Nowe opony w Formule 1

Od przyszłego roku opony dla zespołów Formuły 1 będzie dostarczała nowa firma.

Od kilku lat FIA wybiera jednego producenta, który jest wyłącznym dostawcą opon dla wszystkich zespołów. Obecnie bolidy jeżdżą na oponach Bridgestone Potezna, japońska firma zapowiedziała jednak wycofanie się Formuły 1 po zakończeniu tego sezonu. Stąd konieczne było ogłoszenie nowego przetargu. Właśnie poznaliśmy jego rozstrzygnięcie.

Reklama

O kontrakt na dostawę opon starały się trzy firmy - Pirelli, Michelin i Cooper Avon. FIA uznała, że wyłącznym dostawcą opon w latach 2011-2013 w Formule 1 będzie Pirelli.

Dla włoskiej firmy jest to powrót do F1 po blisko 20-letniej nieobecności. Chociaż Pirelli towarzyszyło zawodom tej serii niemal od początku (od lat 50-tych) to w 1991 zakończono współpracę. Teraz Włosi wracają do F1.

Zmiana producenta opon do ważne wydarzenie. Dla zespołów oznaczać będzie często przebudowanie samochodów, tak by maksymalnie wykorzystać potencjał oferowany przez poszczególne mieszanki.

Dla potrzeb przygotowania opon do najbardziej zaawansowanej technologicznie dyscypliny sportu motorowego, firma Pirelli utworzyła zespół specjalistów pod nazwą "Formula One Team" z siedzibą w centrum badawczym w Mediolanie, dedykowany do prac nad rozwojem i produkcją opon. Zespół tworzą inżynierowie i naukowcy, którzy mają wieloletnie doświadczenie przy realizacji projektów dla sportu motorowego tworząc opony m.in.: do rajdów, zawodów z serii Superbike, Rolex Sports Car Series w Ameryce Południowej oraz wyścigów GT.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami Formuły 1 ustalonymi przez FIA, Pirelli przygotuje sześć rodzajów opon. Opony typu slick z czterema różnymi mieszanki: na suchą nawierzchnię, jedną na deszcz oraz jedną mieszankę przejściową.

Na mocy porozumienia pomiędzy dostawcą a wszystkimi zespołami Formuły 1 koszty produkcji i logistyki zostaną podzielone równo.

Sześć rodzajów opon stworzonych specjalnie na potrzeby zespołów startujących w wyścigach Formuły 1 w latach 2011 - 2013 będzie produkowane w fabryce w Izmit w Turcji.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje