Zawiłości regulaminowe Formuły 1

Za kilka dni rozpocznie się nowy sezon Formuły 1. Pierwszy wyścig zostanie rozegrane 27 marca na torze Albert Park w Australii. Rok 2011 podobnie, jak ubiegłe lata, przyniesie kilka zmian regulaminowych.

Spróbujemy przybliżyć kilka wybranych zmian tak, aby nawet "niedzielny" sympatyk F1 mógł komfortowo śledzić zawody.

KERS

KERS to system odzyskiwania energii kinetycznej, gromadzonej przez bolid podczas hamowania. Zgromadzona energia pozwala w określonych okolicznościach wyzwolić dodatkowego "kopa" bolidowi. Według przepisów, kierowca którego auto jest wyposażone w KERS (nie wszystkie bolidy będą korzystać z tego udogodnienia) przy pomocy przycisku zamontowanego na kierownicy, może jednorazowo na każdym "kółku" uruchomić KERS. System zadebiutował w sezonie 2009 i nie zrobił oszałamiającej kariery, z racji sporych kłopotów z jego zamontowanie i używaniem. W ubiegłym roku Międzynarodowa Komisja Sportów Motorowych (FIA) zakazała stosowania systemu KERS. W tym sezonie powraca bez zmian regulaminowych z roku 2009.

Reklama

Ruchome tylne skrzydło

Zgodnie z nowymi przepisami, kierowca samochodu F1 może z poziomu kokpitu regulować ustawienie kąt nachylenia lotki tylnego skrzydła w ustalonym zakresie. Proces jest zarządzany elektronicznie - można go dowolnie aktywować podczas treningów i kwalifikacji. W czasie wyścigu system zadziała tylko wtedy, gdy samochód jedzie nie więcej niż sekundę za rywalem i znajduje się w określonych wcześniej sektorach toru. System wyłącza się automatycznie w chwili, kiedy kierowca wciśnie pedał hamulca. Elektroniczna regulacja ustawienia tylnego skrzydła ma zwiększyć możliwości podczas wyprzedzania.

Team Orders

Team Orders to przepis, który w tym sezonie zniknie z regulaminu. Dotychczas zapis, najkrócej mówiąc, zakazywał zespołom ustalania kolejności swoich bolidów poprzez przekazywanie komunikatów trakcie wyścigu. W praktyce ten punkt regulaminu wzbudzał wiele kontrowersji. W ubiegłym sezonie najgłośniejsze "nagięcie" owego zakazu miało miejsce podczas Grand Prix Niemiec na torze Hockenheim. Wówczas prowadzący wyścig Felipe Massa z temu Ferrari, na wyraźne polecenie kierownictwa zespołu, przepuścił jadącego na drugiej pozycji kolegę Fernando Alonso. W nadchodzącym sezonie przepis nie będzie obowiązywał.

Opony

W roku 2011 zmieni się dostawca ogumienia dla bolidów F1. Dotychczasowa firma Bridgestone wycofała się ze współpracy, a jej miejsce zajął włoski producent firma Pirelli. W zbliżającym się sezonie, każdy z kierowców w trakcie wyścigowego weekendu będzie miał do dyspozycji 11 zestawów opon. Trzy na pierwsze dwa treningi i osiem na całą resztę zawodów. Po zakończeniu sesji treningowej, kierowca każdorazowo będzie musiał oddać jeden z trzech zestawów. Tuż przed kwalifikacjami zawodnik będzie zmuszony do pozbycia się po jednym zestawie opon z każdej specyfikacji. W czasie wyścigu (suchego) każdy z kierowców ma obowiązek skorzystać z dwóch różnych mieszanek. Jeśli tego nie uczyni, zostanie zdyskwalifikowany. Jeżeli jednak nie zdąży zmienić opon, a wyścig zostanie przerwany przed czasem, do wyniku kierowcy dodanych zostanie 30 sekund.

cdn

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy