Cud na Monzy. Brawo Kubica

Niemiec Sebastian Vettel z ekipy Toro Rosso wygrał wyścig Formuły 1 o Grand Prix Włoch na torze Monza.

Robert Kubica z teamu BMW-Sauber zajął trzecie miejsce. 21-letni Vettel jest najmłodszym w historii kierowcą Formuły 1, który wygrał wyścig Grand Prix.

Reklama

Na drugiej pozycji uplasował się Heikki Kovalainen z zespołu McLaren-Mercedes.

Niedzielny wyścig na Monzy bardzo dobrze taktycznie rozegrali mechanicy zespołu BMW-Sauber. Robert Kubica, podobnie jak jego partner z ekipy Niemiec Nick Heidfeld i Hiszpan Fernando Alonso (Renault), tylko raz tankował bolid i zmieniał opony. Pozostali kierowcy minimum dwa razy zjeżdżali do boksów.

Wyścig rozegrano w trudnych warunkach atmosferycznych, przy non stop padającej mżawce. Kubica tuż po starcie wyprzedził Heidfelda, później kierowcę Toyoty Niemca Timo Glocka. W wyścigu od początku prowadził Vettel, który pozycję lidera stracił tylko podczas swojego pierwszego tankowania.

Vettel od początku wyścigu był w najlepszej sytuacji z całej stawki kierowców, jechał jako pierwszy i nie przeszkadzały mu strugi wody wyrzucane przez opony samochodów rywali.

Od początku doskonale jechał Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes). Anglik startujący z 15. pozycji szybko wyprzedził trzech słabszych rywali, później Raikkonena i awansował na 11. miejsce. Po kilku kolejnych okrążeniach minął jadącego na ósmej pozycji Kubicę.

Lider wyścigu Vettel na 19. okrążeniu toru po raz pierwszy zjechał do boksu na tankowanie i wymianę opon. Liderem został Fin Heikki Kovalainen (McLaren-Mercedes). Niemiec wrócił na tor na czwartym miejscu.

Robert Kubica miał problemy z opanowaniem na śliskiej nawierzchni bolidu, ściął zakręt i spadł na 10. miejsce wyprzedzony przez Timo Glocka.

Po 23. okrążeniu toru trzej prowadzący kierowcy - Kovalainen (McLaren), Australijczyk Mark Webber (Red Bull) i Brazylijczyk Felipe Massa (Ferrari) zjechali do pit lane i na pozycję lidera powrócił Vettel. Drugi był Nico Rosberg (Williams), trzeci Włoch Jarno Trulli (Toyota).

W połowie wyścigu Kubica, który jeszcze nie zjeżdżał do serwisu, awansował na 6. miejsce. Po 30 okrążeniach Polak już był trzeci, choć czekał go jeszcze zjazd do pit lane i zmiana deszczowych opon na przejściowe oraz tankowanie.

Na tankowanie Kubica zjechał dopiero na 19 okrążeń przed końcem wyścigu. Na tor wrócił na 8. pozycji, ale szybko awansował, gdyż rywale musieli także zjechać do boksów na drugie tankowanie i zmianę ogumienia. Wysychający tor spowodował, że dalsza jazda na "deszczówkach" była niemożliwa.

Na 17 okrążeń przed metą polski kierowca BMW-Sauber awansował na trzecie miejsce. Do jadącego na drugiej pozycji Kovalainena tracił około 11 s, miał natomiast prawie 4 s przewagi nad czwartym Fernando Alonso.

W końcówce wyścigu sytuacja w czołówce nie uległa już zmianie, wygrał Sebastain Vettel przed Heikki Kovalainenem i Robertem Kubicą.

To najszczęśliwszy dzień w moim życiu - powiedział na mecie Vettel, który w sezonie 2009 przechodzi do zespołu Red Bull, w którym zastąpi Davida Coultharda.

Robert Kubica po raz drugi w karierze stanął na podium wyścigu na torze Monza. W 2006 roku także zajął 3. miejsce. Kierowca zespołu BMW-Sauber w sezonie 2008 po raz szósty stanął na podium wyścigu Grand Prix.

Warunki były bardzo trudne, gdy na początku wyścigu wyprzedzałem Nicka Heidfelda, nie widziałem go przed sobą. Dzisiaj zespół doskonale spisał się taktycznie, o wynikach zadecydowała jazda na jeden pit stop - wyjaśnił na konferencji prasowej Robert Kubica.

W klasyfikacji generalnej sezonu prowadzi Hamilton - 78 pkt, drugi jest Massa - 77 pkt, trzeci Kubica - 64 pkt. Polak do siedmiu punktów powiększył przewagę nad czwartym w klasyfikacji, obrońcą tytułu mistrza świata Kimi Raikkonenem.

***

Sebastian Vettel urodził się 3 lipca 1987 r. w niemieckim Heppenheim. Karierę w wyścigach rozpoczął w 1995 roku w kartingu, zdobywając wiele tytułów. W 2003 przeszedł do serii open wheel. W 2004 r. zdobył tytuł w niemieckiej Formule BMW gdzie odniósł osiemnaście zwycięstw na dwadzieścia wyścigów.

W 2005 startował dla ASL Mucke Motorsport w Formule 3 Euroseries. Na koniec sezonu został sklasyfikowany na piątym miejsce z dorobkiem 64 punktów. Został także najlepszym debiutantem sezonu. Nie zdołał jednak wygrać nawet jednego wyścigu, głównie za sprawą dominacji Lewisa Hamiltona.

27 września, w nagrodę za zwycięstwo w Formule BMW, dostał szansę przetestowania bolidu Williams FW27. Prywatny test zespołu odbył się na torze Jerez, gdzie Vettel uzyskał czas gorszy tylko o trochę ponad 3 sekundy od Marka Webbera, co biorąc pod uwagę małe doświadczenie było sporym sukcesem.

W 2006 r. kontynuował starty w F3, zadebiutował także w World Series by Renault. W lipcu, ponownie na torze Jerez, wziął udział w testach zespołu BMW Sauber. Po tym jak Robert Kubica zastąpił Jacques'a Villeneuve'a w fotelu drugiego bolidu zespołu, Vettel był typowany na zastępcę Polaka w piątkowych treningach. BMW nie wystawiło jednak trzeciego bolidu podczas Grand Prix Węgier. Prawdopodobnym powodem była kontuzja jakiej Niemiec nabawił się podczas wyścigu F3 na torze Spa Francorchamps kilka dni wcześniej i brak super licencji. Jednak tuż przed następną eliminacja Formuły 1 - Grand Prix Turcji, zespół potwierdził jego udział w treningach. Vettel kontynuował współpracę z BMW w sezonie 2007.

Po wypadku Roberta Kubicy podczas Grand Prix Kanady i niedopuszczeniu go do kolejnego wyścigu, został wybrany jako jego zastępca w Grand Prix Stanów Zjednoczonych, gdzie zajął 8 miejsce zdobywając 1 punkt. Tym samym jest najmłodszym kierowcą, który zdobył punkty w Grand Prix Formuły 1.

Po kłótniach jakie wywiązały się pomiędzy szefostwem zespołu Scuderia Toro Rosso, a ich kierowcą, Scottem Speedem, Vettel stał się głównym kandydatem na jego miejsce. Kontrakt z współwłaścicielem zespołu - Red Bullem i zwolnienie z kontraktu przez BMW umożliwiło mu starty w końcowych siedmiu wyścigach sezonu, począwszy od Grand Prix Węgier. Oficjalna decyzja w tej sprawie została ogłoszona 31 lipca 2007 roku. Natomiast dwa dni później zespół potwierdził, że Vettel będzie kierowcą Toro Rosso także w sezonie 2008.

17 lipca 2008 oficjalnie ogłoszono, iż w sezonie 2009 Vettel będzie wraz z Markiem Webberem reprezentował barwy zespołu Red Bull Racing.[2]

Wczoraj podczas deszczowych kwalifikacji do Grand Prix Włoch na torze Monza zdobył swoje pierwsze Pole position w karierze, zostając jednocześnie jego najmłodszym zdobywcą w historii Formuły 1. W dzisiejszym wyścigu,również na mokrym torze, nie oddał prowadzenia ani razu i zwyciężył, zostając najmłodszym w historii F1 w wieku 21 lat i dwóch miesięcy... zwycięzcą wyścigu (dotychczas najmłodszy, Fernando Alonso, w 2003 zwyciężył Grand Prix Węgier mając nieco ponad 22 lata). (Wikipedia)

INTERIA.PL/PAP

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje