Kubica w Singapurze. Zobacz symulację

W niedzielę po raz pierwszy w historii Formuły 1 kierowcy wystartują w Grand Prix Singapuru. Wyścig ten będzie wyjątkowy jeszcze pod jednym względem, bowiem rywalizacja toczyć się będzie na torze ulicznym w nocy, przy sztucznym oświetleniu.

Takie warunki sprawiły, że firma Bridgestone, wyłączny dostawca ogumienia w Formule 1, zapowiedziała pomalowanie opon o miękkiej mieszance na wyścig w Singapurze specjalną odblaskową farbą. Chce w ten sposób ułatwić kibicom i dziennikarzom odróżnienie rodzaju kół, na jakich będą jeździć kierowcy.

Reklama

Siła oświetlenia na ulicznej trasie w Singapurze wyniesie 3000 luksów, dwukrotnie więcej niż na stadionie piłkarskim. Na jego rozświetlenie zużyte zostanie 3180000 watów energii. By doprowadzić prąd do 1500 lamp zużyto 110 kilometrów kabli. W godzinach nocnych rozgrywany będzie nie tylko wyścig, ale i piątkowe treningi, oraz sobotnie kwalifikacje.

Nocny wyścig to jeden z pomysłów wiceprezesa Międzynarodowej Federacji Samochodowej, Berniego Ecclestone'a na uatrakcyjnienie wyścigów. Jednak nie jest tajemnicą, że naciski w tej sprawie uczyniły europejskie telewizje, które chciały, by transmisja przebiegała w porze korzystnej dla kibiców na Starym Kontynencie (będzie to godzina 20.00, w Europie 14.00).

"To drugi nowy wyścig w tegorocznym kalendarzu i drugi, po Walencji, rozgrywany na ulicznym torze, a ja bardzo lubię uliczne tory. Z punktu widzenia kierowców pora dnia nie robi dużej różnicy, zasadniczym pytaniem jest to, jak się będzie jeździć przy sztucznym świetle, szczególnie, jeśli spadnie deszcz, bo światło będzie się odbijać w wodzie. Właśnie w takich warunkach pogoda może sporo namieszać" - powiedział Robert Kubica z teamu BMW-Sauber.

Ponieważ Singapur debiutuje w kalendarzu MŚ, kierowcy nie mieli dotychczas okazji zapoznać się z tym obiektem, a jedyną okazją do tego są symulatory. Inni zamierzają w czwartek przespacerować się po trasie wytyczonej na ulicach miasta.

Grand Prix Singapuru otwiera azjatycką część sezonu, składającą się z trzech startów, bowiem 12 października kierowcy wystartują w GP Japonii, tydzień później w GP Chin, natomiast rywalizację zakończą 2 listopada wyścigiem o GP Brazylii.

W decydującą fazę wkracza rywalizacja o tytuły mistrzów świata. W klasyfikacji kierowców z dorobkiem 78 punktów prowadzi Brytyjczyk Lewis Hamilton z McLaren-Mercedes, ale jego przewaga nad Brazylijczykiem Felipe Massą zmalała do jednego punktu.

Trzeci w stawce jest Kubica, który zgromadził dotychczas 64 punkty, a czwarty jest broniący tytułu mistrza świata Fin Kimi Raikkonen z Ferrari - 57. Cztery punkty do Raikkonena traci w tej chwili drugi zawodnik BMW-Sauber Niemiec Nick Heidfeld.

Natomiast w rywalizacji konstruktorów niemiecko-szwajcarski zespół jest trzeci, z dorobkiem 117 punktów i miejsce na podium ma już zapewnione. Walczy jednak wciąż o wyższą pozycję z ekipami McLaren-Mercedes - 134 pkt i Ferrari - 129.

W niedzielę kierowcy będą mieli do pokonania dystans 309,087 km, czyli 61 okrążeń po 5067 m.

INTERIA.PL/PAP

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje