Biomasa w F1. A team orders...

Światowa Rada Sportów Motorowych FIA podczas posiedzenia w Monako zatwierdziła szereg zmian w regulaminie F1, które będą systematycznie wchodziły w życie, począwszy od sezonu 2011.

W przyszłym roku nastąpią nowelizacje w przepisach m.in. dotyczące jazdy na torze i zachowania się kierowców, zmieni się limit szerokości toru szybkiej jazdy w strefie serwisowej oraz ponownie zaczną być używane opony intermediaty. Poprawka w regulaminie dotyczyć będzie także nakazu użycia jednej skrzyni biegów w pięciu kolejnych wyścigach, a nie jak dotychczas - w czterech.

Reklama

Szczegółowo będą określone sytuacje, gdy można wyprzedzić na torze samochód bezpieczeństwa, sprecyzowane zostaną zasady ustalonego już wcześniej wprowadzenia ruchomego tylnego skrzydła dociskowego.

W 2012 roku zmiany w regulaminie będą dotyczyły trzech głównych zagadnień: wszystkie rozmowy radiowe prowadzone wewnątrz teamu w trakcie wyścigu, zostaną udostępnione dla potrzeb relacji telewizyjnych, do paliwa zostaną wprowadzone składniki uzyskane z biomasy, a przepisy dotyczące zawieszenia kół będą bardziej precyzyjne.

Rok 2013 to w F1 rewolucja silnikowa. Motory V8 o pojemności 2,4 litra z turbiną o maksymalnych obrotach dochodzących do 18 000 obr./min, zostaną zastąpione jednostkami 4-cylindrowymi o pojemności 1,6 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa z limitem 12000 obr./min. Obie konstrukcje mają mieć moc zbliżoną do 750 KM.

Dzięki systemowi odzyskiwania energii KERS, nowe silniki pozwolą zmniejszyć zużycie paliwa o 35 procent, przy utrzymaniu obecnego poziomu osiągów. W 2013 kierowca będzie mógł skorzystać w sezonie z pięciu silników, od 2014 roku limit zostanie zmniejszony do czterech.

Zdecydowano również, że od nowego sezonu tzw. team orders, polecenia i wskazówki wydawane kierowcom przez szefów zespołów, będą dozwolone.

Jednak nie będą one karane tylko wtedy, gdy nie będą miały bezpośredniego wpływu na wynik uzyskany przez zespół. Przy najmniejszym podejrzeniu, że w ich efekcie rezultat wyścigu został wypaczony, stosowane będą sankcje włącznie z wykluczeniem z serii wyścigowej F1 w następnym sezonie.

Zespoły będą uprzedzone, że każde działanie szkodzące interesom sportu, będzie podlegało artykułowi 151 c Międzynarodowego Kodeksu Sportowego, który przewiduje sankcje dyscyplinarne i finansowe.

Dotychczas o zakazie stosowania team orders stanowił artykuł 39 pkt 1 regulaminu sportowego Formuły 1 uchwalonego w 2002 roku, który teraz został uchylony.

W tym roku team Ferrari został ukarany grzywną 100 tysięcy dolarów za team order zastosowany w niedzielnym wyścigu Formuły 1 o Grand Prix Niemiec. Na torze Hockenheim prowadzący Brazylijczyk Felipe Massa przepuścił na 49. okrążeniu Hiszpana Fernando Alonso.

W pewnym momencie inżynier wyścigowy Brazylijczyka powiedział do niego przez radio: "Fernando jest od ciebie szybszy. Możesz potwierdzić czy zrozumiałeś?" Niebawem, praktycznie bez żadnej walki, doszło do zmiany na prowadzeniu w GP Niemiec.

Po 67 rundach Alonso minął linię mety jako pierwszy, a cztery sekundy za nim uczynił to Massa, wyprzedzając nieznacznie startującego z pole position Niemca Sebastiana Vettela z Red Bull-Renault.

Zostań fanem naszego profilu na Facebooku. Tam można wygrać wiele motoryzacyjnych gadżetów. Wystarczy kliknąć w "lubię to" w poniższej ramce.

INTERIA.PL/PAP

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje