczywiście technologia była cały czas rozwijana, również poprzez sport. W 1991 roku napędzana Wanklem mazda 787B jako jedyny japoński samochód zwyciężyła w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Mazdy z sukcesami startowały również w wyścigach samochodów turystycznych w Japonii i USA.

W kwietniu 2003 roku debiutowała mazda RX-8 napędzana wolnossącym silnikiem Wankla nowej generacji. Japończycy nazwali tę jednostkę RENESIS. Charakteryzowała się ona większą zwartością, mocą i ekologicznością niż silniki starszych generacji. Doceniło to jury konkursu International Engine of the Year, wybierając tę jednostkę silnikiem roku 2003.

Mazda nadal rozwija technologię silnika z wirującym tłokiem. Obecnie trwają prace nad zasilaniem wodorowym, co eliminuje emisję szkodliwych związków węgla odpowiedzialnych za globalne ocieplenie. Prace nad takim silnikiem rozpoczęto już w 1991 roku, a ich efektem była pierwsza mazda RX-8 na wodór, którą zaprezentowano w lutym 2006 roku. Auto to uzyskało niezbędne homologacje i wykorzystywane jest w Japonii przez firmy.

Warto dodać, że jedyną firmą oprócz Mazdy, która na szerszą skalę stosowała silnik rotacyjny, było nieistniejące już NSU. To właśnie ta firma już w 1963 roku jako pierwsza uruchomiła sprzedaż napędzanego Wanklem samochodu o nazwie spider.

A TUTAJ przeczytasz o Dodzie, która oblała egzamin na prawo jazdy i o... kartkach na paliwo anno domini 2007.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas