Zawiłości regulaminowe F1 ( część II )

Kontynuujemy przybliżanie tegorocznych zmian, a także przypominamy niektóre, już znane punkty regulaminu F1. W pierwszej części wspominaliśmy o oponach, KERS, ruchomym skrzydle i team orders. Teraz garść informacji w temacie skrzyni biegów, zasady 107, kar i zakazów prac w padoku w określonych godzinach.

Skrzynia biegów

W sezonie 2010 kierowcy i zespoły startujące w zawodach GP, co cztery wyścigi mogły wymieniać skrzynię biegów w swoich bolidach. Odbywało się to bez żadnych karnych konsekwencji. W tym roku skrzynia musi wystarczyć na jeden wyścig więcej. Za przekroczenie tego punktu regulaminu kierowca będzie sankcjonowany przesunięciem na dalsze pola startowe w stosunku do tego, które zajął w kwalifikacjach.

Bez kanału "F"

Kontrowersyjny kanał "F" przestanie spędzać sen z powiek inżynierom pracującym przy konstrukcji bolidów. W roku 2011 obowiązuje zakaz stosowania jakichkolwiek rozwiązań, które zmieniają charakterystykę przepływu powietrza dzięki ruchom kierowcy. Kanał "F" działa właśnie na tej zasadzie. Obowiązuje także zakaz używania podwójnego dyfuzora, który sprawiał, że samochód zdecydowanie lepiej trzymał się toru.

Reklama

Większy zakres kar

FIA w trosce o bezpieczeństwo F1 na sezon 2011 zwiększyła zakres kompetencji komisarzy wyścigowych w temacie karania kierowców stwarzających potencjalne niebezpieczeństwo na torze. W nowych punktach regulaminu znalazły się kary przejazdu przez pit line, bezpośrednie kary czasowe, oraz wykluczenia z następnych wyścigów.

Zakaz prac

Mechanicy i inżynierowie, których praca jest bezpośrednio związana z przygotowaniem samochodu w trakcie weekendu wyścigowego, nie będą mogli przebywać na terenie toru w godzinach 0.00 i 6.00 (jeśli treningi rozpoczynają się o godzinie 10.00) lub pomiędzy 1.00 a 7.00 (jeśli treningi rozpoczynają się o 11.00). Jednakże, każdy zespół w wyjątkowych sytuacjach może czterokrotnie w trakcie sezonu odstąpić od tej zasady.

Szczęśliwy przegrany

Podobnie, jak w innych sportach, tak i w tegorocznej F1, będzie obowiązywać zasada przypominająca swoją ideą przepis "lucky loser". Żelazna zasada obowiązująca w kwalifikacjach mówi o tym, że: kierowca, który podczas pierwszej części kwalifikacji (Q1) nie zdoła uzyskać czasu mieszczącego się w granicach 107% najlepszego wyniku nie zostanie dopuszczony do startu w wyścigu. Wyścigowi stewardzi mogą jednak dopuścić "przegranego kierowcę" do udziału w wyścigu, jeśli przemawiają za tym "inne okoliczności" takie jak choćby dobre czasy jednego okrążenia uzyskane podczas treningów.

Zakaz tankowania

Tak, jak w ubiegłym roku, tak i w nadchodzącym sezonie obowiązuje zakaz tankowania bolidów w trakcie trwania wyścigów.

Wybrane punkty regulaminu, które staraliśmy się przybliżyć naszym czytelnikom nie wyjaśnią wszystkich aspektów regulaminowych obowiązujących w F1. Tym, niemniej, lektura na pewno pomoże lepiej zrozumieć wiele sytuacji, które mogą zdarzyć w trakcie weekendu wyścigowego.

Zobacz także:

Zawiłości regulaminowe Formuły 1, część I

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy